3.2 Strategische heroriëntatie
Gelet op het geprognosticeerde tekort in het meerjarenbeeld over de jaren 2022-2025 heeft de raad op 1 juli 2021 besloten tot een pakket maatregelen oplopend tot € 13,2 miljoen in 2025 (2021.0001203).
De te realiseren ombuigingen
In Tabel 5 is een recapitulatie van de te realiseren ombuigingen opgenomen. Ten opzichte van de cijfers opgenomen in de Programmabegroting 2022-2025 (inclusief de eerste wijziging) zijn er enkele mutaties doorgevoerd.
Tabel 5
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Totaal maatregelen conform raadsvoorstel 2021.0001203 | 2.591 | 6.497 | 8.379 | 13.198 | 13.198 |
Mutaties: | |||||
- volgens de Programmabegroting 2022-2026 | 164 | 175 | -114 | -100 | -100 |
- voor 2022 geschrapte ombuigingen op basis van raadsvoorstel Effecten gemeentefonds 2021 op de Programmabegroting 2022-2025 (X.2021.0002385), inclusief aangenomen amendement 17, € 11.000 fractieondersteuningsbudget. | -2.314 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- volgens de Voorjaarsrapportage 2022 | 243 | 343 | 0 | 0 | 0 |
Stand na Voorjaarsrapportage 2022 | 684 | 7.015 | 8.265 | 13.098 | 13.098 |
- Stelpost verzachten ombuigingen coalitieakkoord 2022-2026 | 0 | 0 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
- volgens de Najaarsrapportage 2022 | 49 | -464 | 464 | 0 | 0 |
Totaal strategische heroriëntatie | 733 | 6.551 | 6.729 | 11.098 | 11.098 |
Mutaties ombuigingen
De mutaties in de ombuigingen in de Najaarsrapportage 2022 worden hierna toegelicht.
Recapitulatie
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Verzachten ombuigingen | 0 | -464 | 464 | 0 | 0 |
Retributie Ymere | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Ombuigingen | 49 | -464 | 464 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
---|---|---|---|---|---|
Verzachten ombuigingen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Vervallen stelpost verzachten ombuigingen | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Verzachten ombuigingen welzijn | 0 | -364 | -528 | -1.309 | -1.309 |
Verzachten ombuigingen sport | 0 | 0 | -336 | -336 | -336 |
Verzachten ombuigingen cultuur | 0 | -100 | -673 | -356 | -356 |
Verzachten ombuigingen | 0 | -464 | 464 | 0 | 0 |
Bij het coalitieakkoord is vanaf 2024 € 2 miljoen structureel vrijgemaakt om de ombuigingen te verzachten. Binnen het programma Maatschappelijke ontwikkeling wordt een verdeling per thema voorgesteld, zodat het maatschappelijk effect zoveel mogelijk beperkt kan worden en de subsidies tijdig verleend kunnen worden. We onderscheiden drie hoofdthema’s in de ombuigingen: Cultuur, Sport en Welzijn (doelgroepen, gezondheid & sociale basis). Het bedrag wordt proportioneel aan elk thema toebedeeld. Sport 17%, Cultuur 18% en Welzijn 65%. Daarnaast wordt voorgesteld een deel van de middelen uit 2024 per 2023 beschikbaar te stellen, om te voorkomen dat in 2023 ombuigingen moeten worden doorgevoerd die later weer teruggedraaid gaan worden. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Retributie Ymere | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Retributie Ymere | 49 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De ombuigingen over 2022 zijn bij het vaststellen van de Programmabegroting 2022-2025 teruggedraaid. Echter is de retributie van Ymere betreffende de Kaj Munkweg en Hoofdweg wel ontvangen en daarmee is deze ombuiging gerealiseerd. |
Stand van zaken rondom de ombuigingen
Alle ombuigingen waartoe bij de strategische heroriëntatie besloten is, worden hieronder toegelicht. Hierbij wordt aangegeven wat het maatschappelijk effect is en de voortgang van de realisatie. Wanneer de realisatie niet volgens planning is wordt hier een nadere toelichting op gegeven.De definitieve verdeling van de € 2 miljoen verzachting van de ombuigingen op het programma Maatschappelijke ontwikkeling wordt later in dit overzicht verwerkt.
Bestuur, samenleving en publiekscontact
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Optimaliseren dienstverleningskanalen | 0 | 0 | 0 | 126 | 126 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Taakstelling dienstverlening | 0 | 59 | 0 | 0 | 0 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Fractievergoedingen | 11 | 22 | 33 | 44 | 44 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd |
Veiligheid
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verlagen bijdragen gemeenschappelijke regelingen (VRK en OD NZKG) | 0 | 189 | 189 | 189 | 189 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Minder handhaving inzetten op bijvoorbeeld wildplakken en kladden en collecteren | 0 | 126 | 126 | 126 | 126 | |
Maatschapelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Zorg en werk
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beperken kosten jeugdzorg | 0 | 850 | 850 | 850 | 850 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Onzeker |
Beperken kosten jeugdzorg
De realisatie van de strategische heroriëntatie ‘Beperken kosten Jeugdzorg’ is onzeker. Maatregelen om de kosten te beperken, multiproblemaanpak Hestia en praktijkondersteuners JGGZ bij de huisartsen, zijn ingezet. De huidige omstandigheden in het zorglandschap (wachtlijsten, personeelstekorten) maken het echter onzeker of het lukt om door middel van deze maatregelen een besparing van € 850.000 te realiseren. We zien daarnaast wel dat de kosten in de jeugdzorg minder snel stijgen dan we hadden verwacht als gevolg van deze omstandigheden in het zorglandschap.
Maatschappelijke ontwikkeling
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Maatregelen Integraal huisvestingsplan Onderwijs - Actualisatie IHP |
|
|
|
|
| |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Vercommercialisering groter gedeelte Het Cultuurgebouw | 0 | 0 | 0 | 740 | 740 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Concentreren en optimaliseren bibliotheekfunctie | 0 | 100 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Maatregelen culturele onderwerpen | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Versoberen topsport | 0 | 120 | 120 | 120 | 120 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Versoberen breedtesport | 0 | 0 | 756 | 756 | 756 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Beperken bovenwettelijke onderwijsactiviteiten | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Versoberen ondersteuning (doelgroep)activiteiten | 30 | 523 | 808 | 3.157 | 3.157 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verlaging Wijkbudgetten | 0 | 96 | 96 | 96 | 96 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Mobiliteit
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Minder parkeerplaatsen Hoofddorp centrum |
|
|
|
|
| |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Ruimtelijke ontwikkelingen
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Heffen van leges voor advisering ruimtelijke initiatieven | 0 | 350 | 350 | 350 | 350 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verlagen initiatievenbudget vanaf 2024 | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Taakstelling NMCX | 0 | 0 | 0 | 301 | 301 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Kwaliteit fysieke omgeving
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Besparen op afhandeling meldingen openbare ruimte | 0 | 63 | 63 | 63 | 63 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Risicogestuurd onderhoud openbare ruimte | 0 | 315 | 315 | 315 | 315 | |
Maatschappelijk effect | Gemiddeld | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Uniformering straatreiniging - Verlaging beeldkwaliteit openbare ruimte | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Kostendekkend maken rioolheffing | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd |
Economische zaken
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verhogen van inkomsten vastgoed en gronden |
|
|
|
|
| |
Totaal | 292 | 396 | 353 | 603 | 603 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Versnellen verkoop niet-kernportefeuille vastgoed | 0 | 100 | 100 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Gerealiseerd | |||||
Reduceren Marketing & Acquisitie | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning | |||||
Verhogen inkomsten reclamebeleid | 0 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Onzeker | |||||
Verhogen leges | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Verhogen inkomsten reclamebeleid
Er is onderzocht of de inkomsten kunnen worden gevonden in de vorm van een reclamebelasting. Deze belasting is zeer arbeidsintensief en treft ondernemers in de gehele gemeente. Dit geniet in eerste instantie niet onze voorkeur. Op dit moment wordt onderzocht of wij de bestaande reclamecontracten kunnen verruimen met de huidige aanbieders en er wordt onderzocht of wij nieuwe reclamemasten op eigen grond kunnen aanbesteden zodat op deze manier € 1.050.000 gegenereerd kan worden. Dit traject vergt nog wat meer tijd dan we eerder hebben ingeschat en zal in 2023 afgerond zijn. Mocht het niet lukken om de privaatrechtelijke reclamecontracten te verruimen dan wel een nieuwe aanbesteding voor reclamemasten uit te zetten, dan wordt er vanaf 2024 een reclamebelasting ingevoerd waarin de tarieven zo worden samengesteld dat het tekort van 2023 wordt ingelopen.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verhogen parkeertarieven/vergunningen | 0 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | 1.256 | |
Maatschappelijk effect | Hoog | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Overzicht overhead
Ombuigingen | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Besparing door digitalisering, automatisering en robotisering | 0 | 0 | 0 | 181 | 181 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Onzeker | |||||
Versoberen uitvoering van taken in het primaire proces | 0 | 0 | 0 | 189 | 189 | |
Maatschappelijk effect | Laag | |||||
Realisatie | Volgens planning |
Besparing door digitalisering, automatisering en robotisering
De gedachte was door processen slimmer, digitaler en anders aan te pakken wij het werk effectiever kunnen doen. Twee voorbeelden: Robotic Process Automation (RPA) kan ervoor zorgen dat handmatig werk geautomatiseerd gaat worden. We zijn nu in de eerste fase van RPA, de tweede fase start in het derde kwartaal van 2022. Daarna moet er inzicht komen in de vraag wat RPA ons als organisatie kan opleveren. Niet meer intern doorbelasten is ook een voorbeeld waarbij administratieve handelingen effectiever georganiseerd kunnen worden. De tegengestelde beweging daarbij is dat de werkdruk op administratieve processen weer toeneemt omdat de gemeente zal groeien. De vraag daarbij is of de winst die behaald wordt door effectievere bedrijfsvoering, wel omgezet kan worden in geld, omdat aan de andere kant de groei van de gemeente zorgt voor extra werkzaamheden.