3.1 Autonome ontwikkelingen

Tabel 1

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Motie 'Noodsteun dichtbij huis'

0

-100

0

0

0

Motie 'Veilig Winkelen in Haarlemmermeer'

-75

0

0

0

0

Kapitaallasten kazernes Spaarndam en Badhoevedorp

227

0

0

0

0

Campagne YouChoose

0

-50

0

0

0

Jeugdhulp met verblijf

-1.700

0

0

0

0

Jeugdhulp zonder verblijf

-3.300

0

0

0

0

Wet maatschappelijke ondersteuning

618

0

0

0

0

Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag

250

0

0

0

0

AM match - afrekening 2024

455

0

0

0

0

Bijzondere bijstand

200

0

0

0

0

Definitief budget BUIG 2025

1.543

0

0

0

0

Vergoeding exploitatiekosten sportaccommodaties (SPUK sport)

227

0

0

0

0

Motie 'Realisatie jongerencentrum Badhoevedorp' en motie 'Behoud Jongerenwerk op school'

-350

0

0

0

0

Subsidievaststellingen

200

0

0

0

0

Huur Waddenweg 87

-151

-221

0

0

0

Motie 'Extra impuls voor duurzaam maatschappelijk vastgoed'

-3.500

0

0

0

0

Skagerrak 296-298 te Hoofddorp

230

0

0

0

0

Motie 'Aanpak asociaal gedrag in het verkeer'

-250

0

0

0

0

Zonnepanelen Schiphol

-4.617

-2.225

0

0

0

Tussentijds Meerjarenperspectief Grondzaken (tMPG) 2025

175

0

0

0

0

Motie 'Van groot naar beter'

-86

0

0

0

0

Variabele kosten gladheidbestrijding

-340

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

-927

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

-261

0

0

0

0

Uitkeringen gemeentefonds

3.047

0

0

0

0

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

2.369

0

0

0

0

Toeristenbelasting

491

0

0

0

0

Parkeeropbrengsten

575

0

0

0

0

Resultaten deelnemingen

-127

0

0

0

0

Vrijval stelposten

2.602

0

0

0

0

Financiering

1.194

0

0

0

0

Salaris en inhuurlasten en opbrengsten interne opdracht systematiek

1.304

244

244

244

244

Digitale dienstverlening en innovatie

400

0

0

0

0

Voorzieningen voor verlofsparen en bovenwettelijk verlof

-1.640

0

0

0

0

Totaal - Autonome mutaties

-1.218

-2.352

244

244

244

Toelichting autonome ontwikkelingen

Veiligheid

Kapitaallasten kazernes Spaarndam en Badhoevedorp

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B : Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

227

0

0

0

0

Doordat de brandweerkazernes in Badhoevedorp en Spaarndam verouderd zijn en niet meer voldoen aan de arbo-technische eisen is een renovatie noodzakelijk. Deze renovaties lopen echter vertraging op door een vergunningentraject in Badhoevedorp en herontwikkeling in Spaarndam. Hierdoor zullen er in 2025 met betrekking tot deze twee kazernes geen kapitaallasten worden doorbelast door de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK).

Zorg en werk

Jeugdhulp met verblijf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.

-1.700

0

0

0

0

De aantallen jeugdigen in voltijd verblijfszorg en in crisiszorg lopen op. Dit zorgt voor een overschrijding van het budget.

Jeugdhulp zonder verblijf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-3.300

0

0

0

0

De jeugdzorgkosten lopen op doordat in de jeugd GGZ intensiever wordt behandeld dan verwacht. In de eerste maanden zijn er 10% meer uren geleverd dan vorig jaar. Daarnaast is er een verschuiving in het jeugdzorglandschap van begeleiding naar behandeling. Het tarief van behandeling ligt 34% hoger. In 2027 doet de commissie van Ark opnieuw uitspraak over de tekorten met betrekking tot jeugdzorg in 2025 en 2026. Het is mogelijk dat er net zoals in de uitspraak van 2025 opnieuw met terugwerkende kracht gedeeltelijk wordt gecompenseerd. Het Rijk heeft onze gemeente in 2025 gedeeltelijk gecompenseerd voor de tekorten in 2023 en 2024. De compensatie is € 4,7 miljoen.

Wet maatschappelijke ondersteuning

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

618

0

0

0

0

In de meicirculaire 2023 zijn middelen door het Rijk toegezegd vanaf 2025 ter compensatie van de gestegen kosten als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief. De kostenstijging is separaat geraamd en is abusievelijk niet verrekend met de compensatie vanuit het Rijk.

Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

250

0

0

0

0

De centrumgemeente (Haarlem) heeft middelen ontvangen naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag. Deze middelen zijn verdeeld over de regiogemeenten. De middelen zijn deels besteed. De middelen die niet besteed worden vallen vrij.

AM match - afrekening 2024

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C : Het toeleiden naar werk en meedoen in de samenleving

455

0

0

0

0

In 2024 heeft AM match een exploitatieoverschot van € 851.000 gerealiseerd. Dit rekeningresultaat wordt naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten. Ons aandeel ontvangen wij in 2025.

Bijzondere bijstand

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D : Het zorgdragen voor financiële bestaanszekerheid van inwoners

200

0

0

0

0

De aanvragen voor inrichting van woningen voor onze minima vanuit de bijzondere bijstand zijn gedaald. Hierdoor valt een deel van het budget vrij.

Definitief budget BUIG 2025

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D : Het zorgdragen voor financiële bestaanszekerheid van inwoners

1.543

0

0

0

0

Wij zien dat het aantal inwoners met een bijstandsuitkering oploopt, vooral onder (kwetsbare) jongeren. Dit gaat om een landelijke trend. Daarnaast constateren wij dat het Rijk meer middelen beschikbaar stelt dan dat wij aan kosten maken voor de bijstand. Wij zijn er goed in geslaagd onze inwoners succesvol naar de arbeidsmarkt toe te leiden. In totaal houden wij hierdoor middelen over op de bijstand.

Maatschappelijke ontwikkeling

Vergoeding exploitatiekosten sportaccommodaties (SPUK sport)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

227

0

0

0

0

De specifieke uitkering stimulering (SPUK) sport kan jaarlijks worden aangevraagd voor de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties. De definitieve SPUK sport 2023 is uitgekeerd. Daarnaast hebben wij de verwachting voor de SPUK 2025 bijgesteld op basis van de huidige begroting.

Motie 'Realisatie jongerencentrum Badhoevedorp' en motie 'Behoud Jongerenwerk op school'

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Motie behoud Jongenerwerk op de school

-100

0

0

0

0

Motie realisatie Jongerencentrum Badhoevedorp

-250

0

0

0

0

Motie 'Realisatie jongerencentrum Badhoevedorp' en motie 'Behoud Jongerenwerk op school'

-350

0

0

0

0

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie voor het ontwikkelen van een Jongerencentrum Badhoevedorp en een motie voor het behoud van Jongerenwerk op school aangenomen. De consequenties zijn verwerkt in het meerjarenbeeld bij Programmabegroting 2026-2029. De gevolgen voor 2025 worden in deze najaarsrapportage verwerkt.

Subsidievaststellingen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

200

0

0

0

0

In 2025 zijn meer subsidieaanvragen lager vastgesteld, waardoor wij meer middelen hebben terug ontvangen dan begroot. Dit gaat bijvoorbeeld om Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer en Happy Kids, waarbij het aantal aanmeldingen van Voorschoolse Educatie (VE)-Peuters bij de kinderdagverblijven lager is dan verwacht.

Huur Waddenweg 87

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

-151

-221

0

0

0

De Optimist International School is gevestigd aan de Waddenweg 87 te Hoofddorp. Dit pand huurt de gemeente van Ymere. In samenwerking met de schoolbesturen wordt er gezocht naar huisvesting binnen de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Omdat er voor schooljaar 2025-2026 geen pand beschikbaar is om deze school te vestigen, is het huidige huurcontract met één jaar, tot en met 31 juli 2026, verlengd.

Motie 'Extra impuls voor duurzaam maatschappelijk vastgoed'

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D : Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden.

-3.500

0

0

0

0

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Extra impuls voor duurzaam maatschappelijk vastgoed' aangenomen. De financiële consequentie wordt nu verwerkt. Er wordt in 2025 een extra storting van € 3,5 miljoen gedaan in de bestemmingsreserve Maatschappelijke Voorzieningen ten behoeve van de verduurzamingsopgave, waaronder Cpunt en SKWA. Tevens wordt het plafond van deze reserve structureel verhoogd naar € 15 miljoen. Dit wordt toegelicht in het hoofdstuk reserves en voorzieningen.

Skagerrak 296-298 te Hoofddorp

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

230

0

0

0

0

Bij de Voorjaarsrapportage 2025 is een incidenteel budget toegekend inzake Skagerrak 296 van € 230.000. Er is gebleken dat meer werkzaamheden noodzakelijk zijn en Skagerrak 296-298 zal daarbij als verduurzamingsproject worden toegevoegd in 2026. Het incidentele budget in 2025 van € 230.000 valt vrij. Bij de Voorjaarsrapportage 2026 wordt een investeringskrediet voor dit project aangevraagd, waarvoor ook subsidie uit de Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) is ontvangen.

Mobiliteit

Motie 'Aanpak asociaal gedrag in het verkeer'

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A : Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer.

-250

0

0

0

0

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2025 heeft de raad de motie 'Aanpak asociaal gedrag in het verkeer' aangenomen. De consequenties zijn verwerkt in het meerjarenbeeld bij Programmabegroting 2026-2029. De gevolgen voor 2025 worden in deze najaarsrapportage verwerkt.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Zonnepanelen Schiphol

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Bijdrage Rijk

0

6.842

0

0

0

Kosten vaststellingsovereenkomst

-4.617

-9.067

0

0

0

Zonnepanelen Schiphol

-4.617

-2.225

0

0

0

Op 19 augustus 2025 heeft het college van B&W ingestemd (12444387) met de vaststellingsovereenkomst met de Groene Energie Corridor (DGEC) inzake de schitteringsproblematiek. Hierin hebben de gemeente, Schiphol, DGEC en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afspraken gemaakt over het voorkomen van de hinder die piloten ondervinden van de reflectie van de zonnepanelen van het zonnepark DGEC. Dit brengt mogelijk de vliegveiligheid in gevaar en in de vaststellingovereenkomst is een oplossing hiervoor afgesproken. De kosten van deze vaststellingovereenkomst worden nu verwerkt. De bijdrage vanuit het Rijk wordt verwerkt in de septembercirculaire 2026.

Kwaliteit fysieke omgeving

Variabele kosten gladheidbestrijding

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-340

0

0

0

0

De variabele kosten (strooikosten) voor gladheidbestrijding zijn niet in de begroting opgenomen maar rapporteren we jaarlijks op basis van de daadwerkelijke inzet voor strooiacties in de P&C-cyclus. In deze rapportage worden de kosten voor de periode 1 januari 2025 tot en met maart 2025 verwerkt.

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Baten Verpact

370

0

0

0

0

Inzameling en verwerking van huishoudelijk afval

-574

0

0

0

0

Onttrekking voorziening

188

0

0

0

0

Prognose Cocensus

-911

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

-927

0

0

0

0

De inkomsten vanuit Verpact voor de vergoeding voor oud papier en karton (OPK), glas en kunststof verpakkingen (PMD) zijn € 370.000 hoger dan begroot. Omdat we voor het eerst te maken kregen met een actief keuringsproces voor PBD (Plastic, Blik en Drinkpakken) en omdat bovendien de ketenovereenkomst met Verpact wordt vernieuwd, wat ook onzekerheid met zich meebrengt, hebben we de inkomsten voorzichtig geraamd. Daar staat tegenover dat de kosten voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval € 574.000 hoger uitvallen dan geraamd. De verwerkingstarieven van de grondstoffen die via de milieustraat worden ingezameld zijn gestegen. Daarnaast is meer afgekeurd PBD en GFT als restafval verwerkt. Voor PBD wordt inmiddels actief gekeurd, waardoor er afkeur plaatsvindt. De afkeur van GFT ontstaat met name bij de ondergrondse containers. Omdat Meerlanden hier vooraf geen rekening mee had gehouden, is dit niet in de begroting opgenomen. We nemen dit mee in de evaluatie van VANG 2020. De uitkomsten hiervan verwerken we in het nieuwe VANG-beleid 2026, zodat we gericht kunnen sturen op het verminderen van afkeur. Tot slot hebben wij extra personele capaciteit ingehuurd voor de afvalproblematiek in Hoofddorp-Centrum met bijplaatsingen en zwerfafval.
Bij de berekening van de tarieven 2025 voor de afvalstoffenheffing is rekening gehouden met een te hoog aantal aansluitingen. Gebleken is dat Cocensus in de opgeheven aantallen huishoudens al rekening hield met nieuwbouwprojecten, terwijl die nog in aanbouw waren. De belastingplicht is daardoor nog niet in 2025 ingegaan. Bij de berekening van de tarieven voor 2026 is wel rekening gehouden met de juiste aantallen.
Door bovenstaande mutaties vervalt de eerder geraamde storting in de voorziening en is een dekking van € 187.600 uit de voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing benodigd, waarna de voorziening nihil wordt.

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C : Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

-261

0

0

0

0

Vanuit het Programma riolering en stedelijk water (PRSW) valt incidenteel € 1.236.100 vrij. Het betreft budget voor baggerwerkzaamheden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, die dit jaar niet worden uitgevoerd. Baggerwerkzaamheden binnen de bebouwde kom worden door het hoogheemraadschap van Rijnland voor ons uitgevoerd. De reservering hiervoor wordt dit jaar niet volledig benut. Daarnaast heeft de Omgevingsdienst de realisatie van een baggerdepot nog niet goedgekeurd, zodat buiten de bebouwde kom ook niet gebaggerd kan worden. Ook hebben wij hierdoor geen kosten voor een baggerdepot. Als gevolg van personeelsgebrek en niet vervulde vacatures op het gebied van riolering en waterbeheer kunnen wij minder werkzaamheden uitvoeren. Hierdoor worden budgetten voor uitbesteed werk, onderzoek en advies niet volledig uitgegeven.

De kostendekkendheid van de rioolheffing wordt bepaald op basis van de geraamde baten en lasten die betrekking hebben op de rioolheffing en de extracomptabel toe te rekenen BTW en kosten van overhead.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Meicirculaire 2025: Afrekening 2024

-441

0

0

0

0

Meicirculaire 2025: Financiële uitkomsten 2025

1.090

0

0

0

0

Septembercirculaire 2025: Afrekening 2023 en 2024

-248

0

0

0

0

Septembercirculaire 2025: Financiële uitkomsten 2025

2.646

0

0

0

0

Uitkeringen gemeentefonds

3.047

0

0

0

0

Meicirculaire 2025
Op basis van de meicirculaire 2025 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd per brief van 25 juni 2025 (XS-25060201.1144). In 2025 wordt € 2,8 miljoen meer ontvangen. In de circulaire zijn voor € 1,7 miljoen taakmutaties verwerkt waarvan de invoerings-/uitvoeringskosten implementatie Omgevingswet en de loon- en prijsbijstelling Participatiewet de grootste zijn. Deze extra middelen worden verrekend met de budgetten van de extra taken, waardoor per saldo een voordeel van € 1,1 miljoen ontstaat. Dit voordeel ontstaat vooral door ontwikkelingen in de uitkeringsbasis en hoeveelheidsverschillen bij de maatstaven.
Verder is in de meicirculaire 2025 de raming van de algemene uitkering over 2024 bijgesteld.

Septembercirculaire 2025
Op basis van de septembercirculaire 2025 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd door middel van raadsvoorstel 11439772. Vooral door de bijstelling van maatstaven waarop de verdeling van het gemeentefonds over de gemeenten is gebaseerd ontstaat een voordeel. Door het CBS is een aantal basisgegevens voor 2025 vastgesteld. Met name een per 1 januari 2025 hoger aantal inwoners met een migratieachtergrond en de centrumfunctie geven een voordeel. Hier staat tegenover dat het volume- en prijsaccres gebaseerd op de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) voor alle jaren een nadeel geeft.
In de septembercirculaire zijn ook de algemene uitkering over 2023 en 2024 geactualiseerd. De uitkeringsfactor voor het jaar 2024 is met 1 punt verlaagd. Dit geeft een nadeel van € 221.000. Verder is een aantal verdeelmaatstaven voor de jaren 2023 en 2024 bijgesteld. Deels betreft dit een definitieve vaststelling door het CBS, deels een voorlopige.

De structurele doorwerking van de circulaires is al verwerkt in de Programmabegroting 2026-2029 (inclusief de eerste wijziging 2026).

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Opbrengsten 2023 en 2024

723

0

0

0

0

Opbrengsten 2025

1.646

0

0

0

0

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

2.369

0

0

0

0

Opbrengsten 2025
De WOZ-waarde van de bedrijfspanden is hoger dan eind 2024 werd ingeschat. Dit betreft vooral het bestaande areaal van niet-woningen. Verder is in de loop van 2025 door Cocensus een controle uitgevoerd op de volgens de administratie leegstaande panden. Een aantal panden bleek toch in gebruik, zonder dat dit gemeld was bij Cocensus. Hierdoor zijn er alsnog aanslagen OZB nieuw-woningen gebruikers opgelegd voor deze panden.

Opbrengsten 2023 en 2024
De hogere opbrengsten over de belastingjaren 2023 en 2024 worden veroorzaakt doordat de verminderingen als gevolg van bezwaar- en beroepschriften lager uitvallen dan eerder ingeschat. Dit betreft met name niet-woningen. Verder zijn ook voor 2024 alsnog aanslagen verzonden voor niet-woningen waarvan eerder niet bekend was dat deze in gebruik zijn.

Toeristenbelasting

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

491

0

0

0

0

Op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2025 is de verwachting dat de opbrengst van de toeristenbelasting op hetzelfde niveau uitkomst als in 2024. Het aantal overnachtingen lijkt iets lager te worden, maar door een stijging van de kamerprijzen blijft de omzet waarover de belasting wordt berekend gelijk. De totale opbrengst wordt nu geraamd op € 15,8 miljoen.

Parkeeropbrengsten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

575

0

0

0

0

Over 2025 wordt een hogere opbrengst van de parkeerheffingen geraamd. Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is de raming structureel verlaagd met € 1.350.000 omdat op basis van de realisatie van de voorgaande jaren de verwachting was dat de opbrengsten van de parkeerheffingen niet meer op het niveau van voor de coronatijd zouden komen. Nu lijken de opbrengsten toch aan te trekken en ramen we een incidenteel voordeel. Gemonitord wordt of de stijging structureel is.

Resultaten deelnemingen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Advieskosten deelnemingen

-100

0

0

0

0

Duurzaam bedrijf

-68

0

0

0

0

Hogere opbrengst Waterwolf

419

0

0

0

0

Lagere dividendopbrengst

-378

0

0

0

0

Resultaten deelnemingen

-127

0

0

0

0

De verkoopopbrengst van Waterwolf aan Meerlanden is € 418.900 hoger dan verwacht. Daarnaast is Duurzaam Bedrijf Haarlemmermeer in liquidatie. Onze gemeente heeft alle rechten en plichten overgenomen van deze vennootschap. Het afboeken van een oninbare vordering en overige kosten leidt tot een nadeel van € 68.000. Verder is er sprake van een lagere dividendopbrengst van € 377.600. Dit wordt met name veroorzaakt door een lagere dividendopbrengst van Meerlanden. De indexering van Meerlanden van de tarieven is in 2023 aangepast. Bij de indexering van de tarieven was het probleem dat de voorgaande index te sterk achterliep bij de loon-prijsontwikkeling. Met een smalle marge en kostenstijging ruim boven de indexering ontstond er verlies, waardoor er geen dividend kon worden uitgekeerd. De nieuwe indexering is ingegaan in 2023, maar niet volledig met terugwerkende kracht. In de loop der jaren zal de winstgevendheid met vertraging herstellen. Verder is er bij diverse deelnemingen sprake van advies en transactiebegeleiding. Dit leidt tot aanvullende advieskosten.

Vrijval stelposten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

2.602

0

0

0

0

De resterende onbenutte stelposten voor loon- en prijsstijgingen van 2025 vallen vrij. Per saldo ontstaat een voordeel, met name veroorzaakt door een lager beroep op de stelpost indexering loonkosten. Op de stelpost indexatie materiële kosten is een hoger beroep gedaan dan geraamd, doordat de werkelijke indexatie van de materiële kosten hoger is dan van te voren ingeschat op basis van de gemiddelde loon- en prijsstijgingen zoals voorspeld door het CPB in het CEP 2024. Zie bijlage 3 van deze najaarsrapportage voor meer gedetailleerde informatie over de geraamde stelposten.

Financiering

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend.

1.194

0

0

0

0

Er is een voordeel op de financieringslasten doordat er minder leningen zijn aangetrokken dan geraamd. Het gevolg is dat op basis van de BBV-regels (notitie rente) het renteomslagpercentage voor 2025 verlaagd moet worden van 2,00% naar 1,25%. Hierdoor wordt er minder rente doorbelast aan de bouwgrondexploitaties en aan de taken die gedekt worden door de rioolheffing.
Verder is sprake van een voordeel doordat de bij de Voorjaarsrapportage 2025 geraamde correctie op de kapitaallasten van de panden Diamantlaan 6 en Saturnusstraat 40-62 niet waren verrekend met de reserve Schaalsprong. Voor deze panden geldt dat het exploitatieresultaat wordt verrekend met deze reserve.

Overzicht overhead

Salaris en inhuurlasten en opbrengsten interne opdracht systematiek

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces.

1.304

244

244

244

244

We hebben de ramingen van de salarislasten en de kosten van inhuur van personeel geactualiseerd. Door de overspannen arbeidsmarkt is het lastig om vacatures ingevuld te krijgen, tegelijkertijd wordt er wel meer ingehuurd om de voortgang te waarborgen. Per saldo ontstaat een incidenteel voordeel. De grotere inzet op projecten bij een aantal clusters in de organisatie leidt ertoe dat er ook meer overhead kan worden gedekt, waardoor een (structureel) voordeel ontstaat. Tevens wordt een dubbeltelling in de formatie gecorrigeerd.

Digitale dienstverlening en innovatie

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering.

400

0

0

0

0

Gebleken is dat het meer tijd heeft gevraagd om de aanpak van de eerste stappen van een digital twin vorm te geven. Het betreft een ontwikkeling die nieuw is voor deze gemeente. Daarom is gezocht naar aansluiting bij initiatieven van enkele andere gemeenten die hier reeds ervaring in hebben opgedaan. Deze pilots van andere gemeenten bleken niet aan te sluiten bij onze vraagstelling. Inmiddels zijn we er in geslaagd om te komen tot een werkbare opzet van een pilot die in 2026 verder vorm zal krijgen. In 2026 zijn hier middelen voor. Het budget zal daarom in 2025 niet aangewend worden en kan vrijvallen.

Daarnaast zijn er door de overgang van onze datacenters naar de cloud in de loop van 2025 stapsgewijs extra licenties aangeschaft. De licenties zijn later in het jaar aangeschaft dan gedacht, waardoor een voordeel is ontstaan.

Voorzieningen voor verlofsparen en bovenwettelijk verlof

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Bovenwettelijk verlof

-1.500

0

0

0

0

Verlofsparen

-140

0

0

0

0

Voorzieningen voor verlofsparen en bovenwettelijk verlof

-1.640

0

0

0

0

De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorzieningen voor verlofsparen en bovenwettelijk verlof is geactualiseerd. Door een storting in de voorzieningen komen deze weer overeen met de bestaande verplichtingen.