3.3 Overige autonome ontwikkelingen
Tabel 6
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Contributie Vereniging Nederlandse Gemeenten | -109 | -109 | -109 | -109 | -109 |
Reisdocumenten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorzieningen Wachtgeld voormalig wethouders en Pensioenen wethouders | -73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat 2021 Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 543 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opvang vluchtelingen Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WMO collectief vervoervoorzieningen | 187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Persoonsgebonden budget | 526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrouwenopvang overschot 2021 (centrumgemeente Haarlem) | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inburgering | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale werkvoorziening | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdzorg met verblijf | 859 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Definitief budget BUIG 2022 | -317 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening Groot onderhoud gebouwen | -840 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leerlingenvervoer | -423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IHP tijdelijke huisvesting | 335 | 279 | -58 | -12 | -635 |
Huurkosten Athenelaan 11 Nieuw Vennep | 181 | 181 | 181 | 181 | 181 |
Subsidie dorpshuis Spaarndam | 41 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijsachterstanden | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies, verenigingsondersteuning sport en evenementen | 383 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking subsidieverwerving | -104 | -104 | 0 | 0 | 0 |
Tussentijds Meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 2022 | 374 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Anterieure overeenkomsten kleinschalige woningbouw | -520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boetefacturen bouw hotel | -172 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten Stationsgebied | -1.580 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Flexwonengebouw Sarabande 7a Nieuw-Vennep | -304 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvestingsopgave asielaanpak | -500 | -500 | -500 | 0 | 0 |
Gladheidsbestrijding | -171 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stormschade bomen en bomen snoeien | -225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud Bennebroekerbrug en fontein Beursplein | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dagelijks onderhoud groen | -350 | -400 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak afval naar grondstoffeninzameling (VANG) | -44 | -584 | 0 | 0 | 0 |
Afvalinzameling en -verwerking | 218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed | 1.244 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Uitkeringen gemeentefonds | 559 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onroerendezaakbelastingen | 1.064 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerbelasting | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein | 319 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Correctie btw-aangiften | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelposten 2022 | 6.833 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten mutaties MPI najaar 2022 | 0 | -180 | -470 | -474 | -461 |
Financiering | -759 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dwangsommen en schadevergoedingen | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indexatie Noord-Hollands Archief | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoudscontracten ICT | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Salaris- en inhuurlasten en opbrengst Interne opdrachten systematiek | -675 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opleidingsbudgetten | 368 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening Verlofsparen | -4.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Autonome mutaties | 4.052 | -1.423 | -963 | -421 | -1.031 |
Toelichting overige autonome ontwikkelingen
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Reisdocumenten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Hogere baten | 599 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hogere lasten | -449 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reisdocumenten | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De beperkingen van de reismogelijkheden in de afgelopen jaren zijn met het wegvallen van de coronamaatregelen kleiner geworden. Dit leidde tot een toename van het aantal aanvragen van (reis)documenten. De hogere baten en lasten geven per saldo een voordeel. | |||||
Veiligheid | |||||
Resultaat 2021 Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | 543 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De VRK heeft het jaar 2021 afgesloten met een positief exploitatieresultaat van € 1,8 miljoen. De belangrijkste verklaring hiervoor is het lastig vervullen van vacatures, wat een onvoorzien voordeel op de personeelslasten heeft opgeleverd. Daarnaast konden door de | |||||
Opvang vluchtelingen Oekraïne | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Kosten opvang | -27.786 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage | 27.786 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opvang vluchtelingen Oekraïne | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In onze gemeente worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Hiervoor worden kosten gemaakt. De verwachting is dat de te ontvangen vergoedingen van het Rijk voldoende zijn om de kosten te dekken. We hebben op dit moment geen aanleiding om te verwachten dat de kosten hoger zullen worden dan de te ontvangen bedragen. | |||||
Zorg en werk | |||||
Persoonsgebonden budget | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | 526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
We zien dat het aantal afgegeven persoonsgebonden budgetten (pgb) voor jeugdzorg en maatschappelijk ondersteuning (Wmo) is gedaald. Bij de brede uitvraag (keukentafelgesprek) wordt steeds meer ingezet op effectieve (jeugd)hulp en normaliseren, meer toeleiding naar de Wet Langdurige Zorg en betere informatie over pgb bij onafhankelijke cliëntondersteuners die inwoners ondersteunen. | |||||
Sociale werkvoorziening | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering. | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De daling van het aantal fte’s in de sociale werkvoorziening resulteert in lagere kosten. | |||||
Jeugdzorg met verblijf | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf. | 859 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de gesprekken met de aanbieders komt naar voren dat de capaciteit in dit segment onder druk staat vanwege de krapte in de arbeidsmarkt en ziekteverzuim. Hierdoor ontstaan wachtlijsten en kan het beschikbare budget niet (tijdig) volledig worden besteed. Dit geeft een incidenteel voordeel. | |||||
Definitief budget BUIG 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | -317 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie over 2022 is definitief vastgesteld door het Rijk. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Voorziening Groot onderhoud gebouwen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel C : Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | -840 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De voorziening groot onderhoud gebouwen is gebaseerd op onderliggende onderhoudsplannen. Deze plannen actualiseren we één keer per vier jaar. De actualisatie in het eerste halfjaar van 2022 laat zien dat de huidige dotatie in de voorziening niet voldoende is om het gemeentelijke vastgoed voor de komende tien jaar in stand te houden op het gewenste conditieniveau van sober en doelmatig. Op 6 oktober 2022 heeft de raad ingestemd met een verhoging van de jaarlijkse dotatie (2022.0001584). | |||||
Leerlingenvervoer | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | -423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervoerders ondervinden steeds meer last van de krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende vergrijzing onder de chauffeurs. In het leerlingenvervoer wordt noodgedwongen steeds vaker gebruik gemaakt van oplossingen in het Wmo-vervoer. Hierdoor treedt efficiencyverlies op, wat in dit geval kostenverhogend werkt. | |||||
IHP tijdelijke huisvesting | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | 335 | 279 | -58 | -12 | -635 |
In de Voorjaarsrapportage 2022 zijn bij de verwerking van de actualisatie van het IHP de kosten van tijdelijke huisvesting abusievelijk niet aangepast. Dit gebeurt nu als nog. De kosten van tijdelijke huisvesting fluctueren doordat als gevolg van renovatie en nieuwbouw van scholen een wisselend aantal tijdelijke lokalen verplaats moet worden. In 2026 betreft het het plaatsen van lokalen voor Wereldwijs, Pax en Overbos in Hoofddorp, en het demonteren van lokalen Schaepmanstraat (Halfweg). | |||||
Onderwijsachterstanden | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Een deel van de gemeentelijke middelen voor onderwijsachterstanden zijn niet besteed. De middelen zijn onder andere niet uitgegeven vanwege de coronacrisis. Alles lag toen stil, er waren weinig nieuwe initiatieven waardoor minder aanbod is gecreëerd. Daarnaast zijn vanuit het Nationaal programma onderwijs (NPO) middelen toegekend aan de gemeente om snel te kunnen schakelen om de huidige problematiek (onderwijsachterstanden/achteruitgang mentale gezondheid jeugd) ontstaan door de coronacrisis aan te pakken. | |||||
Subsidies, verenigingsondersteuning sport en evenementen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | 383 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In 2022 zijn minder subsidies aangevraagd wat een voordeel geeft van € 148.200. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Tussentijds Meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | 374 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van het tMPG standlijn 1 juli 2022 zijn de ramingen van de bouwgrondexploitaties geactualiseerd. Het voordeel ontstaat met name doordat er minder rente dan eerder geraamd, hoeft te worden toegerekend aan de verliesvoorzieningen die betrekking hebben op de grondexploitaties en de anterieure overeenkomsten. | |||||
Anterieure overeenkomsten kleinschalige woningbouw | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A : De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | -520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tot op heden werden de baten en lasten van de niet afgesloten projecten kleinschalige woningbouw (KSW), voortvloeiend uit de anterieure overeenkomsten, overgeboekt naar de balans. Dit gebeurde ook als er reeds een financieel tekort op het desbetreffende project was ontstaan. Om tekorten niet langer voor ons uit te schuiven, wordt een eventueel tekort op een nog lopend project vanaf heden direct in het lopende jaar in de exploitatie genomen. In de afgelopen tien jaar heeft zich bij zeventien projecten een negatief resultaat opgebouwd van totaal € 430.000, waaronder bijvoorbeeld de Wilgenlaan in Zwanenburg (KSB-terrein) en de Stationsweg in Hoofddorp (Vestia-gebouw). Dit bedrag wordt nu geraamd. Met deze inhaalslag hebben reeds ontstane tekorten geen effect meer op toekomstige jaren. Daarnaast worden er dit jaar twintig projecten KSW afgesloten, wat per saldo een negatief resultaat van € 90.000 oplevert. Het kostenverhaal van KSW-projecten blijkt niet altijd afdoende om alle kosten te dekken. We zijn aan het onderzoeken of we, naast het ministerieel rekenblad voor de toerekening van kosten, ook andere parameters kunnen gebruiken om tot een betere kostendekkendheid te komen. | |||||
Programmakosten Stationsgebied | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | -1.580 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De planontwikkeling voor het Stationsgebied verloopt voorspoedig. Thans wordt een Ontwikkelkader opgesteld dat rond de jaarwisseling gereed zal zijn en als basis dient voor op te stellen stedenbouwkundige plannen. Tegelijk lopen enerzijds de nodige onderhandelingen in het kader van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) en mogelijke aankopen en anderzijds wordt gewerkt aan samenwerking met gebiedseigenaren en marktpartijen. | |||||
Wonen | |||||
Flexwonengebouw Sarabande 7a Nieuw-Vennep | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Het leveren van de kaders voor de toewijzing van woningen aan verschillende doelgroepen, binnen regionale afspraken, waarbij een zo goed mogelijke match tussen vraag en aanbod wordt bereikt. | -304 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanuit de aanbesteding voor de transformatie en exploitatie voor een flexwonengebouw aan de Sarabande 7a te Nieuw-Vennep is een probleem gerezen. Het betreft hierbij de periode dat het buitengebruik zijnde tijdelijke schoolgebouw aan de Sarabande nog gebruikt mag worden voor flexwoningen. Tijdens de behandeling van de omgevingsvergunning voor de transformatie bleek dat die periode van 15 jaar al was ingegaan ten tijde van de oorspronkelijke vergunningaanvraag voor het schoolgebouw in 2015. Hierdoor kan het gebouw nog tot uiterlijk 28 december 2030 worden gebruikt voor woningen, circa 8,5 jaar. Omdat de aanbesteding zo niet gestand kan worden gedaan, wordt in overleg met de winnaar van de aanbesteding onderzocht of een aangepaste uitvoering en opdracht mogelijk is. Het voorstel is om het gebouw uit te voeren als onzelfstandig huisvesting, in plaats van zelfstandige huisvesting. Dit leidt tot een minder dure verbouwing die past bij de nog resterende termijn. | |||||
Huisvestingsopgave asielaanpak | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A : Er is voldoende aanbod van woningen, met voldoende differentiatie in het aanbod voor verschillende doelgroepen, met bijzondere aandacht voor lagere inkomensgroepen, starter en jongeren. | -500 | -500 | -500 | 0 | 0 |
Er wordt voor drie jaar incidenteel een budget opgenomen om de onrendabele top voor de huisvesting van asielzoekers te dekken. Deze huisvesting wordt zoveel mogelijk uitgevoerd in combinatie met de huisvesting van andere doelgroepen zoals vluchtelingen, spoedzoekers en/of jongeren. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Gladheidsbestrijding | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | -171 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De variabele kosten (strooikosten) voor gladheidbestrijding zijn niet in de begroting opgenomen maar worden jaarlijks op basis van de daadwerkelijke inzet voor strooiacties gerapporteerd in de P&C-cyclus. In deze rapportage betreft het de kosten voor de periode 1 januari 2022 tot en met maart 2022. | |||||
Stormschade bomen en bomen snoeien | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Stormschade | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Snoeien bomen | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stormschade bomen en bomen snoeien | -225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van meerdere stormen in de maand februari hebben veel bomen schade opgelopen. Bij de Voorjaarsrapportage 2022 is de tot dan toe bekende schade ter hoogte van € 185.000 opgenomen. Dit was een voorlopige inschatting van de kosten van het veiligstellen van circa 200 bomen en het opruimen van omgevallen bomen en afgebroken takken. Inmiddels zijn de resterende kosten in beeld gebracht. Deze kosten kunnen niet worden opgevangen binnen de reguliere beheerbudgetten. Herplantkosten voor bomen worden verspreid over meerdere jaren aangevraagd via de investering Vernieuwing openbare ruimte (VOR) 2023. | |||||
Onderhoud Bennebroekerbrug en fontein Beursplein | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | -190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van een calamiteit aan de Bennebroekerbrug (de beweegbare brug over de Ringvaart tussen Zwaanshoek en Bennebroek) zijn extra kosten (€ 140.000) gemaakt. De hydraulische cilinders die de brug aandrijven waren kapot waardoor de brug niet werkte. De cilinders moesten worden vervangen. | |||||
Dagelijks onderhoud groen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | -350 | -400 | 0 | 0 | 0 |
Om de kwaliteit van het groenonderhoud in gebied Midden te verbeteren is het groenonderhoud in een deel van dit gebied (Floriande en Overbos) begin 2022 opnieuw aanbesteed. Het betrof het meest arbeidsintensieve deel van gebied Midden. Gedurende de doorlooptijd van de aanbesteding leidden de economische omstandigheden tot een stijgende inflatie, waardoor de aanneemsom uiteindelijk aanmerkelijk is gestegen. In de tussenliggende tijd is een extra opdracht gegeven om het onderhoud door te laten lopen en meldingen van inwoners te verhelpen. Door de marktontwikkelingen ontstaat voor 2022 en 2023 een nadeel. | |||||
Aanpak afval naar grondstoffeninzameling (VANG) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | -44 | -584 | 0 | 0 | 0 |
De raad is in een brief op 1 juli 2022 geïnformeerd dat de uitrol van Van Afval- naar Grondstofinzameling (VANG) in 2023 wordt afgerond en dat wij bij de Najaarsrapportage 2022 een raming van de kosten voor 2023 geven. De uitrol in de laagbouw zal naar verwachting wel in 2022 worden afgerond, maar voor de hoogbouw is meer tijd nodig. Onder andere het vergunningentraject bij het hoogheemraadschap van Rijnland en de aan- en toewijzingsprocedures voor ondergrondse containers in de hoogbouw namen door het grote aantal ingediende zienswijzen (tot nu toe 351 zienswijzen voor zeven wijken/buurten) meer tijd in beslag dan verwacht, en tevens worden er meer containers geplaatst dan dan bij de start van de uitrol was gepland. Al met al zijn de kosten in 2022 € 44.000 hoger dan begroot. De uitloop in 2023 betekent dat er ook in dat jaar nog kosten worden gemaakt voor de uitrol. De kosten bedragen in 2023 € 584.000. | |||||
Afvalinzameling en -verwerking | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | 218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De jaarresultaten voor afvalinzameling en -verwerking fluctueren. Voor afvalinzameling en -verwerking is er op dit moment een positief resultaat. Het positieve resultaat is een gevolg van een aantal plussen en minnen: | |||||
Economische zaken | |||||
Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Opbrengst verkopen vastgoed | 2.427 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting in reserve Maatschappelijke voorzieningen | -1.214 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing structurele baten en lasten | -29 | -77 | -77 | -77 | -77 |
Recht van opstal en huurovereenkomsten | 60 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Verkopen, recht van opstal en huurovereenkomsten vastgoed | 1.244 | -7 | -7 | -7 | -7 |
Paviljoenlaan 1 te Hoofddorp en Adelaarstraat 62 te Badhoevedorp zijn verkocht evenals het bloot eigendom van de Haarlemmermeerstraat 6 te Halfweg en twee kleine percelen grond. Dit levert een opbrengst op waarbij 50% van het netto-verkoopresultaat (verkoopopbrengst minus boekwaarde) in de reserve Maatschappelijke voorzieningen wordt gestort. Hierbij is voor Paviljoenlaan 1 rekening gehouden met een niet besteed deel van de ontvangen verzekeringsuitkering in verband met brandschade. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Meicirculaire 2022 | -1.123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afrekening uitkeringsjaar 2020 | -437 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2022 | 2.119 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen gemeentefonds | 559 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2022 | |||||
Onroerendezaakbelastingen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Opbrengsten OZB 2020 en 2021 | 352 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten OZB 2022 | 712 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onroerendezaakbelastingen | 1.064 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten 2020 en 2021: | |||||
Parkeerbelasting | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal opgelegde naheffingsaanslagen parkeerbelasting is in het eerste halfjaar lager dan geraamd. Mede gelet op de opbrengst die vorig jaar in het tweede halfjaar is gerealiseerd, wordt de prognose naar beneden bijgesteld. | |||||
Parkeeropbrengsten parkeerterrein Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | 319 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de ramingen voor de parkeeropbrengsten in 2022 werd er rekening mee gehouden dat de parkeerterreinen Burgemeester van der Willigenlaan en Apriscoterrein, beide te Hoofddorp, niet meer in gebruik zouden zijn. Beide terreinen zijn nog wel in gebruik, waardoor de parkeeropbrengsten incidenteel hoger zijn. Een deel van de hogere parkeeropbrengsten van het Apriscoterrein moet als vergoeding worden betaald aan de eigenaar van dit terrein. | |||||
Correctie btw-aangiften | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren op de verantwoorde btw over de jaren 2017 tot en met 2019. Uit het onderzoek is gekomen dat wij te veel btw kostenverhogend hebben verwerkt. Dit betekent dat we deze btw niet hebben teruggevraagd bij de Belastingdienst. Dit doen wij alsnog. | |||||
Vrijval stelposten 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | 6.833 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De resterende stelposten voor loon- en prijsstijgingen vallen vrij. Bij de verwerking van de meicirculaire 2022 gemeentefonds is voorzichtigheidshalve een extra stelpost voor indexering opgenomen van € 6,6 miljoen. Zie de brief aan de raad van 5 juli 2022 (X.2022.04126). Op deze extra stelpost is in 2022 geen beroep gedaan. Gezien de grote onzekerheden en de verwachting dat de hogere inflatie vanaf 2023 doorwerkt in afgesloten contracten (zie ook hoofdstuk 6. Risico's: Energietarieven) laten we de geraamde stelpost alleen in 2022 vrijvallen. | |||||
Kapitaallasten mutaties MPI najaar 2022 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | 0 | -180 | -470 | -474 | -461 |
In het Meerjarenperspectief investeringen (MPI) najaar 2022 wordt voor een aantal investeringen voorgesteld extra krediet te verstrekken. Als gevolg van deze extra investeringskredieten ontstaan extra kapitaallasten (rente en afschrijving). | |||||
Financiering | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend. | -759 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De lasten van de financiering zijn voor 2022 herberekend. Van derden, met name het Rijk, zijn grote bedragen vooruit ontvangen voor diverse projecten. Omdat de besteding van deze bedragen op een later tijdstip is, hoeven er in 2022 minder geldleningen aangetrokken te worden. Het gevolg is dat op basis van de BBV-regels (notitie Rente) het renteomslagpercentage voor 2022 verlaagd moet worden van 2% naar 1,5%. Hierdoor kan minder rente worden doorbelast aan de taken die worden gedekt door de rioolheffing. Dit geeft een nadeel van € 316.000. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Dwangsommen en schadevergoedingen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal bezwaarschriften is fors toegenomen, onder andere vanwege de Tozo-regeling maar ook vanwege kortingen op door ons verstrekte subsidies. Het aantal zaken neemt daardoor ook toe, wat leidt tot een groter aantal veroordelingen tot het betalen van proceskosten. Door het toenemend aantal bezwaren, maar ook doordat een groot aantal zaken uitgesteld is geweest vanwege de coronacrisis en nu worden ingehaald, overschrijden we vaker de gestelde termijnen waardoor ook meer dwangsommen verbeurd worden. Door de inzet van een pakket maatregelen, waarover de raad bij brief van 19 mei is geïnformeerd (X.2022.00934), hopen we -behoudens nieuwe vertragende omstandigheden- tegen het einde van het jaar weer een normale werkvoorraad te hebben, zodat we dwangsommen en schadevergoedingen in deze mate verder kunnen voorkomen. | |||||
Onderhoudscontracten ICT | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering. | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De afgelopen jaren hebben wij geïnvesteerd in contractmanagement, zowel in menskracht als in een softwaresysteem. Daar plukken wij dit jaar de vruchten van. Op de budgetten die bestemd zijn voor onderhoudscontracten en het onderhouden van software, verwachten we dit jaar over te houden. In 2023 wordt een vergelijkbare besparing verwacht, maar deze zal vermoedelijk ingezet moeten worden als compensatie voor inflatie en te verwachten prijsverhogingen van leveranciers. | |||||
Salaris- en inhuurlasten en opbrengst Interne opdrachten systematiek | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces. | -675 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De ramingen van de salarislasten en de kosten van inhuur van personeel zijn geactualiseerd. Het nadeel dat nu gemeld wordt heeft twee oorzaken. In de eerste plaats is het door de overspannen arbeidsmarkt lastig om vacatures ingevuld te krijgen. Omdat de voortgang van de werkzaamheden zoveel mogelijk te waarborgen wordt daarom een beroep gedaan op inhuurkrachten. Mede door de overspannen arbeidsmarkt zijn de tarieven voor inhuur omhoog gegaan. | |||||
Opleidingsbudgetten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | 368 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op de opleidingsbudgetten houden wij dit jaar incidenteel over. Dit komt door een lager aantal aanvragen voor opleidingen en het doorschuiven van plannen voor opleidingen rondom leiderschap en organisatiethema's. | |||||
Voorziening Verlofsparen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A : Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | -4.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke verlofuren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers hun bovenwettelijke verlofuren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. Deze verlofuren verjaren niet. Als gevolg van verlofsparen ontstaat er voor de gemeente als werkgever een arbeidskostengerelateerde verplichting. Doordat de op- en afbouw van deze verplichting onvoorspelbaar is, heeft de commissie BBV gesteld dat hiervoor een voorziening gevormd moet worden. De hoogte van de voorziening zal afhangen van de mate waarin medewerkers gebruik gaan maken van verlofsparen. Op basis van het totale openstaand saldo aan bovenwettelijke verlofuren binnen de gemeente, is een inschatting gemaakt van de noodzakelijke storting in de voorziening. We zullen de hoogte van de voorziening telkens bijstellen naarmate er meer ervaring is met de manier waarop medewerkers gebruik maken van de regeling. |