Programma Zorg en werk

Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Prognose 2023

Wij zien de kosten voor Jeugdzorg en de Wmo oplopen. Het aanbod van Jggz aanbieders is toegenomen door teruglopend ziekteverzuim en het opvullen van vacatures. Op basis van gesprekken met zorgaanbieders is het beeld dat de gemiddelde wachttijd voor cliënten afneemt.
Daarnaast is de transitie van grote instellingen naar kleinschalige woonvoorzieningen zichtbaar, waardoor trajecten duurder worden. Wij zien dat de woningmarktkrapte leidt tot hogere kosten voor woningaanpassingen vanuit de Wmo. De energietoeslag 2022 is ruim binnen het budget afgerond. Daarnaast heeft het Rijk middelen beschikbaar gesteld voor een verwachte toename van het gebruik van de minimaregelingen. Deze toename zien wij nog niet terug. De aantallen inwoners die gebruik maken van schuldhulpverlening nemen niet toe in tegenstelling tot de verwachting.

Inkoop Jeugd en Wmo 2023, verordening sociaal domein en beleidskader

Op dit moment vindt een aanbesteding van aanvullende specialistische jeugdhulp plaats. De inschrijving is inmiddels afgerond, de voorlopige gunning staat gepland voor oktober. Het nieuwe beleidskader sociaal domein is ter vaststelling aan de raad aangeboden. Samen met de raad geven we invulling aan de samenwerkingsagenda en de bijbehorende meetinstrumenten. Dit wordt ook gedaan in het kader van de verbetering van de informatiewaarde van de P&C producten voor de raad.

Hervormingsagenda Jeugd

De Hervormingsagenda Jeugd is op 19 juni 2023 ondertekend door de vijfhoek (Rijk, VNG, zorgprofessionals, aanbieders en cliëntorganisaties). De gezamenlijke landelijke bezuinigingsopgave is € 1 miljard. Het kabinet heeft besloten verantwoordelijkheid te dragen voor de extra bezuiniging van € 500 miljoen uit het coalitieakkoord Rutte IV. Het Rijk heeft hiervan € 3,3 miljoen doorgevoerd in onze begroting via de algemene uitkering. Deze bezuiniging is nu verwerkt in het jaar 2025 als taakstelling in de begroting van het programma Zorg & werk. Het Rijk heeft de bezuiniging eenzijdig doorgevoerd in onze begroting. Het Rijk is verantwoordelijk voor maatregelen die resulteren in deze bezuiniging. Als de maatregelen niet voldoende zijn of helemaal niet opgesteld worden, resulteert dit erin dat de bezuiniging niet of slechts deel behaald wordt. In het voorjaar van 2025 zal een deskundigencommissie beoordelen in hoeverre de maatregelen uit de Hervormingsagenda geïmplementeerd zijn. Tussen het Rijk en de VNG zijn afspraken gemaakt over financiële compensatie van gemeenten wanneer gemeenten zich hebben ingespannen, maar de besparingen uit zijn gebleven. Op dit moment wordt er gewerkt aan een landelijk implementatieplan.

Woonplaatsbeginsel Beschermd Wonen

Het wetvoorstel ‘Woonplaatsbeginsel voor Beschermd Wonen’ en het nieuwe financiële verdeelmodel voor Beschermd Wonen regelen de doordecentralisatie van beschermd wonen naar alle gemeenten. Voor de zomer is besloten de invoering van het woonplaatsbeginsel uit te stellen naar 1 januari 2025. Na de val van het kabinet is het wetvoorstel controversieel verklaard. Het is hierdoor niet zeker of 2025 haalbaar is. Ondertussen zijn we als regio wel doorgegaan met de voorbereiding op de doordecentralisatie. Naar verwachting wordt per 1 januari 2024 de regeling bij het gemeenschappelijk orgaan Beschermd Wonen van kracht. In deze regeling zijn regionale samenwerkingsafspraken vastgelegd over financiën, sturing en toegang tot beschermd wonen. Ook sluiten we in 2024 als regio nieuwe inkoopcontracten af met aanbieders van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

Duurzame aanpak wachttijden Jeugdzorg

Het doel van het project Duurzame aanpak wachttijden is het terugdringen van de wachttijden voor Jeugdzorg in Haarlemmermeer. We willen structureel meer zicht en grip krijgen op wachttijden voor Jeugdzorg in Haarlemmermeer, zodat passende zorg en ondersteuning op tijd beschikbaar is voor jeugdigen en ouders/verzorgenden. We worden hierbij ondersteund door het landelijk Team Aanpak Wachttijden. Inmiddels is een aantal sessies georganiseerd met (jeugdzorg)partners, gevolgd door verdiepende interviews. Op basis hiervan stellen we vast wat de belangrijkste brandhaarden zijn, bepalen we oplossingsrichtingen, gevolgd door concrete projectvoorstellen.

Werk en inkomen

Koopkracht

Ondanks het feit dat de energieprijzen weer geleidelijk dalen heeft de impact van de hoge energieprijzen en de inflatie een negatieve invloed op de koopkracht van vooral inwoners met lage inkomens. Toch ligt op dit moment het gebruik van sommige minimaregelingen lager dan begroot. Voor enkele minimaregelingen, zoals de collectieve zorgverzekering, verwachten we daarom dat er in 2023 minder inwoners een beroep zullen doen op minimaregelingen, waardoor we minder kosten maken dan op dit moment begroot. In 2023 zien we nog geen stijging van het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening. De planning is dat een deel van energietoeslag voor 2023 volgend jaar zal worden uitbetaald.

Inburgering

De Wet inburgering 2021 is nu bijna twee jaar geleden ingegaan. De samenwerking met de samenwerkingspartners verloopt goed. Steeds meer statushouders starten met hun leerroute. Zoals verwacht starten de meeste statushouders in de B1-route . Dit is de leerroute voor statushouders die taalniveau B1 kunnen halen. De taakstelling voor het aantal te huisvesten statushouders voor 2023 is verdubbeld ten opzichte van 2022. De capaciteit daarom voor de jaren 2023 en 2024 uitgebreid.