3.1 Autonome ontwikkelingen
Tabel 3
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Versterking formatie griffie | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening pensioenverplichting wethouders | -393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening wachtgeldverplichting wethouders | 168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tweede Kamerverkiezingen | -518 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 102 | -19 | 3 | 16 | -35 |
Opvang vluchtelingen Oekraïne 2022 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opvang vluchtelingen Oekraïne 2023 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Collectieve zorgverzekering | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatiewet | 730 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schuldhulpverlening | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Persoonsgebonden budget | 630 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdzorg met verblijf | -534 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdzorg zonder verblijf | -679 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | -707 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energietoeslag 2022 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Definitief budget BUIG 2023 | 899 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere bijstand | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huur tijdelijke huisvesting nieuwkomersonderwijs | -16 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud Raadhuisplein 3-9 | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leerlingenvervoer | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie verdeelregels | 267 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijsachterstanden | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3e tranche Provinciaal noodfonds cultuur 2022 | 93 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dorpshuis Rijsenhout | 0 | -28 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeronderzoek Stadcentrum Hoofddorp | -75 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Omrijden Buslijn 195 Sloterweg | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tussentijds Meerjarenperspecief grondzaken (tMPG) 2023 | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anterieure overeenkomsten | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boetefacturen bouw hotel | -170 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges evenementen | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Woningen Rijsenhout | -70 | -190 | 0 | 0 | 0 |
Stormschade | -885 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gladheidsbestrijding | -137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herberekening kostendekkendheid rioolheffing | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afvalverwerking | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen gemeentefonds | 373 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten | -1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 323 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting | 3.036 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein | 341 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiering | 1.914 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelposten | 1.773 | 1.553 | 1.714 | 2.058 | 1.755 |
Dividend | -269 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening wachtgeldverplichting voormalig personeel | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening regeling vervroegde uittreding | -414 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening verlofsparen | -118 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetten personeelskosten | 345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Salaris- en inhuurlasten en opbrengst interne opdrachten systematiek | -650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Autonome mutaties | 7.666 | 1.241 | 1.717 | 2.074 | 1.720 |
Toelichting autonome ontwikkelingen
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Voorziening pensioenverplichting wethouders | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie). | -393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening is geactualiseerd. De storting in de voorziening is verhoogd waarmee de hoogte van de voorziening weer overeenkomt met de verplichtingen die we hebben. | |||||
Tweede Kamerverkiezingen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie). | -518 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Met de Tweede Kamerverkiezingen in november, door de val van het Kabinet, is nog geen rekening gehouden in de programmabegroting. Daarnaast zijn de kosten voor de organisatie van verkiezingen ook hoger door verhoging van porti-, drukwerkkosten, huur van de lokalen, centraal tellen, digitale verkiezingsborden en de inzet van meer mensen. De begrote kosten voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2025 komen hiermee te vervallen, dit verwerken we in de Voorjaarsrapportage 2024. | |||||
Veiligheid | |||||
Opvang vluchtelingen Oekraïne 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer. | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In onze gemeente zijn in 2022 Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Hiervoor zijn kosten gemaakt. De te ontvangen vergoedingen van het Rijk waren hoger dan de gemaakte kosten. Het voordeel is ingezet ter dekking van de capaciteit ten behoeve van de uitvoering Wet inburgering 2023 en 2024. De lasten hiervoor zijn reeds in de Voorjaarsrapportage 2023 geraamd. | |||||
Opvang vluchtelingen Oekraïne 2023 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer. | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In onze gemeente worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Hiervoor worden kosten gemaakt. De verwachting is dat de te ontvangen vergoedingen van het Rijk hoger zullen zijn dan de gemaakte kosten. Dit komt mede doordat er meer opvangplaatsen beschikbaar zijn gekomen dan gepland. Het resultaat wordt deels ingezet voor uitvoering van de taakstelling huisvesting statushouders en Wet inburgering 2021 in de jaren 2025 en 2026, zie hiervoor het onderdeel budgetoverhevelingen. Wij verwachten dat de gemeentelijke inzet ten aanzien van de opvang van Oekraïense vluchtelingen in 2024 ongeveer gelijk is aan 2023. Recent hebben de EU-lidstaten besloten de Richtlijn Tijdelijke Bescherming met een jaar te verlengen, tot maart 2025. Hiervoor wordt voorgesteld in totaal € 350.000 over te hevelen, ook hiervoor wordt verwezen naar het onderdeel budgetoverhevelingen. Het voordeel dat hier gerapporteerd wordt betreft de gedeeltelijke dekking voor gederfde inkomsten uit de toeristenbelasting doordat hotelkamers zijn gebruikt voor de opvang. | |||||
Zorg en werk | |||||
Collectieve zorgverzekering | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aan het eind van 2022 is er een controle geweest op de rechtmatigheid van de collectieve zorgverzekering voor inwoners met een laag inkomen. In 2023 zijn er ongeveer 1.400 inwoners afgemeld wegens deze controle. Dit als resultaat van intensivering van onze interne controle. Daarnaast zijn er weer 100 inwoners aangemeld. | |||||
Participatiewet | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering. | 730 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ondanks de gevolgen van de coronacrisis op de bedrijfsvoering van AM Match de afgelopen jaren, is in 2022 een exploitatieoverschot van € 713.000 gerealiseerd. Hiervan wordt € 150.000 geïnvesteerd in voorzieningen voor het personeel. Het resterende deel van het rekeningresultaat € 563.000 wordt naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten (zie raadsvoorstel 7864786). Voor Haarlemmermeer gaat dit om ongeveer € 280.000. | |||||
Schuldhulpverlening | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verwachte stijging van het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening blijft in 2023 uit. Dit is een landelijke trend. | |||||
Persoonsgebonden budget | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | 630 | 0 | 0 | 0 | 0 |
We zien dat het aantal afgegeven persoonsgebonden budgetten (pgb) voor jeugdzorg en maatschappelijk ondersteuning (Wmo) is gedaald. Bij de brede uitvraag (keukentafelgesprek) wordt steeds meer ingezet op effectieve (jeugd)hulp en normaliseren, meer toeleiding naar de Wet Langdurige Zorg en betere informatie over pgb bij onafhankelijke cliëntondersteuners die inwoners ondersteunen. | |||||
Jeugdzorg met verblijf | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf. | -534 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het budget wordt overschreden door enerzijds de transitie van grote verblijfsinstellingen naar kleinere groepen, en anderzijds door oplopende trajectkosten van inwoners die één-op-één begeleid worden. | |||||
Jeugdzorg zonder verblijf | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | -679 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er maken meer inwoners gebruik van de jeugd geestelijke gezondheidszorg (jggz) dan begroot, grotendeels doordat het aanbod van jggz is gestegen binnen onze gemeente. Dit komt door een dalend ziekteverzuim en het opvullen van vacatures bij de jeugdhulpaanbieders. Op basis van gesprekken met zorgaanbieders is het beeld dat de gemiddelde wachttijd voor cliënten afneemt. | |||||
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | -707 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omdat inwoners langer thuis blijven wonen, gecombineerd met een krapte op de woningmarkt, zien wij een toename in het aantal aanvragen en de complexiteit van de woningaanpassingen. Daarnaast neemt de financiële tegemoetkoming voor huishoudelijke hulp sneller toe dan verwacht. | |||||
Energietoeslag 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het bereik van de energietoeslag van vorig jaar was met 88% van de doelgroep van huishoudens met lage lonen in onze gemeente zeer hoog. De middelen die het Rijk heeft verstrekt voor de energietoeslag waren toereikend. Bij de uitvoering van deze regeling hebben we voor een pragmatische aanpak gekozen met een goede balans tussen zorgvuldigheid en een betaalbaar afhandelingsproces. Wij laten van het overschot een deel vrijvallen en het andere deel hevelen we over naar de energietoeslag 2023. | |||||
Definitief budget BUIG 2023 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
BUIG lasten | -2.326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BUIG baten | 3.225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Definitief budget BUIG 2023 | 899 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wij besteden meer aan bijstandsuitkeringen, omdat de instroom dit jaar iets groter is dan de uitstroom. Daarnaast heeft het Kabinet eerder dit jaar al besloten om het minimumloon en alle aan het minimumloon gekoppelde uitkeringen, zoals de AOW en bijstand, te verhogen met 10,15%. Daarom ontvangen wij dit jaar extra middelen van het Rijk. | |||||
Bijzondere bijstand | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er zijn incidenteel extra middelen voor de bijzondere bijstand beschikbaar gesteld. Deze middelen worden niet volledig benut. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Onderhoud Raadhuisplein 3-9 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel D : Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van de Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden. | -350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij het cultuurgebouw is het dagelijks en correctief onderhoud in 2023 hoger dan begroot door nagekomen posten uit 2022 (afgerond € 160.000). Daarnaast is het exploitatiebudget bij de actualisatie van de meerjarenonderhoudsprogramma's in 2022 naar beneden bijgesteld op basis van normbedragen. Met name voor het cultuurgebouw zien we dat deze norm niet toereikend is in verband met de verdeling van de onderhoudskosten tussen huurder en verhuurder. Dit heeft er toe geleid dat we in 2023 een overschrijding van € 190.000 verwachten op dit budget. We gaan verder onderzoeken of deze overschrijding structureel is en komen hier dan eventueel op terug bij de Voorjaarsrapportage 2024. | |||||
Leerlingenvervoer | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wegens krapte op de arbeidsmarkt worden Wmo vervoerders ingezet voor het leerlingenvervoer. De uitvoering van het leerlingenvervoer is hierdoor minder efficiënt wat leidt tot hogere kosten. Daarnaast is het beroep op leerlingenvervoer gestegen waardoor het aantal ritten hoger is geworden. | |||||
Subsidie verdeelregels | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | 267 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op een aantal subsidieregelingen met betrekking tot sport ontstaan voordelen. De subsidieregeling Verenigingsondersteuning Sport wordt onderbenut. De binnensportverenigingen ervaren hoge zaalhuur terwijl zij geen subsidieaanvraag indienen. Er wordt gewerkt aan een herziening van de regeling zodat deze doeltreffender en eenvoudiger wordt. Daarnaast wordt er sinds de invoering van de rijksregeling Lokaal Sportakkoord minder gebruik gemaakt van de subsidie Stimulering Sportdeelname. Vanaf 2024 wordt een deel van dit budget ingezet voor de ombuigingen op sport. Ook is er onderbesteding bij de OZB subsidie. Er is incidenteel minder subsidie aangevraagd dan begroot. De OZB subsidieregeling willen we betrekken bij de op te stellen discussienota leges & retributie sportverenigingen conform de motie 'Adempauze voor de sportverenigingen Rijsenhout' die de raad bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage 2023 heeft aangenomen. Voor de overige verdeelregels is er in 2023 incidenteel minder subsidie aangevraagd dan begroot. | |||||
Onderwijsachterstanden | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2023 is rekening gehouden met de instroom van een verhoogd aantal doelgroeppeuters dat deelneemt aan de vroege voorschoolse educatie (VVE). Deze verhoogde instroom is niet gerealiseerd. | |||||
3e tranche Provinciaal noodfonds cultuur 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Verwerking afrekening | -172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terugvordering | 265 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3e tranche Provinciaal noodfonds cultuur 2022 | 93 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De provincie Noord-Holland heeft via een noodfonds middelen ter beschikking gesteld voor de als gevolg van de coronamaatregelen opgelopen netto-schade in de culturele sector, in de maanden januari tot en met juni 2022, waarbij via een matchingsregeling de provincie 65% en wij 35% hebben bijgedragen. Van deze regeling hebben de volgende instellingen gebruik gemaakt: Theater De Meerse en Poppodium Duycker van C. en museum De Cruquius. Deze instellingen hebben de compensatie ontvangen in de vorm van subsidie. We verwerken hierbij de voorgestelde afrekening van het provinciaal noodfonds over 2022. Het betreft de terugbetaling van de niet ingezette middelen, voor C. € 240.297 (waarvan provinciaal deel € 156.194 en gemeentelijk deel € 84.103) en voor Museum De Cruquius € 25.000 (waarvan provinciaal deel € 16.250 en gemeentelijk deel € 8.750). Door de terugbetaling ontstaat voor het gemeentelijk deel een voordeel. | |||||
Mobiliteit | |||||
Parkeeronderzoek Stadcentrum Hoofddorp | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | -75 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Er zijn volop ontwikkelingen gaande in het centrum van Hoofddorp. Parkeerterreinen gaan bebouwd worden en het bewonersaantal groeit. Voor het parkeren van fietsen en auto’s is het nodig om de opgave in relatie tot alle ontwikkelingen te bekijken. Op 17 december 2020 heeft de raad ingestemd met een integrale aanpak parkeren voor het stadscentrum. Het vraagstuk is als gevolg van nieuwe ontwikkelingen in 2022-2023 in omvang toegenomen. Zoals de fietsenstalling die toch niet in de kelder van het gemeentehuis komt en dus elders moet worden opgelost, het Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, 'Mobility as a service'en Privé auto (STOMP) uitgangspunt dat in de Netwerkstudie in 2021 is omarmd, consequenties uit het Verkeersstructuurplan (VSP) en de visie op het stadscentrum. Gedurende het onderzoeksproces is gebleken dat het onderwerp parkeren, zowel auto en fiets, steeds meer gaat leven bij bewoners en ondernemers. Men wordt langzaamaan in de praktijk geconfronteerd met de gevolgen van de ontwikkelingen, zoals een parkeerterrein dat gaat verdwijnen. Dit vraagt met name meer capaciteit ten aanzien van communicatie en participatie. Voorafgaand aan het afronden van het eindrapport en opstellen van het eindadvies zijn er drie extra bewonersavonden georganiseerd. Dit brengt extra kosten met zich mee (interne en externe capaciteit, zaalhuur, drukwerk en postverzending). Daarnaast is er de mogelijkheid om tot 1 oktober schriftelijke reacties in te dienen. | |||||
Omrijden Buslijn 195 Sloterweg | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zoals aangegeven in de raadsessie van 20 juli 2023 zijn met het uitvoeren van de wens om buslijn 195 een andere route te rijden eenmalige kosten verbonden. Op basis van het Convenant Beschikbare Wegen 2018 (B&W nota 2016.0027733) komen deze kosten door het (verplicht) omrijden van de bus voor rekening van de wegbeheerder, in dit geval de gemeente. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Tussentijds Meerjarenperspecief grondzaken (tMPG) 2023 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van het tMPG standlijn 1 juli 2023 zijn de ramingen van de bouwgrondexploitaties geactualiseerd. Het voordeel ontstaat met name doordat er minder rente dan eerder geraamd hoeft te worden toegerekend aan de verliesvoorzieningen die betrekking hebben op de grondexploitaties en de anterieure overeenkomsten. | |||||
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel C : Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de gerealiseerde legesopbrengsten van de afgelopen jaren in relatie tot de gerealiseerde legesopbrengsten tot nu toe in 2023 wordt de prognose van de legesopbrengsten naar boven bijgesteld. | |||||
Leges evenementen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel C : Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de programmabegroting 2023-2026 is over de ombuiging inzake het verhogen van leges voor grote evenementen aangegeven dat het drempelverhogend zou kunnen werken voor de organisatie van grote evenementen in onze gemeente en dat er derhalve naar de legesverordening in zijn totaliteit moet worden gekeken. Binnen de Wabo-leges is er in 2023 sprake van een geprognosticeerd overschot (zie de mutatie Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Een deel van dit overschot wordt benut voor het realiseren van de ombuiging in 2023 inzake leges voor grote evenementen. | |||||
Woningen Rijsenhout | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | -70 | -190 | 0 | 0 | 0 |
Bij de behandeling van de Voorjaarsrapportage op 29 juni 2023 is de motie “Rijsenhout Vooruit!” aangenomen. Het doel is het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving Rijsenhout, door het toevoegen van circa 400 woningen, waarbij het gewenste voorzieningenniveau, groen, (regionale) recreatieve en natuur-verbindingen, infrastructuur wordt betrokken. Ook dient de pilot geluid adaptief bouwen een plek te krijgen. Om dit te bereiken zullen verschillende stappen moeten worden ondernomen die om extra capaciteit vragen. Voorgesteld wordt de haalbaarheidsfase te starten, waarbij een gebiedsperspectief Rijsenhout op basis van de visies Ruimtelijk Kader Rijsenhout, Ruimtelijk Economische Visie Rijsenhout en de Omgevingsvisie Haarlemmermeer, wordt opgesteld, waarbij ook de planologisch juridische en de privaatrechtelijke aspecten worden onderzocht. Dit in onderling overleg met Rijk (LIB) en provincie (landelijk gebied en Westeinde scheg). Ook zal de Dorpsraad/ bewoners worden betrokken. Dit zal resulteren in een gebiedsperspectief Rijsenhout die de onderlegger vormt voor verdere planvorming. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Stormschade | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | -885 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van een hevige storm op 5 juli 2023 hebben veel bomen schade opgelopen. Er is een voorlopige inschatting gemaakt van de kosten van het veilig stellen van circa 600 bomen en het opruimen van omgevallen bomen en afgebroken takken. Deze kosten kunnen niet worden opgevangen binnen de reguliere beheerbudgetten. De kosten voor het herplanten van bomen worden verspreid over meerdere jaren aangevraagd in de Vernieuwing Openbare Ruimte 2024. | |||||
Herberekening kostendekkendheid rioolheffing | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Beleidsdoel C : Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater. | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de uitvoering van levensduurverlengende maatregelen aan het rioolstelsel (relinen) zijn investeringskredieten beschikbaar. Uit nader onderzoek van het schadebeeld in het riool bleek dat op een aantal locaties kon worden volstaan met het treffen van lokale maatregelen (deelliners). Deze beperktere maatregel valt echter onder het onderhoudbudget. Omdat hiermee in het huidige onderhoudsbudget geen rekening is gehouden, doet zich hierop een tekort voor van € 235.000. | |||||
Afvalverwerking | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Kosten Meerlanden | -685 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten afvalstoffenheffing | -433 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding PDB | 558 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing voorziening | 881 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afvalverwerking | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanwege de hoge inflatie in 2022 en 2023 heeft Meerlanden aangegeven dat de tarieven over 2023 met terugwerkende kracht verhoogd moeten worden. De hogere kosten voor Haarlemmermeer in 2023 worden geschat op € 685.000. Hiernaast worden de baten op de afvalstoffenheffing naar beneden bijgesteld. Er zijn minder huishoudens bij gekomen dan waarmee in de begroting rekening was gehouden, dit omdat er minder huizen zijn gebouwd. Ook is de vergoeding voor de inzameling van plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (PDB) voor 2022 en 2023 definitief vastgesteld, hierdoor ontstaat een voordeel. Het verschil tussen de baten en lasten afvalstoffenheffing wordt verrekend met de voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Meicirculaire 2023: financiële uitkomsten 2023 | -860 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023: afrekening 2022 | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afrekening 2021 | -102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2023: financiële uitkomsten 2023 | 1.188 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen gemeentefonds | 373 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2023 | |||||
Parkeeropbrengsten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | -1.150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ook in 2023 blijven de parkeeropbrengsten achter ten opzichte van de parkeeropbrengsten die gerealiseerd werden voor de coronacrisis. Dit geldt zowel voor de parkeeropbrengsten van het straatparkeren als voor de parkeergarage Beukenhorst. Het blijft onzeker of de opbrengsten weer op het niveau van voor de coronacrisis komen. Bij de Voorjaarsrapportage 2024 komen we hierop terug. | |||||
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Opbrengsten 2023 | -106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten 2021 en 2022 | 429 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 323 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten 2021 en 2022: | |||||
Toeristenbelasting | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Toeristenbelasting 2021 | -143 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting 2022 | 1.579 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting 2023 | 1.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting | 3.036 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belastingjaar 2021 | |||||
Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | 341 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de ramingen voor de parkeeropbrengsten in 2023 werd er rekening mee gehouden dat de parkeerterreinen Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein, beide te Hoofddorp, niet meer in gebruik zouden zijn. Beide terreinen zijn nog wel in gebruik, waardoor de parkeeropbrengsten incidenteel hoger zijn. Een deel van de hogere parkeeropbrengsten van het Apriscoterrein moet als vergoeding betaald worden aan de eigenaar van dit terrein. Daarnaast is de huur van alle parkeerplaatsen onder locatie Beukenhorst nog niet gereed, waardoor er nog geen opbrengsten zijn. | |||||
Financiering | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend. | 1.914 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De lasten van de financiering zijn voor 2023 herberekend. De verwachting is dat in 2023 geen nieuwe leningen aangetrokken hoeven te worden. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er minder geïnvesteerd is dan geraamd. Uit het MPI najaar 2023 blijkt dat een bedrag van € 41 miljoen wordt doorgeschoven naar 2024 en verder. Verder zijn van het Rijk veel specifieke uitkeringen ontvangen, waarvan de besteding op een later tijdstip is. | |||||
Vrijval stelposten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | 1.773 | 1.553 | 1.714 | 2.058 | 1.755 |
De resterende stelposten voor loon- en prijsstijgingen voor 2023 vallen vrij. In verband met de extreem hoge inflatie waren de stelposten in 2023 ruim berekend. Het beroep op de stelposten is lager. Het gaat hierbij met name om de stelposten voor de bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen en de hogere kapitaallasten in verband met de indexatie van investeringen. In bijlage 3 is het verloop van de stelposten opgenomen. Het verloop van de stelpost indexatie investeringen is nader toegelicht in het Meerjarenperspectief investeringen najaar 2023. | |||||
Dividend | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend. | -269 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het te ontvangen dividend van Meerlanden, BNG en Stedin is naar beneden bijgesteld op basis van de ontvangen dividenduitkeringen 2022 in de loop van 2023. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Voorziening regeling vervroegde uittreding | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | -414 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De regeling vervroegde uittreding (RVU) is in 2023 vastgelegd in de gemeentelijke CAO. Voor de verplichtingen die we hebben ten aanzien van deze regeling dient een voorziening gevormd te worden ter grootte van € 1.520.100. De storting in de voorziening komt overeenkomt met de maximale verplichtingen die we hebben. De werkelijke kosten hangen af van de individuele keuzes die gemaakt worden door de werknemers die gebruik kunnen maken van de RVU. Een gedeelte van de storting (€ 1.105.700) kan gedekt worden uit de stelpost indexatie loonkosten. | |||||
Budgetten personeelskosten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | 345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er ontstaan enkele voordelen in de budgetten in relatie tot personeelslasten. Het blijkt niet altijd noodzakelijk om kosten te maken voor de plaatsing van medewerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt binnen onze organisatie. Ook is het mogelijk deze medewerkers direct te plaatsen op een (tijdelijk) dienstverband. Hierdoor blijft in 2023 een gedeelte van de voor dit doel gereserveerde middelen over. | |||||
Salaris- en inhuurlasten en opbrengst interne opdrachten systematiek | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces. | -650 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de salarislasten en de kosten van inhuur van personeel zijn geactualiseerd. Het nu geraamde nadeel kent twee oorzaken. In de eerste plaats is het door de overspannen arbeidsmarkt lastig om vacatures ingevuld te krijgen. Om de voortgang van de werkzaamheden zoveel mogelijk te waarborgen wordt daarom een beroep gedaan op inhuurkrachten. Mede door de overspannen arbeidsmarkt zijn de tarieven voor inhuur omhoog gegaan. De kosten van inhuur zijn zo sterk gestegen dat de kosten van inhuur en de interne opdracht systematiek (IOS)-opbrengst gelijk of zelfs in een negatieve verhouding komen. Hierdoor kan de beoogde opbrengst uit de IOS taakstelling niet worden gerealiseerd. Ook is recent een aantal nieuwe medewerkers vast in dienst gekomen. Vanwege een inwerkperiode dragen zij niet meteen volledig bij aan de opbrengsten uit de IOS. |