In dit hoofdstuk stellen wij de budgetten voor om over te hevelen naar het jaar 2024. Enkele budgetten worden overgeheveld naar 2025 en verder. Deze overhevelingen vinden budgetneutraal plaats via de Algemene dekkingsreserve.

Tabel 7 

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2023

2024

2025

2026

2027

Budgetoverhevelingen

Inburgering en statushouders

2.144

0

-1.788

-356

0

Uitvoeringskosten opvang Oekraïners 2024 en 2025

350

-250

-100

0

0

Aanpak geldzorgen, armoede en schulden

459

-459

0

0

0

Overbruggingsmiddelen cruciale trajecten Zorg en Werk

297

-297

0

0

0

POK middelen

316

-316

0

0

0

Project wachttijden jeugdzorg

300

-300

0

0

0

Corona- /energiecompensatie

505

-505

0

0

0

Jongeren Leefbaarheidstoets

200

-200

0

0

0

Taalonderwijs ontheemden Oekraine

192

-192

0

0

0

Team Subsidies Haarlemmermeer

240

0

-240

0

0

Tijdelijke huisvesting IHP

434

-434

0

0

0

Toerisme, evenementen en promotie 2020-2025

200

-200

0

0

0

Omgevingswet

300

0

0

-300

0

Spoorzone Hoofddorp

520

-520

0

0

0

Beleid woonwagenbewoners en huisvesting arbeidsmigranten

200

-200

0

0

0

Flexwonen

449

-75

-75

-75

-224

Huisvestingsopgave asielaanpak

470

-235

-235

0

0

Aanbesteding financieel en HRM systeem

300

-300

0

0

0

Doorontwikkeling ICT sociaal domein

250

-250

0

0

0

Incidenteel personeelsbudget

328

-328

0

0

0

Totaal - Budgetoverhevelingen

8.453

-5.060

-2.438

-731

-224

Toelichting voorgestelde budgetoverhevelingen (bedragen x € 1; min is nadeel)

Inburgering en statushouders

2.144.000

Het Rijk bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders elke gemeente moet huisvesten. Wij zijn daarbij ook verantwoordelijk voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders. De taakstelling is de afgelopen jaren flink gestegen. Om deze taakstelling te realiseren is extra formatie nodig. Er zijn door het Rijk verschillende incidentele middelen toegekend. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft echter bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangegeven dat de structurele financiële middelen voor de inburgeringswet ontoereikend zijn voor de gemeenten. De VNG roept dan ook op om het beschikbare budget structureel mee te laten bewegen met de instroom van asielzoekers en de taakstelling. Omdat niet duidelijk is wanneer en met welke omvang budget structureel beschikbaar wordt gesteld, wordt het geraamde positieve resultaat op Asiel en Integratie van 2023 ingezet als dekking voor de uitvoering in de jaren 2025 en 2026.

Uitvoeringskosten opvang Oekraïners 2024 en 2025

350.000

Onder de autonome mutaties is de vrijval van middelen opvang Oekraïners 2023 verwerkt. Wij verwachten dat de gemeentelijke inzet ten aanzien van de opvang van Oekraïense vluchtelingen in 2024 ongeveer gelijk is aan 2023. In 2023 zijn hiervoor nog gedeeltelijk inhuurmedewerkers ingezet. Recent hebben de EU-lidstaten besloten de Richtlijn Tijdelijke Bescherming met een jaar te verlengen, tot maart 2025. Uit kostenoverwegingen willen wij deze externe inzet omzetten naar tijdelijke vaste medewerkers. Hiervoor wordt € 250.000 overgeheveld naar 2024 en € 100.000 naar 2025.

Aanpak geldzorgen, armoede en schulden

459.000

Vanuit het Rijk zijn middelen beschikbaar gesteld voor de bijdrage van de gemeente aan het landelijke implementatieplan Aanpak geldzorgen, armoede en schulden. Het gaat onder andere over het vergroten van het bereik van mensen met problematische schulden én voorkomen van deze schulden. Wij gaan een plan van aanpak opstellen, de uitvoering hiervan vindt in 2024 en 2025 plaats. Als onderdeel hiervan nemen we de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie hierin mee over het onderzoek Leven met de Voedselbank.

Overbruggingsmiddelen cruciale trajecten Zorg en Werk

297.000

Op basis van de nota van B&W overbruggingsmiddelen cruciale trajecten programma Zorg en werk 2022-2023 (2022.0000114) zijn bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2022 incidenteel middelen toegekend. Wegens uitgestelde besluitvorming door het Rijk, of vertraagde werving van personeel zijn de trajecten later gestart. Voorgesteld wordt om de niet benutte middelen over te hevelen naar 2024.

POK middelen

315.600

Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) ontvangt Haarlemmermeer via de centrumgemeente (Haarlem) voor de periode van 2022-2027 ongeveer € 150.000 per jaar. De eerste bedragen voor 2022 en 2023 zijn recentelijk ontvangen. Er wordt een plan opgesteld, dat vanaf 2024 wordt uitgevoerd.

Project wachttijden jeugdzorg

300.000

Voor het project Duurzame aanpak wachttijden jeugdzorg is inmiddels een aantal sessies georganiseerd met (jeugdzorg)partners, gevolgd door verdiepende interviews. Op basis hiervan stellen we vast wat de belangrijkste brandhaarden zijn, bepalen we oplossingsrichtingen, gevolgd door concrete projectvoorstellen. In 2024 worden deze uitgevoerd.

Corona- /energiecompensatie

505.000

De verdeelregel voor de coronaherstelmiddelen komt na 2023 te vervallen. Voor het restant van deze middelen wordt een budgetoverheveling naar 2024 voorgesteld zodat ze ingezet kunnen worden voor de nieuw in te richten verdeelregel energiecompensatie sport, cultuur en dorpshuizen (€ 400.000) en de nieuwe verdeelregel coronacompensatie cultuur (€ 105.000).

Jongeren Leefbaarheidstoets

200.000

In het coalitieakkoord is het volgende opgenomen: 'Om voldoende plekken te maken op de juiste locaties in bestaande en nieuwbouwwijken, is een jongerenleefbaarheidstoets nodig. Deze toets zorgt ervoor dat de bestaande normen voor jeugd (zoals speelruimte, jongerenontmoetingsplekken en duurzame inrichting openbare ruimte) goed worden toegepast bij de ruimtelijke inrichting.' Hiervoor zijn middelen vrijgemaakt. De uitwerking van de toets en daarmee de concrete bestedingsplannen vergt meer voorbereidingstijd dan voorzien. Voor de inrichting van de jongerenleefbaarheidstoets, wordt een projectgroep ingericht. Deze zal onder andere bestaan uit jongerenwerkers, handhaving, Team Sportservice, straatcoaches en Jongeren op gezond gewicht (JOGG). Dit najaar is een projectgroep gestart die een bestedingsplan ontwikkelt voor 2024. Wij stellen daarom voor deze middelen over te hevelen naar 2024.

Taalonderwijs ontheemden Oekraine

192.000

In 2023 is door het Rijk incidenteel budget van € 192.000 beschikbaar gesteld voor Taalonderwijs ontheemden Oekraïne. Op dit moment worden plannen gemaakt voor de besteding van deze middelen. De uitvoering zal in 2024 plaats vinden. Daarom stellen wij voor dit budget over te hevelen naar 2024.

Team Subsidies Haarlemmermeer

239.600

Bij de Programmabegroting 2023-2026 is voor 2023 en 2024 incidenteel budget van € 300.000 voor het Team (inkomende) Subsidies Haarlemmermeer beschikbaar gesteld. De invulling van deze vacatures verloopt stroef. Dat maakt dat wij de inzet later konden starten en daarmee langer nodig hebben. Het incidentele budget voor dit team loopt tot en met 2024. Daarom wordt voorgesteld het resterende incidentele budget over 2023 van € 239.600 over te hevelen naar 2025.

Tijdelijke huisvesting IHP

433.500

De twee lokalen tijdelijke huisvesting bij de Dik Trom worden begin 2024 gerealiseerd. De aanschaf van de tweede unit tijdelijke huisvesting wordt in februari 2024 geplaatst bij de Zwanebloem. In het budget was er rekening mee gehouden dat dit nog in 2023 kon worden gerealiseerd. Een deel van het incidentele budget voor bijkomende kosten wordt overgeheveld naar 2024.

Toerisme, evenementen en promotie 2020-2025

200.000

In het raadsvoorstel Toerisme, evenementen en promotie 2020-2025 (2020.000380) is een incidenteel budget voor stimuleringsmaatregelen beschikbaar gesteld. Het budget kan door beperkte personele capaciteit bij onder andere toeleveringsbedrijven niet volledig worden benut. Het voorstel is daarom door te schuiven naar 2024.

Omgevingswet

300.000

De invoering van de Omgevingswet betreft een meerjarige implementatie, waar incidentele budgetten voor beschikbaar zijn gesteld. Door krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat nieuwe expertise nodig is voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer, lukt het nog niet om het projectteam Omgevingsplan gevuld te krijgen. Er is budget voor zestien fte, terwijl er vijf fte is ingevuld. Voor het projectteam Omgevingsplanzijn voor drie jaren middelen beschikbaar gesteld (2023, 2024 en 2025). De werkzaamheden uit 2023 schuiven door naar 2026. We stellen voor het resterende budget uit 2023 over te hevelen naar 2026, zodat het beschikbaar blijft voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer.

Spoorzone Hoofddorp

520.000

Voor het programma Spoorzone Hoofddorp zijn niet alle geplande werkzaamheden in 2023 in gang gezet. Belangrijkste reden is de langere looptijd om te komen tot een ontwikkelkader. Besluitvorming van het ontwikkelkader door de raad staat gepland in het eerste kwartaal 2024. De participatieronde vindt plaats in de laatste maanden van 2023. Het opstellen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau neemt eveneens langere tijd in beslag dan gepland. De producten die niet gestart zijn in 2023 schuiven daarmee door naar 2024. Hierbij gaat het onder andere om de start van de stedenbouwkundige uitwerking en het opstellen van de Milieueffectrapportage van de besluitvorming over de voorbereidende projecten. Naast de langere doorlooptijd van producten en verschuiving van producten naar 2024 is ook gewerkt met minder ambtelijke inzet dan vooraf geraamd. Dit is mede reden voor de langere doorlooptijd maar draagt vooral ook bij aan de latere start van bepaalde producten en uitwerkingen.
Voorgesteld wordt de resterende middelen over te hevelen naar 2024.

Beleid woonwagenbewoners en huisvesting arbeidsmigranten

200.000

In de Programmabegroting 2023 - 2026 is incidenteel € 200.000 beschikbaar gesteld voor het verder ontwikkelen van beleid ten aanzien van woonwagenbewoners en huisvesting arbeidsmigranten. In 2023 is hiervoor een plan van aanpak gemaakt dat in 2024 verder uitgewerkt gaat worden. Daarom stellen wij voor dit budget over te hevelen naar 2024.

Flexwonen

449.000

De incidentele kosten voor de exploitatie van een flexwonen-accommodatie aan de Sarabande te Nieuw-Vennep zijn bij de Najaarsrapportage 2022 in de begroting opgenomen. In 2022 is gestart met het project. Het resterende budget van € 449.000 is bestemd om de kosten van de gemaakte afspraken voor de exploitatielasten vanaf 2024 te dekken. Daarom stellen wij voor dit budget over te hevelen naar: 2024 € 75.000, 2025 € 75.000, 2026 € 75.000 en 2027 € 224.000.

Huisvestingsopgave asielaanpak

470.000

Bij de Najaarsrapportage 2022 is voor drie jaar incidenteel een budget van € 500.000 opgenomen om de onrendabele top voor de huisvesting van asielzoekers te dekken. Deze huisvesting wordt zoveel mogelijk uitgevoerd in combinatie met de huisvesting van andere doelgroepen zoals vluchtelingen, spoedzoekers en/of jongeren. In 2023 zijn de extra gemaakte kosten voor flexwonen ten laste van dit budget gebracht. Omdat er nog diverse ontwikkelingen spelen op dit gebied stellen wij voor het restant van dit budget over te hevelen naar 2024 en 2025.

Aanbesteding financieel en HRM systeem

300.000

Voor de vervanging van het financiële- en HRM-systeem is incidenteel budget beschikbaar voor de aanbesteding en implementatie. Het project ligt op schema. Naar aanleiding van de opgestelde planning van het vervolg van de aanbesteding is de verwachting dat volgend jaar meer (personele) inzet nodig is dan bij aanvang van het project is geraamd. De kosten hiervan kunnen gedekt worden uit de middelen die in 2023 begroot zijn. We stellen daarom voor een bedrag van € 300.000 over te hevelen naar 2024.

Doorontwikkeling ICT sociaal domein

250.000

De laatste fase van de doorontwikkeling van de applicatie Mens Centraal voor de dienstverlening vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt dit jaar afgerond. Een nieuw initiatief is genomen voor de doorontwikkeling van de applicatie Samenlevingszaken voor de dienstverlening vanuit de Participatiewet en de Wet Inburgering. Het gaat om een aantal technische ontwikkelingen en een nieuw portaal voor consulenten Inburgering en Werk. Tevens vindt er een marktverkenning plaats bij andere gemeenten.

Incidenteel personeelsbudget

327.900

In 2023 is incidenteel personeelsbudget toegekend voor het opvangen van knelpunten in de organisatie. Daarnaast zijn later extra structurele middelen toegekend in het kader van de versterking van de organisatie vanuit het coalitieakkoord. Deze laatste middelen zijn voor 50% in 2023, 75% in 2024 en vanaf 2025 voor 100% beschikbaar gesteld. Doordat later extra structurele middelen beschikbaar zijn gesteld, ontstaat voor enkele functies een incidenteel voordeel. Voorgesteld wordt deze voordelen over te hevelen naar 2024, om daarmee al in 2024 voldoende middelen te hebben om functies structureel in te vullen. Ook konden niet alle vacatures worden ingevuld. Er werd ingehuurd om het tekort aan vast personeel op te vullen, waardoor het incidenteel budget voor het opvangen van knelpunten nog niet ingezet is. Voorgesteld wordt ook deze middelen over te hevelen naar 2024.

Budgetoverheveling GALA en IZA (Brede SPUK)

De middelen van Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA) vanuit het Rijk via een specifieke uitkering (Brede SPUK) voor 2023 zijn pas laat aan onze gemeente toegezegd. Om deze middelen toe te kennen aan onze uitvoerende partijen moet nog een wettelijke grondslag worden vastgesteld (subsidieverdeelregel). Daarom kunnen we de middelen pas op zijn vroegst in oktober inzetten. Volledige besteding van de middelen van 2023 is dan onmogelijk. Binnen de SPUK mag maximaal 10% van de ontvangen middelen mee worden genomen naar het volgende jaar. De verwachting is een hogere onderbesteding. Zonder maatregelen worden deze middelen teruggevorderd door het Rijk middels de SiSa bijlage in de Jaarstukken. Echter, bestaande activiteiten vallen ook binnen de kaders van de SPUK en kunnen wij dus verantwoorden onder de regeling. Structurele activiteiten worden zo eenmalig incidenteel gedekt. Ook al gaat het hier om vrijval van structurele middelen, zo houden wij deze middelen eenmalig via een budgetoverheveling beschikbaar.

We wijken hiermee af van één van de toetsingscriteria voor budgetoverhevelingen zoals vastgelegd in de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021, namelijk dat alleen incidentele budgetten overgeheveld kunnen worden. Wij willen dit toch doen, om zo de in 2023 extra ontvangen middelen in 2024 alsnog ten goede te laten komen aan de sociale doelgroep waarvoor de SPUK bedoeld is. Met deze werkwijze voorkomen we terugbetaling van een groot bedrag aan het Rijk. Op dit moment is de resterende ruimte nog niet te bepalen, daarom wordt dit voorstel voor budgetoverheveling bij de Jaarstukken 2023 gedaan.