3.4 Reserves en voorzieningen

Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen

Tabel 7

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Algemene reserves

Algemene reserve grondzaken

752

0

0

0

0

Algemene dekkingsreserve

-32.212

-11.711

0

-1.110

0

Totaal - Mutaties reserves (Alg.)

-31.460

-11.711

0

-1.110

0

Bestemmingsreserves

Reserve Schaalsprong

8.213

0

0

0

0

Reserve Maatschappelijke voorzieningen

1.214

0

0

0

0

Reserve Stichting Mainport & Groen (SMG)

558

-37

-474

-116

0

Reserve Haarlemmermeerse bos

510

-510

0

0

0

Reserve Wonen

40

0

0

0

0

Reserve Monumenten

-2

-4

-4

-4

-4

Reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen

-760

0

0

0

0

Reserve Dekking afschrijvingslasten

-3.154

4.800

0

0

0

Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer

-6.329

-4.800

0

0

0

Totaal - Mutaties reserves (Best.)

290

-551

-478

-119

-4

Voorzieningen

Voorziening Verlofsparen

4.200

0

0

0

0

Voorziening Groot onderhoud gebouwen

2.082

0

0

0

0

Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing

316

0

0

0

0

Voorziening Wachtgeldverplichting wethouders

265

0

0

0

0

Voorziening Pensioenverplichting wethouders

-192

0

0

0

0

Totaal - Mutaties voorzieningen

6.671

0

0

0

0

Toelichtingen

Tabel 8

Algemene reserves

Algemene dekkingsreserve

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Afboeken boekwaarde bijdrage omlegging A9

-45.329

0

0

0

0

Budgetoverhevelingen

8.517

-6.411

0

-1.110

0

Dekking Lincolnpark Sporthal

-700

0

0

0

0

Verrekenen te hoge opbrengst OZB niet-woningen 2022

5.300

-5.300

0

0

0

Totaal Algemene dekkingsreserve

-32.212

-11.711

0

-1.110

0

Afboeken boekwaarde bijdrage omlegging A9
In september 2022 heeft de commissie BBV een uitspraak gedaan over het activeren van bijdragen in activa van derden. De commissie heeft expliciet gesteld dat activeren van een bijdrage in activa van derden niet mag als deze derden geen afschrijvingstermijnen hanteert. Dit is een aanscherping van artikel 64, lid 6 van het BBV.
Dat is het geval als er een bijdrage aan het Rijk wordt gedaan. Doordat het Rijk werkt met het kasstelsel worden investeringen in één keer gedekt. Deze uitspraak is van toepassing op de bijdrage aan de omlegging van de A9 die wij aan het Rijk betaald hebben. In 2019 is in overleg met de accountant besloten de bijdrage in de omlegging van de A9 af te schrijven op basis van de levensduur van de rijksweg A9. Die levensduur is toen gesteld op 40 jaar. Hiermee werd naar onze mening en die van de accountant voldaan aan artikel 64 lid 6.
Gezien de nieuwe uitspraak van de commissie moeten we in 2022 de restantboekwaarde van de bijdrage in de omlegging van de A9 in één keer ten laste van de exploitatie brengen. Dekking kan alleen ten laste van de Algemene dekkingsreserve (ADR).
Door deze mutatie zal het ratio van het weerstandsvermogen lager worden. Na de afboeking van de bijdrage in de omlegging van de A9 zakt het ratio op basis van de huidige cijfers naar 2,5. De kwalificatie blijft uitstekend. De komende jaren zal de ADR weer stijgen omdat de winstnemingen vanuit de grondexploitatie Badhoevedorp weer ten gunste van de ADR worden gebracht.

Als gevolg van het in één keer dekken van de boekwaarde ontstaat er vanaf 2023 een voordeel op de afschrijvingslasten van € 629.000. Dit voordeel wordt verwerkt bij de Voorjaarsrapportage 2023.

Budgetoverhevelingen
In deze najaarsrapportage wordt voorgesteld budgetten over te hevelen naar 2023 en 2025. Zie voor een toelichting hoofdstuk 5. Deze overhevelingen vinden budgettair neutraal plaats via de Algemene dekkingsreserve. Verder worden enkele budgetoverhevelingen waar eerder toe besloten is teruggedraaid.

Dekking Lincolnpark Sporthal
Bij de Voorjaarsrapportage 2022 is er dekking voor het investeringsproject sporthal Lincolnpark opgenomen van € 700.000. Deze dekking moest komen uit een winstneming in 2022 vanuit de grondexploitatie Lincolnpark tweede fase. Echter in 2022 is winstneming uit deze grondexploitatie volgens de BBV-regels nog niet mogelijk. Winstneming kan waarschijnlijk pas na 2026. Omdat de gedeeltelijke dekking van de investering in 2022 gerealiseerd moet worden, wordt nu voorgesteld het benodigde bedrag uit de Algemene dekkingsreserve voor te financieren. Op het moment dat een winstneming mogelijk is, wordt dit bedrag teruggestort in de Algemene dekkingsreserve.

Verrekenen te hoge opbrengst OZB niet-woningen 2022
Zoals vermeld in het raadsvoorstel Verordening onroerendezaakbelastingen 2022 (2021.0002739) is bij de berekening van de OZB-tarieven voor niet-woningen 2022 voorzichtigheidshalve rekening gehouden met een fors lagere waarde van het luchthavengebied als gevolg van de coronacrisis. Net als in 2021 zorgde de onduidelijkheid over de invloed van de coronacrisis op de waarde van de objecten in het luchthavengebied ervoor dat waardeverschillen konden oplopen tot honderden miljoenen euro's. In de prognose van november 2021 is uitgegaan van een minimale waarde. Onlangs is door Cocensus bekend gemaakt dat op basis van marktgegevens de vastgestelde WOZ-waarde 2022 € 1.050 miljoen boven de waarde ligt die in november 2021 bij de tariefberekening is aangehouden. Door deze hogere waarde stijgt de OZB-opbrengst niet-woningen en ontstaat voor het begrotingsjaar 2022 een voordeel van ongeveer € 5,3 miljoen. Bij de berekening van dit voordeel is er rekening mee gehouden dat de algemene uitkering uit het gemeentefonds lager wordt, omdat één van de maatstaven van de algemene uitkering de Woz-waarde is. Op basis van de Woz-waarde wordt een negatieve correctie toegepast op de hoogte van de algemene uitkering.
Wij gaan ervan uit dat deze verrekening in het belastingjaar 2024 niet meer plaatsvindt, omdat de invloed van de coronacrisis nu beter in beeld is. Met Schiphol is ook afgesproken dat de waarde van 2022 als basis zal dienen voor die van 2023. Mede door deze afspraak zijn de prognoses van de ontwikkeling van de Woz-waarden die gebruikt worden voor de tariefberekening 2023 ook beter onderbouwd.

Algemene reserve grondzaken

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Voorziening negatieve plannen grondexploitaties

10.398

0

0

0

0

Winstnemingen bouwgrondexploitaties 2022

4.780

0

0

0

0

Budgetoverheveling energietransitie

412

0

0

0

0

Bestemmingsplan Badhoevedorp Zuid

8

0

0

0

0

Voorziening overige ruimtelijke projecten

-348

0

0

0

0

Overige besluiten tMPG 2022

-2.218

0

0

0

0

Af te sluiten projecten tMPG 2022

-4.067

0

0

0

0

Overschot reserve naar de reserve Schaalsprong

-8.213

0

0

0

0

Algemene reserve grondzaken

752

0

0

0

0

Voorziening negatieve plannen grondexploitaties
Op basis van het tMPG 2022 wordt de voorziening geactualiseerd.

Winstnemingen bouwgrondexploitaties 2022
Op basis van het tMPG standlijn 1 juli 2022 worden de voor 2022 begrote winstnemingen geraamd. De werkelijke winstnemingen kunnen lager uitvallen door de oplopende kosten gezien de inflatie en de stijgende rente.

Budgetoverheveling energietransitie
Deze budgetoverheveling is per abuis deels gedekt ten laste van de Algemene reserve grondzaken. Dit moet de Algemene dekkingsreserve zijn en wordt nu gecorrigeerd.

Bestemmingsplan Badhoevedorp Zuid
De niet verhaalbare kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan Badhoevedorp Zuid worden ten laste gebracht van de reserve, zoals vastgelegd in de Voorjaarsrapportage 2019 (2019.000528).

Voorziening overige ruimtelijke projecten
Op basis van het tMPG 2022 wordt de voorziening geactualiseerd.

Overige besluiten tMPG 2022
Ten laste van de reserve komen diverse kosten die niet direct aan een grondexploitatie toe te wijzen zijn, maar wel voortkomen uit het totaal van de grondexploitaties. Dit betreft: initiatievenbudget, voorbereiding, toezicht en administratie (VTA) tMPG en VTA vennootschapsbelasting (VPB), rente voorzieningen, kunst in de openbare ruimte en te betalen VPB.

Af te sluiten projecten tMPG
In het tussentijds Meerjarenperspectief Grondzaken (tMPG) wordt voorgesteld een aantal projecten af te sluiten.

Overschot reserve naar de reserve Schaalsprong
Voor de Algemene reserve grondzaken geldt een maximum bedrag van € 5 miljoen. Bij overschrijding van deze grens wordt het overschot gestort in de reserve Schaalsprong. Dit conform het raadsbesluit van het instellen van de reserve Schaalsprong (2020.0000409). Het in het tMPG (standlijn 1 juli 2022) geraamde overschot wordt nu in de begroting verwerkt.

Bestemmingsreserves

Reserve Schaalsprong

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Storting vanuit Algemene reserve grondzaken

8.213

0

0

0

0

Storting vanuit de Algemene reserve grondzaken
Voor de Algemene reserve grondzaken geldt een maximum bedrag van € 5 miljoen. Bij overschrijding van deze grens wordt het overschot gestort in de bestemmingsreserve Schaalsprong. Dit conform het raadsbesluit van het instellen van de reserve Schaalsprong (2020.0000409). Het in het tMPG (standlijn 1 juli 2022) geraamde overschot wordt nu in de begroting verwerkt.

Reserve Maatschappelijke voorzieningen

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Storten 50% verkoopopbrengst vastgoed 2022

1.214

0

0

0

0

Er vinden dit jaar een aantal verkopen van vastgoed plaats. Deze worden toegelicht onder de autonome mutaties. Conform het Beoordelingskader Maatschappelijke Voorzieningen Integraal Accommodatieplan (2021.0000253) wordt 50% van het verkoopresultaat in de reserve Maatschappelijke voorzieningen gestort.

Reserve Stichting Mainport & Groen (SMG)

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Projecten mainport en groen

558

-37

-474

-116

0

Het project Nieuwe Meer heeft vertraging opgelopen. Het oorspronkelijk bedachte fietspad bij Nieuwe Meer, tussen de A9 en de golfbaan kan vanwege de verbreding van de A9 geen doorgang vinden. In overleg met de bewoners zijn diverse ideeën bedacht om het budget in te zetten voor recreatieve en ecologische doeleinden. De start van de uitvoering vindt naar verwachting in 2023 plaats. Het budget voor de Schaapskooi wordt ingezet voor kwaliteitsverbetering van de Plesmanhoek. Het recreatieschap Spaarnwoude komt met plannen voor kwaliteitsverbetering. Uitvoering vindt plaats in 2023.

Reserve Haarlemmermeerse bos

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Doorschuiven werkzaamheden

510

-510

0

0

0

In 2022 is de geraamde onttrekking lager omdat als gevolg van een langer durend planvoorbereiding- en vergunningtraject voor enkele werken in het bos (onder meer nieuwe toiletgebouw en steiger) de uitvoering doorschuift naar 2023. In verband hiermee wordt de reserve nog niet opgeheven in 2022. De reserve blijft in stand totdat de werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Subsidie investeringsplan Smart Cargo Mainport Programma

-760

0

0

0

0

Subsidie Smart Cargo Mainport Program
Royal Schiphol Group heeft voor het 'Smart Cargo Mainport Program' (SCMP) een subsidieaanvraag 3e tranche ingediend. De gemeente en de vertegenwoordigers van het Amsterdam Logistics Programma hebben hun steun uitgesproken voor het plan. Tranche 3 behelst de periode april 2022 tot en met 2027. De in 2022 te verstrekken subsidie wordt nu geraamd.

Reserve Dekking afschrijvingslasten

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Dekking PARK21

0

4.800

0

0

0

Vervallen reserve bijdrage omlegging A9

-3.154

0

0

0

0

Reserve Dekking afschrijvingslasten

-3.154

4.800

0

0

0

Dekking bijdrage omlegging A9
Het deel van de reserve Dekking afschrijvingslasten dat betrekking heeft op de bijdrage in de omlegging van de A9 komt te vervallen. De voor 2022 geraamde storing van een winstneming uit de bouwgrondexploitatie wordt teruggedraaid en het geraamde saldo valt vrij. De reden is dat de bijdrage in de omlegging van de A9 in één keer ten laste van de exploitatie moet worden gebracht. Dit conform een uitspraak van de commissie BBV in september 2022.

PARK21
Opnemen dekking uit de reserve Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer (RIH) voor PARK21 (Parkpolderlanden en Evenemententerrein) op basis van het raadsvoorstel Kredietaanvraag PARK21 2022 (2022.0000837). Zie ook de toelichting bij de reserve (RIH).

Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Dekking PARK21 Evenemententerrein

0

-1.100

0

0

0

Dekking PARK21 locatie Park-polderlanden

0

-3.700

0

0

0

Actualisatie stortingen en onttrekkingen tMPG

-6.329

0

0

0

0

Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer

-6.329

-4.800

0

0

0

PARK21
Voor dekking van een krediet ten behoeve van PARK21 locatie Park-evenemententerrein 2023 wordt € 1,1 miljoen onttrokken uit de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) en € 3,7 miljoen wordt onttrokken als overige dekking voor het deel van de locatie Park-polderlanden die niet binnen de beschikbare dekking van de basisstructuur valt. Zie raadsvoorstel Kredietaanvraag PARK21 2022 (2022.0000837).

Actualisatie stortingen en onttrekkingen tMPG
De stortingen en onttrekkingen van de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) zijn in het tMPG standlijn 1 juli 2022 geactualiseerd. De actuele cijfers worden nu verwerkt.

Voorzieningen

Voorziening Verlofsparen

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Storting

4.200

0

0

0

0

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke verlofuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers hun bovenwettelijke verlofuren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze verlofuren verjaren niet. Als gevolg van verlofsparen ontstaat er voor de gemeente als werkgever een arbeidskostengerelateerde verplichting. Doordat de op- en afbouw van deze verplichting onvoorspelbaar is, heeft de commissie BBV gesteld dat hiervoor een voorziening gevormd moet worden. De hoogte van de voorziening zal afhangen van de mate waarin medewerkers gebruik gaan maken van verlofsparen. Op basis van het totale openstaand saldo aan bovenwettelijke verlofuren binnen de gemeente, is een inschatting gemaakt van de noodzakelijke storting in de voorziening. We zullen de hoogte van de voorziening telkens bijstellen naarmate er meer ervaring is met de manier waarop medewerkers gebruik maken van de regeling.

Voorziening Groot onderhoud gebouwen

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Herijking planmatig onderhoud 2022

1.242

0

0

0

0

Actualisatie meerjarenonderhoudsplanning

840

0

0

0

0

Voorziening Groot onderhoud gebouwen

2.082

0

0

0

0

Herijking planmatig onderhoud 2022
Bij een aantal panden schuiven de werkzaamheden door en zal de onttrekking volgend jaar (of later) plaatsvinden.

Actualisatie meerjarenonderhoudsplanning
De voorziening groot onderhoud is gebaseerd op onderliggende onderhoudsplannen. Deze plannen actualiseren we één keer per vier jaar. De actualisatie in het eerste halfjaar 2022 laat zien dat de huidige dotatie in de voorziening niet voldoende is om het gemeentelijke vastgoed voor de komende tien jaar in stand te houden. Op 6 oktober 2022 heeft de raad ingestemd met een verhoging van de jaarlijkse dotatie (2022.0001584).

Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Verlaging geraamde onttrekking

316

0

0

0

0

De lasten van de financiering zijn voor 2022 herberekend. Op basis van de BBV-regels (notitie Rente) is het renteomslagpercentage voor 2022 verlaagd van van 2% naar 1,5%. Hierdoor kan minder rente worden doorbelast aan de taken die worden gedekt door de rioolheffing en wordt een lager bedrag onttrokken aan de voorziening tariefsegalisatie riolering.

Voorziening Wachtgeldverplichting wethouders

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Actualisatie storting

265

0

0

0

0

De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening is geactualiseerd. De stortingen in de voorziening is aangepast, waardoor de hoogte van de voorziening weer overeenkomt met de verplichtingen die we hebben ten aanzien van wachtgelden.

Voorziening Pensioenverplichting wethouders

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Actualisatie voorziening

-192

0

0

0

0

De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening pensioenverplichting wethouders is geactualiseerd.