In de Najaarsrapportage 2025 bieden wij u een geactualiseerd begrotingsbeeld. Wij hebben daarin de meest recente beleidsontwikkelingen verwerkt (bestuurlijke besluitvorming en de effecten van landelijke ontwikkelingen). Wij informeren u over de budgettaire afwijkingen ten opzichte van de Programmabegroting 2025-2028 en/of de Voorjaarsrapportage 2025. Waar nodig leggen wij concrete voorstellen tot bijsturing aan de raad voor. Zo voorkomen wij dat bij de Jaarstukken 2025 baten en lasten worden verantwoord die niet door de raad zijn geautoriseerd. Tot slot melden wij de laatste ontwikkelingen op het gebied van beleid en risico’s. Over de lopende investeringen wordt separaat gerapporteerd in het Strategisch perspectief investeringen najaar 2025 (SPI).
De Voorjaarsrapportage 2025 liet een positief saldo voor 2025 zien van € 6,9 miljoen. Het resultaat van de mutaties in de Najaarsrapportage 2025 is € 1,2 miljoen nadelig. Na verwerking van de uitkomst van de najaarsrapportage ontstaat een begroot voordelig saldo voor 2025 van € 5,7 miljoen.
In Tabel 1 staat de samenvatting van de mutaties die in deze rapportage verwerkt zijn. In de volgende hoofdstukken worden deze onderdelen toegelicht.
Meerjarenbeeld 2025-2029
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Saldo Voorjaarsrapportage 2025 | 6.925 | 94 | 76 | -7.313 | -17.869 |
Mutaties Programmabegroting 2026-2029 | 0 | -94 | -76 | 4.639 | 7.302 |
Meerjarenbeeld Programmabegroting 2026-2029 | 6.925 | 0 | 0 | -2.674 | -10.567 |
Eerste begrotingswijziging 2026* | 0 | 2.645 | 458 | 2.346 | 2.115 |
Uitgangspunt najaarsrapportage | 6.925 | 2.645 | 458 | -328 | -8.452 |
3.1 Autonome ontwikkelingen | -1.218 | -2.352 | 244 | 244 | 244 |
Begroting Najaarsrapportage 2025 | 5.707 | 293 | 702 | -84 | -8.208 |
* Septembercirculaire 2025
2025
In de Voorjaarsrapportage 2025 was een positief resultaat van € 6,9 miljoen geprognotiseerd. Met het negatieve resultaat van de najaarsrapportage wordt de huidige prognose van het rekeningresultaat 2025 per saldo € 5,7 miljoen positief.
Het saldo van de mutaties in de Najaarsrapportage 2025 is € 1,2 miljoen negatief. Het saldo kan worden uitgesplitst in gerapporteerde voordelen van € 16,1 miljoen en gerapporteerde nadelen van € 17,3 miljoen. De grootste voordelen zijn de bijstelling van het gemeentefonds in 2025 (€ 3,0 miljoen), de onbenutte stelpost voor loon- en prijsstijgingen (€ 2,6 miljoen), het definitief budget voor BUIG 2025 (€ 1,5 miljoen) en de salaris en inhuurlasten (€ 1,3 miljoen). Van de gerapporteerde nadelen zijn de jeugdhulp met en zonder verblijf (€ 5,0 miljoen), vaststellingsovereenkomst zonnepanelen Schiphol (€ 4,6 miljoen in 2025 en € 2,2 miljoen in 2026), de verwerking van de motie 'Extra impuls voor duurzaam maatschappelijk vastgoed' (€ 3,5 miljoen) en de stortingen in de voorzieningen voor verlofsparen en bovenwettelijke verlof (€ 1,7 miljoen) de grootste posten.
Meerjarenbeeld 2026-2029
In het meerjarenbeeld sluiten de jaarschijven 2026 tot en met 2027 nu positief. De ontrekkingen uit de algemene dekkingsreserve, om te komen tot een sluitend meerjarenbeeld, zijn voor 2026 en 2027 geheel komen te vervallen. Dit wordt met name veroorzaakt door de uitkomst van de septembercirculaire 2025. De raad is over de uitkomsten van de septembercirculaire geïnformeerd door middel van raadsvoorstel 12591765. De financiële effecten voor het jaar 2025 worden verwerkt in deze najaarsrapportage, en voor de jaren 2026 tot en met 2029 door vaststelling van de eerste begrotingswijzing van 2026. De eerste begrotingswijzing van 2026 is wel meegenomen in het overzicht meerjarenbeeld Tabel 1. Na verwerking van de vaststellingsovereenkomst zonnepanelen Schiphol sluit 2026 met een klein positief saldo, en ook 2027 sluit licht positief.
Voor de jaren 2026 en 2027 ligt er een goed uitgangsperspectief voor de nieuwe coalitie. Vanaf 2028 resteert er een licht negatief saldo. Ook houden we vanaf dat jaar, zoals besloten bij de maatregelen sluitende begroting (11753909), nog rekening met een structurele onttrekking uit de Algemene dekkingsreserve van € 1,364 miljoen. Voor de jaren na 2027 zijn er - wellicht lastige - keuzes nodig, waarbij de afhankelijkheid van de besluitvorming door het Rijk van invloed blijft. Duidelijkheid hierover kan niet eerder worden verwacht dan na de vorming van een nieuw kabinet. Bovendien zal eventuele compensatie samenhangen met het advies van de deskundigencommissie jeugdzorg in 2027. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat pas in de loop van 2027 er duidelijkheid komt of er een structureel toereikende bekostiging van de jeugdzorg mogelijk is. Het Rijk is, en blijft, aan zet om de disbalans tussen beschikbare middelen en de benodigde middelen op te lossen. Alleen dan kunnen wij onze taken structureel goed uit blijven voeren.
Overzicht van baten en lasten
In Tabel 1 tonen we de ontwikkeling van de baten en lasten per programma voor het begrotingsjaar 2025. De kolom 'Begroting na wijziging' zijn de begrotingscijfers vanaf de Voorjaarsrapportage 2025. In de meeste rechtse kolom staat het afwijkingspercentage.
Programma (bedragen x € 1.000; min is nadeel) Overzicht van baten en lasten | Baten en lasten | Begroting na wijziging | Mutaties NJR 2025 | Begroting 2025 na NJR* | Mutatie NJR in % |
|---|---|---|---|---|---|
Bestuur, samenleving en publiekscontact | Baten | 5.761 | 0 | 5.761 | 0,0% |
Lasten | -20.029 | -437 | -20.467 | 2,2% | |
Saldo | -14.269 | -437 | -14.706 | ||
Veiligheid | Baten | 33.372 | -1.670 | 31.702 | -5,0% |
Lasten | -56.478 | 1.773 | -54.706 | -3,1% | |
Saldo | -23.106 | 103 | -23.004 | ||
Zorg en werk | Baten | 48.749 | 1.997 | 50.745 | 4,1% |
Lasten | -190.834 | -4.303 | -195.137 | 2,3% | |
Saldo | -142.085 | -2.306 | -144.391 | ||
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 34.024 | 6.781 | 40.805 | 19,9% |
Lasten | -134.405 | -1.071 | -135.476 | 0,8% | |
Saldo | -100.382 | 5.711 | -94.671 | ||
Mobiliteit | Baten | 1.114 | -399 | 715 | -35,8% |
Lasten | -8.269 | 663 | -7.607 | -8,0% | |
Saldo | -7.156 | 264 | -6.892 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 46.862 | 3.273 | 50.636 | 7,0% |
Lasten | -50.988 | 1.555 | -49.434 | -3,0% | |
Saldo | -4.126 | 4.828 | 701 | ||
Wonen | Baten | 4.035 | 629 | 4.664 | 15,6% |
Lasten | -8.472 | 1.816 | -6.657 | -21,4% | |
Saldo | -4.438 | 2.445 | -1.993 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 48.948 | -3.066 | 45.882 | -6,3% |
Lasten | -94.451 | 3.046 | -91.405 | -3,2% | |
Saldo | -45.503 | -20 | -45.524 | ||
Economische zaken | Baten | 18.441 | -12.278 | 6.163 | -66,6% |
Lasten | -18.979 | 6.788 | -12.191 | -35,8% | |
Saldo | -538 | -5.490 | -6.028 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 427.738 | 14.247 | 441.985 | 3,3% |
Lasten | -9.419 | 3.404 | -6.016 | -36,1% | |
Saldo | 418.319 | 17.651 | 435.970 | ||
Overzicht overhead | Baten | 1.599 | 73 | 1.671 | 4,5% |
Lasten | -81.927 | -970 | -82.897 | 1,2% | |
Saldo | -80.328 | -897 | -81.225 | ||
1 Totaal van baten excl. reservemutaties | 670.641 | 9.587 | 680.228 | 1,4% | |
2 Totaal van lasten excl. reservemutaties | -674.254 | 12.263 | -661.991 | -1,8% | |
3 Saldo van baten en lasten (1-2) | -3.612 | 21.849 | 18.237 | ||
Programma/Mutaties reserves | Baten en lasten | Begroting na wijziging | Mutaties NJR 2025 | Begroting 2025 na NJR* | Mutatie NJR in % |
|---|---|---|---|---|---|
Zorg en werk | Lasten | 0 | -4.703 | -4.703 | 0,0% |
Saldo | 0 | -4.703 | -4.703 | ||
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 6.425 | -2.085 | 4.339 | -32,5% |
Lasten | -3.238 | -4.872 | -8.110 | 150,5% | |
Saldo | 3.187 | -6.957 | -3.770 | ||
Mobiliteit | Baten | 301 | -24 | 276 | -8,1% |
Lasten | -3.110 | -870 | -3.980 | 28,0% | |
Saldo | -2.809 | -894 | -3.704 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 19.877 | 2.034 | 21.912 | 10,2% |
Lasten | -45.610 | -2.192 | -47.802 | 4,8% | |
Saldo | -25.733 | -158 | -25.890 | ||
Wonen | Baten | 160 | -116 | 44 | -72,3% |
Lasten | -1.138 | -1.090 | -2.228 | 95,7% | |
Saldo | -979 | -1.205 | -2.184 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 444 | 0 | 444 | 0,0% |
Lasten | -219 | -99 | -318 | 45,2% | |
Saldo | 225 | -99 | 126 | ||
Economische zaken | Baten | 1.721 | -254 | 1.466 | -14,8% |
Saldo | 1.721 | -254 | 1.466 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 35.492 | -4.880 | 30.612 | -13,8% |
Lasten | -565 | -3.916 | -4.482 | 692,8% | |
Saldo | 34.927 | -8.797 | 26.130 | ||
4 Totaal van baten reservemutaties | 64.419 | -5.326 | 59.093 | -8,3% | |
5 Totaal van lasten reservemutaties | -53.881 | -17.742 | -71.622 | 32,9% | |
6 Resultaat reservemutaties (4-5) | 10.538 | -23.067 | -12.529 |
7 Totaal van baten incl. reservemutaties (1+4) | 735.060 | 4.261 | 739.321 | 0,6% |
8 Totaal van lasten incl. reservemutaties (2+5) | -728.134 | -5.479 | -733.613 | 0,8% |
9 Gerealiseerd resultaat (7-8) | 6.926 | -1.218 | 5.707 |
* NJR: Najaarsrapportage 2025
Toelichting autonome en neutrale mutaties
De kolom mutaties NJR2025 bevat de autonome- en neutrale mutaties uit de bijlagen 1 en 2. De autonome mutaties worden in het volgende hoofdstuk toegelicht. Als een programma 20% of meer afwijkt dan lichten we de belangrijkste mutaties hieronder toe.
Mobiliteit
De lagere baten betreffen de specifieke uitkering die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) ons in 2021 heeft verstrekt voor het project Groot Schiphol Bereikbaar, met het verzoek de middelen door te verlenen aan Schiphol Area Development Company (SADC). Het project is inmiddels beëindigd en SADC heeft de middelen niet benut. Wij hebben nog een alternatieve aanpak voorgesteld om fietsstimulering bij woon-werkverkeer naar Schiphol te realiseren, maar het ministerie heeft aangegeven dat de looptijd van de regeling is verstreken. Daarom storten wij de middelen terug naar het ministerie. De bijbehorende lasten komen daarmee ook te vervallen.
Wonen
De lagere lasten worden grotendeels verklaard door de incidentele rijksmiddelen voor uitvoering van de Spreidingswet en incidentele middelen voor uitvoering van de asielopgave die in 2025 niet besteed zijn. Het resterende bedrag willen we in 2026 en 2027 inzetten op projecten gericht op de arbeidstoeleiding van asielzoekers en statushouders en op initiatieven die gericht zijn op het voorbereiden van deze doelgroepen op arbeidsmarktdeelname, zoals het doen van vrijwilligerswerk, het verkleinen van taal- en onderwijsachterstanden en talentontwikkeling. Zie hiervoor het hoofdstuk budgetoverhevelingen. Daarnaast zijn de exploitatiekosten van het pand aan de Planeetbaan 2 lager dan geprognosticeerd bij de aankoop van het pand. Het saldo van de exploitatie wordt verrekend met de Algemene dekkingsreserve.
Economische Zaken
Bij de vaststelling van het Masterplan Pionier-Bols (2021.0003183) heeft de raad besloten het verkoopresultaat van het 'van Groningenterrein' in het jaar van realisatie te storten in de reserve Pionier-Bols. De verkoop was opgenomen in de begroting van 2025, maar vind dit jaar niet plaats en wordt nu verwacht in 2029. Hierdoor zijn de baten lager. Ook schuiven de bijbehorende lasten voor het afboeken van de boekwaarde door 2029 waardoor bij de lasten een voordeel ontstaat. Het overige nadeel bij de baten wordt veroorzaakt doordat grondverkoop 'van Willigenlaan' dit jaar niet plaatsvindt en nu verwacht wordt in 2026. De bijbehorende storting in de reserve Programma Stadscentrum Hoofddorp schuift ook door.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Het voordeel in de lasten on het overzicht algemene dekkingsmiddelen wordt veroorzaakt door het vrijvallen van de diverse stelposten en de gedeeltelijke inzet van stelpost indexatie loonkosten ten behoeve van de CAO gemeenten 2025.
Toelichting reservemutaties
Maatschappelijke ontwikkeling
Voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed is er dekking vanuit de reserve Maatschappelijke voorzieningen voor zover de investeringen niet gedekt wordt door subsidies of split incentive. De investeringen zijn geactualiseerd waardoor er minder onttrokken wordt aan de reserve Maatschappelijke voorzieningen. Daarnaast zijn de ontrekkingen uit de reserves Haarlemmermeerse bos en Mainport en groen lager door het doorschuiven van investeringen. De hogere storting in de reserves betreft met name de verwerking van de motie 'Extra impuls voor duurzaam maatschappelijk vastgoed' ten gunste van de reserve Maatschappelijke voorzieningen en de storting van opbrengsten van verkopen vastgoed.
Mobiliteit
De hogere lasten betreffen de storting in de reserve Dekking afschrijvinglasten voor de investeringen mobiliteit bij de Voorjaarsrapportage 2025.
Wonen
De onderzoeken en activiteiten die uitgevoerd zouden worden met dekking uit de reserve Wonen zijn in 2025 incidenteel gedekt uit het budget voor woonbeleid. De onttrekking vanuit de reserve Wonen is hierdoor verlaagd. De hogere stortingen worden verklaard door de exploitatie van het voormalig hotel aan de Planeetbaan 2. De extra huurinkomsten zullen worden ingezet worden voor flexwoningen voor bijzondere doelgroepen en andere woningzoekenden zoals jongeren, studenten en spoedzoekers (zie raadsvoorstel 11634810 en de toelichting in deze najaarsrapportage bij de reserve Wonen). Deze inkomsten worden gestort in de reserve Wonen. Daarnaast zijn de exploitatiekosten van het pand aan de Planeetbaan 2 lager dan geprognosticeerd bij de aankoop van het pand. Het saldo van de exploitatie wordt verrekend met de Algemene dekkingsreserve.
Kwaliteit fysieke omgeving
De hogere storting wordt verklaard door een storting in de reserve Dekking afschrijvingslasten ten behoeve van Pleinen Hoofddorp.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
De hogere stortingen betreffen met name de voorgestelde nieuwe budgetoverhevelingen.
