3.3 Overige autonome ontwikkelingen

Tabel 6

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Contributie Vereniging Nederlandse Gemeenten

-109

-109

-109

-109

-109

Reisdocumenten

150

0

0

0

0

Voorzieningen Wachtgeld voormalig wethouders en Pensioenen wethouders

-73

0

0

0

0

Resultaat 2021 Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

543

0

0

0

0

Opvang vluchtelingen Oekraïne

0

0

0

0

0

WMO collectief vervoervoorzieningen

187

0

0

0

0

Persoonsgebonden budget

526

0

0

0

0

Vrouwenopvang overschot 2021 (centrumgemeente Haarlem)

185

0

0

0

0

Inburgering

140

0

0

0

0

Sociale werkvoorziening

230

0

0

0

0

Jeugdzorg met verblijf

859

0

0

0

0

Definitief budget BUIG 2022

-317

0

0

0

0

Voorziening Groot onderhoud gebouwen

-840

0

0

0

0

Leerlingenvervoer

-423

0

0

0

0

IHP tijdelijke huisvesting

335

279

-58

-12

-635

Huurkosten Athenelaan 11 Nieuw Vennep

181

181

181

181

181

Subsidie dorpshuis Spaarndam

41

0

0

0

0

Onderwijsachterstanden

520

0

0

0

0

Subsidies, verenigingsondersteuning sport en evenementen

383

0

0

0

0

Dekking subsidieverwerving

-104

-104

0

0

0

Tussentijds Meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 2022

374

0

0

0

0

Anterieure overeenkomsten kleinschalige woningbouw

-520

0

0

0

0

Boetefacturen bouw hotel

-172

0

0

0

0

Programmakosten Stationsgebied

-1.580

0

0

0

0

Flexwonengebouw Sarabande 7a Nieuw-Vennep

-304

0

0

0

0

Huisvestingsopgave asielaanpak

-500

-500

-500

0

0

Gladheidsbestrijding

-171

0

0

0

0

Stormschade bomen en bomen snoeien

-225

0

0

0

0

Onderhoud Bennebroekerbrug en fontein Beursplein

-190

0

0

0

0

Dagelijks onderhoud groen

-350

-400

0

0

0

Aanpak afval naar grondstoffeninzameling (VANG)

-44

-584

0

0

0

Afvalinzameling en -verwerking

218

0

0

0

0

Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed

1.244

-7

-7

-7

-7

Uitkeringen gemeentefonds

559

0

0

0

0

Onroerendezaakbelastingen

1.064

0

0

0

0

Parkeerbelasting

-200

0

0

0

0

Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein

319

0

0

0

0

Correctie btw-aangiften

300

0

0

0

0

Vrijval stelposten 2022

6.833

0

0

0

0

Kapitaallasten mutaties MPI najaar 2022

0

-180

-470

-474

-461

Financiering

-759

0

0

0

0

Dwangsommen en schadevergoedingen

-200

0

0

0

0

Indexatie Noord-Hollands Archief

100

0

0

0

0

Onderhoudscontracten ICT

350

0

0

0

0

Salaris- en inhuurlasten en opbrengst Interne opdrachten systematiek

-675

0

0

0

0

Opleidingsbudgetten

368

0

0

0

0

Voorziening Verlofsparen

-4.200

0

0

0

0

Totaal - Autonome mutaties

4.052

-1.423

-963

-421

-1.031

Toelichting overige autonome ontwikkelingen

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Reisdocumenten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Hogere baten

599

0

0

0

0

Hogere lasten

-449

0

0

0

0

Reisdocumenten

150

0

0

0

0

De beperkingen van de reismogelijkheden in de afgelopen jaren zijn met het wegvallen van de coronamaatregelen kleiner geworden. Dit leidde tot een toename van het aantal aanvragen van (reis)documenten. De hogere baten en lasten geven per saldo een voordeel.

Veiligheid

Resultaat 2021 Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

543

0

0

0

0

De VRK heeft het jaar 2021 afgesloten met een positief exploitatieresultaat van € 1,8 miljoen. De belangrijkste verklaring hiervoor is het lastig vervullen van vacatures, wat een onvoorzien voordeel op de personeelslasten heeft opgeleverd. Daarnaast konden door de
corona-maatregelen taken niet of later uitgevoerd worden, wat ook een financieel voordeel heeft opgeleverd. Zie ook het raadsvoorstel Zienswijze op het concept Jaarverslag 2021 en de ontwerp Programmabegroting 2023-2026 Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) (2022.0001209). Bij besluit van het Algemeen Bestuur van de VRK op 11 juli 2022 zijn de jaarstukken 2021 definitief vastgesteld. Het aandeel van Haarlemmermeer in het resultaat 2021 wordt geraamd.

Opvang vluchtelingen Oekraïne

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Kosten opvang

-27.786

0

0

0

0

Rijksbijdrage

27.786

0

0

0

0

Opvang vluchtelingen Oekraïne

0

0

0

0

0

In onze gemeente worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Hiervoor worden kosten gemaakt. De verwachting is dat de te ontvangen vergoedingen van het Rijk voldoende zijn om de kosten te dekken. We hebben op dit moment geen aanleiding om te verwachten dat de kosten hoger zullen worden dan de te ontvangen bedragen.

Zorg en werk

Persoonsgebonden budget

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

526

0

0

0

0

We zien dat het aantal afgegeven persoonsgebonden budgetten (pgb) voor jeugdzorg en maatschappelijk ondersteuning (Wmo) is gedaald. Bij de brede uitvraag (keukentafelgesprek) wordt steeds meer ingezet op effectieve (jeugd)hulp en normaliseren, meer toeleiding naar de Wet Langdurige Zorg en betere informatie over pgb bij onafhankelijke cliëntondersteuners die inwoners ondersteunen.
Het aantal afgegeven pgb's voor hulp bij huishouden is nagenoeg gelijk gebleven en wijkt af van bovenstaande trend door aanhoudende vergrijzing in de samenleving.

Sociale werkvoorziening

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering.

230

0

0

0

0

De daling van het aantal fte’s in de sociale werkvoorziening resulteert in lagere kosten.

Jeugdzorg met verblijf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.

859

0

0

0

0

In de gesprekken met de aanbieders komt naar voren dat de capaciteit in dit segment onder druk staat vanwege de krapte in de arbeidsmarkt en ziekteverzuim. Hierdoor ontstaan wachtlijsten en kan het beschikbare budget niet (tijdig) volledig worden besteed. Dit geeft een incidenteel voordeel.

Definitief budget BUIG 2022

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

-317

0

0

0

0

De gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie over 2022 is definitief vastgesteld door het Rijk.
De vergoeding vanuit het Rijk is volgens een standaard objectief verdeelmodel waarbij geen rekening wordt gehouden met de specifieke kenmerken van de arbeidsmarkt per gemeente. In Haarlemmermeer zijn relatief veel zelfstandig ondernemers getroffen door de coronacrisis zoals taxichauffeurs voor Schiphol. Zij hebben tot en met maart 2022 gebruik kunnen maken van de Bbz light regeling om te kunnen voorzien in het levensonderhoud. Het gevolg is dat we voor deze regeling meer kosten hebben gemaakt voor verstrekkingen dan de vergoeding van het Rijk.

Maatschappelijke ontwikkeling

Voorziening Groot onderhoud gebouwen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel C : Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

-840

0

0

0

0

De voorziening groot onderhoud gebouwen is gebaseerd op onderliggende onderhoudsplannen. Deze plannen actualiseren we één keer per vier jaar. De actualisatie in het eerste halfjaar van 2022 laat zien dat de huidige dotatie in de voorziening niet voldoende is om het gemeentelijke vastgoed voor de komende tien jaar in stand te houden op het gewenste conditieniveau van sober en doelmatig. Op 6 oktober 2022 heeft de raad ingestemd met een verhoging van de jaarlijkse dotatie (2022.0001584).

Leerlingenvervoer

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

-423

0

0

0

0

Vervoerders ondervinden steeds meer last van de krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende vergrijzing onder de chauffeurs. In het leerlingenvervoer wordt noodgedwongen steeds vaker gebruik gemaakt van oplossingen in het Wmo-vervoer. Hierdoor treedt efficiencyverlies op, wat in dit geval kostenverhogend werkt.

IHP tijdelijke huisvesting

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

335

279

-58

-12

-635

In de Voorjaarsrapportage 2022 zijn bij de verwerking van de actualisatie van het IHP de kosten van tijdelijke huisvesting abusievelijk niet aangepast. Dit gebeurt nu als nog. De kosten van tijdelijke huisvesting fluctueren doordat als gevolg van renovatie en nieuwbouw van scholen een wisselend aantal tijdelijke lokalen verplaats moet worden. In 2026 betreft het het plaatsen van lokalen voor Wereldwijs, Pax en Overbos in Hoofddorp, en het demonteren van lokalen Schaepmanstraat (Halfweg).

Onderwijsachterstanden

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

520

0

0

0

0

Een deel van de gemeentelijke middelen voor onderwijsachterstanden zijn niet besteed. De middelen zijn onder andere niet uitgegeven vanwege de coronacrisis. Alles lag toen stil, er waren weinig nieuwe initiatieven waardoor minder aanbod is gecreëerd. Daarnaast zijn vanuit het Nationaal programma onderwijs (NPO) middelen toegekend aan de gemeente om snel te kunnen schakelen om de huidige problematiek (onderwijsachterstanden/achteruitgang mentale gezondheid jeugd) ontstaan door de coronacrisis aan te pakken.
Hiervoor zijn de NPO middelen aangewend omdat daar geen subsidieaanvraag voor nodig is, waardoor een aanbod snel gerealiseerd kan worden. Hierdoor is er minder geput uit het structurele budget.

Subsidies, verenigingsondersteuning sport en evenementen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

383

0

0

0

0

In 2022 zijn minder subsidies aangevraagd wat een voordeel geeft van € 148.200.
Tevens is een lager beroep gedaan op het beschikbare budget voor verenigingsondersteuning sport en het budget stimulering sport deelname. Dit laatste wordt veroorzaakt doordat er extra incidentele gelden beschikbaar zijn gekomen via specifieke uitkeringen van het Rijk. In totaal een voordeel van € 125.600.
Verder zijn de uitgaven voor evenementen lager omdat als gevolg van het niet doorgaan van enkele (nieuwe) evenementen, ondersteunende voorzieningen niet getroffen hoefden te worden. Anderzijds zijn de inkomsten in 2022 uit terreinverhuur hoger dan geraamd door succesvol verloop van enkele evenementen. Per saldo een voordeel van € 109.000.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Tussentijds Meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 2022

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

374

0

0

0

0

Op basis van het tMPG standlijn 1 juli 2022 zijn de ramingen van de bouwgrondexploitaties geactualiseerd. Het voordeel ontstaat met name doordat er minder rente dan eerder geraamd, hoeft te worden toegerekend aan de verliesvoorzieningen die betrekking hebben op de grondexploitaties en de anterieure overeenkomsten.

Anterieure overeenkomsten kleinschalige woningbouw

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A : De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

-520

0

0

0

0

Tot op heden werden de baten en lasten van de niet afgesloten projecten kleinschalige woningbouw (KSW), voortvloeiend uit de anterieure overeenkomsten, overgeboekt naar de balans. Dit gebeurde ook als er reeds een financieel tekort op het desbetreffende project was ontstaan. Om tekorten niet langer voor ons uit te schuiven, wordt een eventueel tekort op een nog lopend project vanaf heden direct in het lopende jaar in de exploitatie genomen. In de afgelopen tien jaar heeft zich bij zeventien projecten een negatief resultaat opgebouwd van totaal € 430.000, waaronder bijvoorbeeld de Wilgenlaan in Zwanenburg (KSB-terrein) en de Stationsweg in Hoofddorp (Vestia-gebouw). Dit bedrag wordt nu geraamd. Met deze inhaalslag hebben reeds ontstane tekorten geen effect meer op toekomstige jaren. Daarnaast worden er dit jaar twintig projecten KSW afgesloten, wat per saldo een negatief resultaat van € 90.000 oplevert. Het kostenverhaal van KSW-projecten blijkt niet altijd afdoende om alle kosten te dekken. We zijn aan het onderzoeken of we, naast het ministerieel rekenblad voor de toerekening van kosten, ook andere parameters kunnen gebruiken om tot een betere kostendekkendheid te komen.

Programmakosten Stationsgebied

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-1.580

0

0

0

0

De planontwikkeling voor het Stationsgebied verloopt voorspoedig. Thans wordt een Ontwikkelkader opgesteld dat rond de jaarwisseling gereed zal zijn en als basis dient voor op te stellen stedenbouwkundige plannen. Tegelijk lopen enerzijds de nodige onderhandelingen in het kader van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) en mogelijke aankopen en anderzijds wordt gewerkt aan samenwerking met gebiedseigenaren en marktpartijen.
In november 2022 zal in het Bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport (BO-MIRT) duidelijkheid komen over het doortrekken van de Noord/Zuidlijn en de rijksbijdrage aan de benodigde weginfrastructuur en andere kosten voor de ontwikkeling van het Stationsgebied, waaronder plankosten.
De programmakosten worden op basis van de huidige uitgaven en verplichting voor 2022 geschat op € 2,1 miljoen. Voor de dekking hiervan is gerekend op cofinanciering van de provincie Noord-Holland en het Rijk. Van de provincie hebben we inmiddels de toezegging gekregen dat zij hier voor € 0,5 miljoen aan gaan bijdragen. De dekking van het Rijk maakt onderdeel uit van de BO-MIRT in november. Toekenning van die bijdragen in de kosten is dus nog onzeker.
Juist nu is het belang groot om voortgang te boeken in de planontwikkeling. Alleen dan kan de door het Rijk nagestreefde ‘versnelling van de woningbouw’ plaatsvinden. Als hier meer duidelijkheid over is komen we separaat bij u terug.

Wonen

Flexwonengebouw Sarabande 7a Nieuw-Vennep

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Het leveren van de kaders voor de toewijzing van woningen aan verschillende doelgroepen, binnen regionale afspraken, waarbij een zo goed mogelijke match tussen vraag en aanbod wordt bereikt.

-304

0

0

0

0

Vanuit de aanbesteding voor de transformatie en exploitatie voor een flexwonengebouw aan de Sarabande 7a te Nieuw-Vennep is een probleem gerezen. Het betreft hierbij de periode dat het buitengebruik zijnde tijdelijke schoolgebouw aan de Sarabande nog gebruikt mag worden voor flexwoningen. Tijdens de behandeling van de omgevingsvergunning voor de transformatie bleek dat die periode van 15 jaar al was ingegaan ten tijde van de oorspronkelijke vergunningaanvraag voor het schoolgebouw in 2015. Hierdoor kan het gebouw nog tot uiterlijk 28 december 2030 worden gebruikt voor woningen, circa 8,5 jaar. Omdat de aanbesteding zo niet gestand kan worden gedaan, wordt in overleg met de winnaar van de aanbesteding onderzocht of een aangepaste uitvoering en opdracht mogelijk is. Het voorstel is om het gebouw uit te voeren als onzelfstandig huisvesting, in plaats van zelfstandige huisvesting. Dit leidt tot een minder dure verbouwing die past bij de nog resterende termijn.
Omdat de exploitatietermijn korter wordt, moet er vanuit de gemeente een extra bijdrage betaald worden. Over de hoogte van de bijdrage wordt nog onderhandeld. Het naar verwachting extra benodigde budget wordt nu geraamd. Wellicht wordt de te betalen bijdrage verspreid over een periode van acht jaar uitbetaald. Als dat het geval is, wordt bij de Jaarstukken 2022 een voorziening ingesteld.

Huisvestingsopgave asielaanpak

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A : Er is voldoende aanbod van woningen, met voldoende differentiatie in het aanbod voor verschillende doelgroepen, met bijzondere aandacht voor lagere inkomensgroepen, starter en jongeren.

-500

-500

-500

0

0

Er wordt voor drie jaar incidenteel een budget opgenomen om de onrendabele top voor de huisvesting van asielzoekers te dekken. Deze huisvesting wordt zoveel mogelijk uitgevoerd in combinatie met de huisvesting van andere doelgroepen zoals vluchtelingen, spoedzoekers en/of jongeren.

Kwaliteit fysieke omgeving

Gladheidsbestrijding

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-171

0

0

0

0

De variabele kosten (strooikosten) voor gladheidbestrijding zijn niet in de begroting opgenomen maar worden jaarlijks op basis van de daadwerkelijke inzet voor strooiacties gerapporteerd in de P&C-cyclus. In deze rapportage betreft het de kosten voor de periode 1 januari 2022 tot en met maart 2022.

Stormschade bomen en bomen snoeien

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Stormschade

-125

0

0

0

0

Snoeien bomen

-100

0

0

0

0

Stormschade bomen en bomen snoeien

-225

0

0

0

0

Als gevolg van meerdere stormen in de maand februari hebben veel bomen schade opgelopen. Bij de Voorjaarsrapportage 2022 is de tot dan toe bekende schade ter hoogte van € 185.000 opgenomen. Dit was een voorlopige inschatting van de kosten van het veiligstellen van circa 200 bomen en het opruimen van omgevallen bomen en afgebroken takken. Inmiddels zijn de resterende kosten in beeld gebracht. Deze kosten kunnen niet worden opgevangen binnen de reguliere beheerbudgetten. Herplantkosten voor bomen worden verspreid over meerdere jaren aangevraagd via de investering Vernieuwing openbare ruimte (VOR) 2023.

Uit de boomveiligheidsinspecties kwam naar voren dat een deel van de bomen extra moest worden gesnoeid om de veiligheid te kunnen waarborgen. De oorzaken hiervan waren de Essentaksterfte die zich uitbreidt onder ons bomenbestand. Ongeveer 11.000 bomen behoren tot de Essenfamilie. Vanwege de ziekte moeten de bomen extra worden gesnoeid om de dode takken te verwijderen. Daarnaast is er sprake van hogere marktprijzen. Naar verwachting worden de kosten voor het snoeien van bomen structureel hoger vanwege de leeftijd van de bomen. Hierop komen wij bij de Voorjaarsrapportage 2023 terug.

Onderhoud Bennebroekerbrug en fontein Beursplein

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-190

0

0

0

0

Als gevolg van een calamiteit aan de Bennebroekerbrug (de beweegbare brug over de Ringvaart tussen Zwaanshoek en Bennebroek) zijn extra kosten (€ 140.000) gemaakt. De hydraulische cilinders die de brug aandrijven waren kapot waardoor de brug niet werkte. De cilinders moesten worden vervangen.
Voor de fontein op het Beursplein in Hoofddorp heeft waterleverancier PWN een afrekening over de afgelopen acht jaar gestuurd van € 50.000. Omdat ook voor andere fonteinen een afrekening te verwachten is, doen wij bij de Voorjaarsrapportage 2023 een voorstel het budget hiervoor op te hogen.

Dagelijks onderhoud groen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-350

-400

0

0

0

Om de kwaliteit van het groenonderhoud in gebied Midden te verbeteren is het groenonderhoud in een deel van dit gebied (Floriande en Overbos) begin 2022 opnieuw aanbesteed. Het betrof het meest arbeidsintensieve deel van gebied Midden. Gedurende de doorlooptijd van de aanbesteding leidden de economische omstandigheden tot een stijgende inflatie, waardoor de aanneemsom uiteindelijk aanmerkelijk is gestegen. In de tussenliggende tijd is een extra opdracht gegeven om het onderhoud door te laten lopen en meldingen van inwoners te verhelpen. Door de marktontwikkelingen ontstaat voor 2022 en 2023 een nadeel.

Aanpak afval naar grondstoffeninzameling (VANG)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

-44

-584

0

0

0

De raad is in een brief op 1 juli 2022 geïnformeerd dat de uitrol van Van Afval- naar Grondstofinzameling (VANG) in 2023 wordt afgerond en dat wij bij de Najaarsrapportage 2022 een raming van de kosten voor 2023 geven. De uitrol in de laagbouw zal naar verwachting wel in 2022 worden afgerond, maar voor de hoogbouw is meer tijd nodig. Onder andere het vergunningentraject bij het hoogheemraadschap van Rijnland en de aan- en toewijzingsprocedures voor ondergrondse containers in de hoogbouw namen door het grote aantal ingediende zienswijzen (tot nu toe 351 zienswijzen voor zeven wijken/buurten) meer tijd in beslag dan verwacht, en tevens worden er meer containers geplaatst dan dan bij de start van de uitrol was gepland. Al met al zijn de kosten in 2022 € 44.000 hoger dan begroot. De uitloop in 2023 betekent dat er ook in dat jaar nog kosten worden gemaakt voor de uitrol. De kosten bedragen in 2023 € 584.000.

Afvalinzameling en -verwerking

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

218

0

0

0

0

De jaarresultaten voor afvalinzameling en -verwerking fluctueren. Voor afvalinzameling en -verwerking is er op dit moment een positief resultaat. Het positieve resultaat is een gevolg van een aantal plussen en minnen:
- Doordat VANG nog niet volledig is uitgerold, hebben meer huishoudens (dan vooraf geraamd) nog de grotere rolcontainer. De heffingsbijdrage voor deze grotere rolcontainers ligt hoger. Op basis van de 2e rapportage 2022 van Cocensus gaat het voor de afvalstoffenheffing om € 400.000.
- Daarentegen is sprake van meer toegekende kwijtschelding dan vooraf geraamd (het gaat om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing, indien een inwoner een inkomen op of rond bijstandsniveau heeft en weinig spaargeld). De raming voor de kosten voor kwijtschelding is met € 22.000 verhoogd.
- Verder is de verwachting dat de bijdrage van Nedvang voor de inzameling en hergebruik van verpakkingsafval lager is dan begroot, namelijk € 160.000 minder. Dit heeft twee oorzaken: Nedvang heeft zijn bijdrage per ton verpakkingsmateriaal voorlopig verlaagd (en dat bedrag kan nog wijzigen) en doordat VANG nog niet volledig is uitgerold, kunnen we nog niet het geplande volume verpakkingsmateriaal aanbieden.

Met dit positieve resultaat kan het negatieve jaarresultaat op het taakveld afval deels opgevangen worden.

Economische zaken

Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Opbrengst verkopen vastgoed

2.427

0

0

0

0

Storting in reserve Maatschappelijke voorzieningen

-1.214

0

0

0

0

Aanpassing structurele baten en lasten

-29

-77

-77

-77

-77

Recht van opstal en huurovereenkomsten

60

71

71

71

71

Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed

1.244

-7

-7

-7

-7

Paviljoenlaan 1 te Hoofddorp en Adelaarstraat 62 te Badhoevedorp zijn verkocht evenals het bloot eigendom van de Haarlemmermeerstraat 6 te Halfweg en twee kleine percelen grond. Dit levert een opbrengst op waarbij 50% van het netto-verkoopresultaat (verkoopopbrengst minus boekwaarde) in de reserve Maatschappelijke voorzieningen wordt gestort. Hierbij is voor Paviljoenlaan 1 rekening gehouden met een niet besteed deel van de ontvangen verzekeringsuitkering in verband met brandschade.
De structurele huuropbrengsten en exploitatielasten van bovengenoemde panden worden afgeraamd. Tenslotte worden structurele opbrengsten en lasten van eerdere verkopen afgeraamd.
De vestiging van een recht van opstal geeft een structureel voordeel.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Meicirculaire 2022

-1.123

0

0

0

0

Afrekening uitkeringsjaar 2020

-437

0

0

0

0

Septembercirculaire 2022

2.119

0

0

0

0

Uitkeringen gemeentefonds

559

0

0

0

0

Meicirculaire 2022
Op basis van de meicirculaire 2022 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd per brief van 5 juli 2022 (X.2022.04126). In 2022 wordt € 20,1 miljoen meer ontvangen. Dit betreft voor € 8,4 miljoen taakmutaties waarvan de suppletie-uitkering Niet gesprongen explosieven 2021, de energietoeslag en de uitvoeringskosten klimaatakkoord de grootste posten zijn. Deze extra middelen worden verrekend met de budgetten van de extra taken. Een bedrag van € 6,2 miljoen betreft compensatie inkomstenderving coronacrisis 2020 en wordt apart verantwoord onder de 'mutaties coronamaatregelen'. Ten slotte is € 6,6 miljoen gereserveerd voor de indexatie prijsontwikkelingen die wordt betrokken bij de integrale afweging in deze najaarsrapportage.

Afrekening uitkeringsjaar 2020
In september is de definitieve belastingcapaciteit over 2020 vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Doordat de WOZ-waarde voor woningen en niet-woningen hoger is vastgesteld dan eerder geprognosticeerd ontstaat een nadeel.

Septembercirculaire 2022
Op basis van de septembercirculaire 2022 wordt voor het uitkeringsjaar 2022 een voordeel geraamd. De raad is hierover geïnformeerd in het raadsvoorstel Septembercirculaire 2022 gemeentefonds (2022.0002040).

Onroerendezaakbelastingen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Opbrengsten OZB 2020 en 2021

352

0

0

0

0

Opbrengsten OZB 2022

712

0

0

0

0

Onroerendezaakbelastingen

1.064

0

0

0

0

Opbrengsten 2020 en 2021:
In prognoses is rekening gehouden met lagere opbrengsten OZB als gevolg van ingediende bezwaar- en beroepschriften. De werkelijke verminderingen zijn lager dan waarmee gerekend is in de prognoses waardoor een voordeel ontstaat.

Opbrengsten 2022:
Ten opzichte van de voorlopige Woz-waarden die eind november 2021 ten behoeve van het belastingjaar 2022 ontvangen zijn, zijn de Woz-waarden bij de definitieve waardevaststelling in de loop van 2022, hoger uitgevallen. Dit betreft voor € 88 miljoen woningen en € 46 miljoen niet-woningen.
Verder is de leegstand bij de niet-woningen met € 12 miljoen Woz-waarde afgenomen.

Parkeerbelasting

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

-200

0

0

0

0

Het aantal opgelegde naheffingsaanslagen parkeerbelasting is in het eerste halfjaar lager dan geraamd. Mede gelet op de opbrengst die vorig jaar in het tweede halfjaar is gerealiseerd, wordt de prognose naar beneden bijgesteld.

Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

319

0

0

0

0

In de ramingen voor de parkeeropbrengsten in 2022 werd er rekening mee gehouden dat de parkeerterreinen Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein, beide te Hoofddorp, niet meer in gebruik zouden zijn. Beide terreinen zijn nog wel in gebruik, waardoor de parkeeropbrengsten incidenteel hoger zijn. Een deel van de hogere parkeeropbrengsten van het Apriscoterrein moet als vergoeding worden betaald aan de eigenaar van dit terrein.

Correctie btw-aangiften

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

300

0

0

0

0

Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren op de verantwoorde btw over de jaren 2017 tot en met 2019. Uit het onderzoek is gekomen dat wij te veel btw kostenverhogend hebben verwerkt. Dit betekent dat we deze btw niet hebben teruggevraagd bij de Belastingdienst. Dit doen wij alsnog.

Vrijval stelposten 2022

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

6.833

0

0

0

0

De resterende stelposten voor loon- en prijsstijgingen vallen vrij. Bij de verwerking van de meicirculaire 2022 gemeentefonds is voorzichtigheidshalve een extra stelpost voor indexering opgenomen van € 6,6 miljoen. Zie de brief aan de raad van 5 juli 2022 (X.2022.04126). Op deze extra stelpost is in 2022 geen beroep gedaan. Gezien de grote onzekerheden en de verwachting dat de hogere inflatie vanaf 2023 doorwerkt in afgesloten contracten (zie ook hoofdstuk 6. Risico's: Energietarieven) laten we de geraamde stelpost alleen in 2022 vrijvallen.

Kapitaallasten mutaties MPI najaar 2022

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

0

-180

-470

-474

-461

In het Meerjarenperspectief investeringen (MPI) najaar 2022 wordt voor een aantal investeringen voorgesteld extra krediet te verstrekken. Als gevolg van deze extra investeringskredieten ontstaan extra kapitaallasten (rente en afschrijving).

Financiering

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend.

-759

0

0

0

0

De lasten van de financiering zijn voor 2022 herberekend. Van derden, met name het Rijk, zijn grote bedragen vooruit ontvangen voor diverse projecten. Omdat de besteding van deze bedragen op een later tijdstip is, hoeven er in 2022 minder geldleningen aangetrokken te worden. Het gevolg is dat op basis van de BBV-regels (notitie Rente) het renteomslagpercentage voor 2022 verlaagd moet worden van 2% naar 1,5%. Hierdoor kan minder rente worden doorbelast aan de taken die worden gedekt door de rioolheffing. Dit geeft een nadeel van € 316.000.
Verder was nog rekening gehouden met het toerekenen van rente aan de waarde van de gronden in de grondbank STP (Schiphol Trade Park). Vooruitlopend op het notariële transport van deze gronden heeft STP de waarde van de grond al grotendeels voldaan middels in 2021 betaalde voorschotten. Daarom kan er aan de gronden geen rente meer worden toegerekend. Dit geeft een nadeel van € 540.000.
Daarnaast worden de werkelijk te betalen rentelasten lager geraamd dan voorzien bij de Voorjaarsrapportage 2022.

Overzicht overhead

Dwangsommen en schadevergoedingen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-200

0

0

0

0

Het aantal bezwaarschriften is fors toegenomen, onder andere vanwege de Tozo-regeling maar ook vanwege kortingen op door ons verstrekte subsidies. Het aantal zaken neemt daardoor ook toe, wat leidt tot een groter aantal veroordelingen tot het betalen van proceskosten. Door het toenemend aantal bezwaren, maar ook doordat een groot aantal zaken uitgesteld is geweest vanwege de coronacrisis en nu worden ingehaald, overschrijden we vaker de gestelde termijnen waardoor ook meer dwangsommen verbeurd worden. Door de inzet van een pakket maatregelen, waarover de raad bij brief van 19 mei is geïnformeerd (X.2022.00934), hopen we -behoudens nieuwe vertragende omstandigheden- tegen het einde van het jaar weer een normale werkvoorraad te hebben, zodat we dwangsommen en schadevergoedingen in deze mate verder kunnen voorkomen.

Onderhoudscontracten ICT

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering.

350

0

0

0

0

De afgelopen jaren hebben wij geïnvesteerd in contractmanagement, zowel in menskracht als in een softwaresysteem. Daar plukken wij dit jaar de vruchten van. Op de budgetten die bestemd zijn voor onderhoudscontracten en het onderhouden van software, verwachten we dit jaar over te houden. In 2023 wordt een vergelijkbare besparing verwacht, maar deze zal vermoedelijk ingezet moeten worden als compensatie voor inflatie en te verwachten prijsverhogingen van leveranciers.

Salaris- en inhuurlasten en opbrengst Interne opdrachten systematiek

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces.

-675

0

0

0

0

De ramingen van de salarislasten en de kosten van inhuur van personeel zijn geactualiseerd. Het nadeel dat nu gemeld wordt heeft twee oorzaken. In de eerste plaats is het door de overspannen arbeidsmarkt lastig om vacatures ingevuld te krijgen. Omdat de voortgang van de werkzaamheden zoveel mogelijk te waarborgen wordt daarom een beroep gedaan op inhuurkrachten. Mede door de overspannen arbeidsmarkt zijn de tarieven voor inhuur omhoog gegaan.
In de tweede plaats is de opbrengst vanuit de Interne opdrachten systematiek (IOS) lager dan de taakstelling voor het jaar 2022. De belangrijkste oorzaak hiervan is een vraaguitval in opdrachten. Dit komt onder andere omdat werkopdrachten meer tijd kosten om integraal voor te bereiden. De werkvoorraad is wel aangekondigd, de voorbereidende werkzaamheden worden ook uitgevoerd, maar de projecten komen onvoldoende snel in uitvoering en daarmee vertraagt de bulk van het werk. Daarnaast is er voor de zomer een stop gezet op nieuwe kleinschalige woningbouwprojecten in verband met een gebrek aan capaciteit in de lijnorganisatie. De hogere kosten voor inhuur zijn ook een oorzaak van een lagere opbrengst vanuit de IOS.

De bijstelling van de IOS-opbrengsten is een voorzichtige inschatting. Er is een kans dat het uiteindelijke resultaat van taakstelling nog lager uitvalt. De verwachting is dat deze trend zich in 2023 verder zal voortzetten voordat dit zich herstelt.

Opleidingsbudgetten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

368

0

0

0

0

Op de opleidingsbudgetten houden wij dit jaar incidenteel over. Dit komt door een lager aantal aanvragen voor opleidingen en het doorschuiven van plannen voor opleidingen rondom leiderschap en organisatiethema's.

Voorziening Verlofsparen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-4.200

0

0

0

0

Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke verlofuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers hun bovenwettelijke verlofuren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze verlofuren verjaren niet. Als gevolg van verlofsparen ontstaat er voor de gemeente als werkgever een arbeidskostengerelateerde verplichting. Doordat de op- en afbouw van deze verplichting onvoorspelbaar is, heeft de commissie BBV gesteld dat hiervoor een voorziening gevormd moet worden. De hoogte van de voorziening zal afhangen van de mate waarin medewerkers gebruik gaan maken van verlofsparen. Op basis van het totale openstaand saldo aan bovenwettelijke verlofuren binnen de gemeente, is een inschatting gemaakt van de noodzakelijke storting in de voorziening. We zullen de hoogte van de voorziening telkens bijstellen naarmate er meer ervaring is met de manier waarop medewerkers gebruik maken van de regeling.