In dit hoofdstuk stellen wij de budgetten voor om over te hevelen naar het jaar 2026. Enkele budgetten worden overgeheveld naar 2027 en verder. Deze overhevelingen vinden budgetneutraal plaats via de Algemene dekkingsreserve.

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Budgetoverhevelingen

Aanbesteding regiesysteem jeugd en Wmo

265

-265

0

0

0

Implementatie Participatiewet in balans

187

-187

0

0

0

Impulsbudget sociale infrastructuur 2025

278

-278

0

0

0

Project wachttijden jeugdzorg

250

-250

0

0

0

Asbestverwijdering en onderhoud Kleine Belt 1

182

-182

0

0

0

Opstellen MJOP's

145

-145

0

0

0

Realisatie tijdelijk jongerencentrum Badhoevedorp

250

-250

0

0

0

SPUK GALA en SPUK IZA

562

-562

0

0

0

Tuinuitgifte project wijken jonger dan 20 jaar

233

-233

0

0

0

Vervanging vloertegels SKWA

700

-700

0

0

0

Verzachting ombuiging cultuur

373

-90

-283

0

0

OV-Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer

475

0

0

0

-475

Energietransitie

425

-425

0

0

0

Omgevingswet

1.387

0

-375

-900

-112

Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp & Spoorzone

900

-600

-300

0

0

Asielopgave

1.109

-700

-409

0

0

Straatreiniging en zwerfafval

259

-259

0

0

0

Datacenters naar de cloud

200

-200

0

0

0

Totaal - Budgetoverhevelingen

8.180

-5.326

-1.367

-900

-587

Toelichting voorgestelde budgetoverhevelingen (bedragen x € 1; min is nadeel)

Aanbesteding regiesysteem jeugd en Wmo

265.000

De raad heeft in het raadsvoorstel Verwerving en implementatie regiesysteem Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdzorg inclusief Product Diensten Catalogus en Sociale Monitor (11995903) besloten om budget beschikbaar te stellen voor de aanbesteding en implementatie van een regiesysteem. Het project loopt door in de komende jaren. Om deze reden stellen wij voor om het resterend budget van 2025 over te hevelen naar 2026.

Implementatie Participatiewet in balans

187.000

Het wetsvoorstel Participatiewet in Balans is een initiatief om de Participatiewet te
vereenvoudigen en te verbeteren, met name door meer maatwerk, versoepeling van regels
en een menselijkere aanpak. Vanuit de septembercirculaire 2025 worden er middelen beschikbaar gesteld voor de implementatie. Vanwege het moment van de toekenning stellen wij voor om deze door te schuiven naar 2026.

Impulsbudget sociale infrastructuur 2025

278.000

De komende tien jaar stelt het Rijk een impulsbudget beschikbaar om regionaal de sociaal ontwikkelbedrijven door te ontwikkelen. Het geld komt beschikbaar via de grootste gemeente van een samenwerkingsverband, in dit geval bij ons. Het bedrag bedraagt totaal voor 2025 € 391.000. Wij beheren dit budget voor de gemeenten in de Gemeenschappelijk Regeling AM Match. Er zijn verschillende plannen in ontwikkeling voor de doelgroep die we hierdoor de komende jaren kunnen bekostigen. AM Match heeft inmiddels verschillende plannen voorgelegd die al langere tijd wenselijk zijn en die zij met deze gelden kunnen uitvoeren. Het bestuurlijk overleg heeft met deze plannen ingestemd. Omdat het incidentele middelen betreft, de gehele kosten voor deze projecten nog niet in 2025 kunnen worden gemaakt en er nog andere initiatieven voor de doelgroep worden uitgewerkt, stellen wij voor het grootste deel van dit bedrag over te hevelen naar 2026.

Project wachttijden jeugdzorg

250.000

Voor het project 'Duurzame wachttijden jeugdzorg' zijn een aantal bijeenkomsten gehouden met jeugzorgpartners en daarna verdiepende interviews afgenomen. Op basis hiervan hebben wij de belangrijkste problemen geïdentificeerd en mogelijke oplossingen bedacht. De oplossingen worden in 2026 verder geïmplementeerd.

Asbestverwijdering en onderhoud Kleine Belt 1

182.000

Het object bevat asbest dat verwijderd dient te worden. Mede door de verwijderingskosten van het asbest zijn de onderhoudswerkzaamheden voor een deugdelijke exploitatie significant hoger dan verwacht. Om onveilige situaties te voorkomen en de staat van onderhoud niet verder te laten verslechten, met hogere toekomstige kosten als gevolg, is het van belang dat de werkzaamheden zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Ondanks eerdere toezeggingen door de aannemer kunnen de werkzaamheden niet in 2025 worden uitgevoerd. Daarom wordt voorgesteld het budget over te hevelen naar 2026.

Opstellen MJOP's

145.000

De herijking van de MeerJarenOnderhoudsPlannen (MJOP's) zal plaatsvinden in 2026. Het budget voor de uitvoering van de herijking hevelen we daarom over van 2025 naar 2026.

Realisatie tijdelijk jongerencentrum Badhoevedorp

250.000

Het budget beschikbaar gesteld na de motie in de Voorjaarsrapportage 2025 voor het jongerencentrum Badhoevedorp is beschikbaar tot en met 2027. Het budget zal vanaf medio 2026 gebruikt gaan worden en daarom wordt voorgesteld het budget van 2025 over te hevelen naar 2026.

SPUK GALA en SPUK IZA

561.800

Vanuit 2024 is er in het kader van SPUK GALA en SPUK IZA budget overgeheveld naar 2025 voor extra activiteiten die bijdragen aan het verkleinen en voorkomen van gezondheidsachterstanden. Wij stellen voor deze middelen over te hevelen naar 2026 om een deel van de vermindering van de SPUK GALA budgetten op te vangen en in te zetten op GALA onderdelen waarvoor de SPUK GALA middelen in 2026 wegvallen.

Tuinuitgifte project wijken jonger dan 20 jaar

233.400

De aanpak van oneigenlijk grondgebruik in wijken en straten jonger dan 20 jaar om verjaring te voorkomen is in volle gang. Bij de Najaarsrapportage 2024 hebben wij aangegeven dat de aanbesteding langer heeft geduurd dan verwacht, waardoor de uitvoering in 2025 en 2026 plaatsvindt. Omdat een gedeelte van het werk in 2026 wordt uitgevoerd, verschuiven wij een budget van € 747.000 van 2025 naar 2026. Dit betekent dat wij ook € 513.600 aan geraamde opbrengsten van 2025 naar 2026 verschuiven.

Vervanging vloertegels SKWA

700.000

In het combinatiebad van het Sportcomplex Koning Willem Alexander (SKWA) is in februari 2025 schade ontstaan aan de vloertegels op het perron. Uit onderzoek blijkt dat dit dezelfde soort schade is als in het recreatie- en doelgroepenbad eind 2024 en dat de cementdekvloer en tegels in het combinatie- en het wedstrijdbad moeten worden vervangen. We hebben de aannemer verzocht om over te gaan tot herstel onder de afgegeven garantie. We zijn nog in afwachting van een reactie. Pas als de aannemer aansprakelijkheid afwijst kunnen we overgaan tot het plannen van de herstelwerkzaamheden door een andere partij. Die werkzaamheden zullen niet meer in 2025 plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld het bijbehorend budget over te hevelen naar 2026.

Verzachting ombuiging cultuur

372.900

Het door Cpunt voor 2025 geraamde exploitatietekort kan worden opgevangen vanuit door het Rijk voor de bibliotheek extra beschikbaar gestelde gelden. Voorgesteld wordt om de voor de verzachting van de ombuiging op Cultuur beschikbare middelen in 2025 over te hevelen naar 2026.

OV-Verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer

475.000

Bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voor de MIRT-verkenning van de OV-Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer (OVAH) heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de kosten van de verkenning voor rekening genomen. Haarlemmermeer heeft hier geen financiële bijdrage aan geleverd. Hoewel het startbesluit voor de verkenning al november 2022 is genomen, is de externe verkenning traag op gang gekomen. Hierdoor is de interne inzet van medewerkers in de jaren 2023, 2024 en 2025 lager dan voorzien. In 2029 is nog geen geld beschikbaar voor de OVAH. Daarom stellen wij voor om een deel van de middelen van 2025 over te hevelen naar 2029.

Energietransitie

425.200

Een deel van onze eigen incidentele middelen voor de energietransitie was geraamd voor een volgend project met zonnepanelen op gemeentelijk vastgoed. Uit verkenning blijkt dat er na Liesbos nog maar één geschikt dak beschikbaar is. Ook was er in deze fase van de wijkaanpak minder behoefte aan communicatiemiddelen. Wij verwachten dat de behoefte aan communicatie in 2026 toeneemt doordat inwonersgroepen inmiddels actief zijn. Daarom wordt voorgesteld het budget over te hevelen naar 2026.

Omgevingswet

1.387.000

Het opstellen van het omgevingsplan betreft een meerjarig project, waarvoor de gemeenteraad incidentele budgetten beschikbaar heeft gesteld. Door grote krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat nieuwe expertise nodig is voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer, lukt het nog niet om het projectteam Omgevingsplan gevuld te krijgen. Voor het projectteam Omgevingsplan is drie jaar dekking beschikbaar gesteld (oorspronkelijk voor 2023, 2024 en 2025). De raad heeft op 25 juni 2025 (XS-25050809.1087) een gewijzigde planning ontvangen. De werkzaamheden uit 2025 schuiven door naar 2027. We stellen voor het resterende budget van € 1.387.000 over te hevelen naar 2027-2029, zodat het budget beschikbaar blijft voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer.

Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp & Spoorzone

900.000

Spoorzone: We hebben nagenoeg alle werkzaamheden kunnen uitvoeren die we van te voren hadden gepland en begroot, ondanks onderbezetting in de eerste twee kwartalen van dit jaar. Daarmee is er een enorme prestatie geleverd. Vanwege deze onderbezetting hebben we een beperkte onderbesteding van € 0,3 miljoen. De werkzaamheden gekoppeld aan dit bedrag schuiven we door naar 2026.

Stadscentrum Hoofddorp: De werkzaamheden zijn vooral te verwachten in de coördinatie met de verschillende lopende programma’s en projecten buiten het stadscentrum. Daarnaast ook de coördinatie tussen (investerings)projecten zoals de parkeergarage en de afstemming daarbij met de omgeving. Verder is blijvende inzet nodig op de huidige en nieuwe subsidietrajecten waar we mee aan de slag willen gaan omdat we dat als bijdrage hard nodig zullen hebben voor de feitelijke realisatie van onze investeringsprojecten. Een deel van werkzaamheden die in 2025 waren voorzien hebben veel tegenslagen ondervonden. Een groot probleem was het niet volledig kunnen bemensen daarvan en is vertraging binnen de verschillende projecten van het programma. Dit heeft er toe geleid dat de beoogde realisatie niet is gehaald. De verwachting is dat voor 2026 en verder wel verbetering van de situatie wordt verwacht en met name de investeringsprojecten dan wel verder tot realisatie komen. Daarom schuift een deel van het budget door van 2025 naar 2026.

Asielopgave

1.109.000

De incidentele rijksmiddelen voor uitvoering van de Spreidingswet en incidentele middelen voor uitvoering van de asielopgave zijn in 2025 deels niet besteed. Het resterende bedrag willen we in 2026 en 2027 inzetten op projecten gericht op de arbeidstoeleiding van asielzoekers en statushouders en op initiatieven die gericht zijn op het voorbereiden van deze doelgroepen op arbeidsmarktdeelname, zoals het doen van vrijwilligerswerk, het verkleinen van taal- en onderwijsachterstanden en talentontwikkeling. Wij stellen daarom voor deze budgetten over te hevelen naar 2026 en 2027.

Straatreiniging en zwerfafval

258.800

Voor 2025 hebben wij een zwerfafvalvergoeding ontvangen voor projecten in de buitenruimte om zwerfafval te voorkomen. Deze vergoeding is deels ingezet voor bijvoorbeeld zwerfafvalpreventie door NMCX en een E-waste race. Dit jaar hebben wij onze personele capaciteit ingezet op de evaluatie van VANG 2020 en bleef er geen capaciteit over voor het uitwerken van zwerfafvalprojecten. Daarbij kwam dat Meerlanden nog geen grondstoffencoach kon aanstellen. Een deel van het budget verplaatsen wij naar straatreiniging, waar een tekort is door extra kosten voor het verwijderen van oliesporen op het wegdek. Voor het resterende deel wordt voorgesteld dit over te hevelen naar 2026.

Datacenters naar de cloud

200.000

Bij het project 'Datacenters naar de cloud' zijn investeringskredieten omgezet naar structureel materieel budget omdat onze eigen datacenters vervangen worden door licenties. Bij dit project is er een kleine vertraging opgelopen, waardoor de nazorg en openstaande punten begin 2026 moeten worden opgepakt. Hiervoor is het nodig € 200.000 over te hevelen van 2025 naar 2026.