3.3 Reserves en voorzieningen
Recapitulatie mutaties reserves
Tabel 7
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserves | |||||
Algemene dekkingsreserve | 9.420 | -8.444 | 0 | 0 | 0 |
Algemene reserve Grondzaken | 351 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Mutaties reserves (Alg.) | 9.770 | -8.444 | 0 | 0 | 0 |
Bestemmingsreserves | |||||
Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer | 6.817 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Dekking afschrijvingslasten | 1.997 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Stichting Mainport en Groen (SMG) | 1.920 | -337 | -687 | -116 | -1.050 |
Reserve Haarlemmermeerse Bos | 370 | -370 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Calatravabruggen | 110 | -110 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Maatschappelijke voorzieningen | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Onderwijshuisvesting | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Mutaties reserves (Best.) | 11.277 | -817 | -687 | -116 | -1.050 |
Voorzieningen | |||||
Voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing | 871 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening onderhoud gebouwen | 663 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing | 293 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening wachtgeldverplichting voormalig personeel | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Mutaties voorzieningen | 1.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichtingen
Tabel 8
Algemene reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsreserve | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beeldende kunst in de openbare ruimte | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bluswatervoorziening Veiligheidsregio Kennemerland | -408 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetoverhevelingen | 4.001 | -4.001 | 0 | 0 | 0 |
Huurcompensatie coronamaatregelen 2020 | 858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke huisvesting gemeentelijke organisatie | 1.643 | -1.643 | 0 | 0 | 0 |
Verrekenen te hoge opbrengst OZB niet-woningen 2021 | 2.800 | -2.800 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Algemene dekkingsreserve | 9.420 | -8.444 | 0 | 0 | 0 |
Beeldende kunst in de openbare ruimte |
Bluswatervoorziening Veiligheidsregio Kennemerland |
Budgetoverhevelingen |
Huurcompensatie coronamaatregelen 2020 |
Tijdelijke huisvesting gemeentelijke organisatie |
Verrekenen te hoge opbrengst OZB niet-woningen 2021 |
Algemene reserve Grondzaken | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Correctie doorbelasting personeelslasten | 351 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Correctie doorbelasting personeelslasten | |||||
Bestemmingsreserves | |||||
Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Actualisatie stortingen en onttrekkingen | 6.817 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de actualisering van de stortingen en onttrekkingen van de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH) in 2021 op basis van het tMPG (standlijn 1 juli 2021). | |||||
Reserve Dekking afschrijvingslasten | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Dekking bijdrage omlegging A9 storting winstneming | 1.468 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking bijdrage omlegging A9 lagere onttrekking | 530 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Dekking afschrijvingslasten | 1.997 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Naar aanleiding van het tMPG 2021 wordt de storting in de reserve ten behoeve van de dekking van de Bijdrage omlegging A9 verhoogd. De geraamde winstuitname over 2021 valt hoger uit. | |||||
Reserve Stichting Mainport en Groen (SMG) | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Project Groene As | 1.050 | 0 | 0 | 0 | -1.050 |
Overige projecten Mainport en groen | 870 | -337 | -687 | -116 | 0 |
Reserve Stichting Mainport en Groen (SMG) | 1.920 | -337 | -687 | -116 | -1.050 |
Project Groene As | |||||
Reserve Haarlemmermeerse Bos | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Projecten Haarlemmermeerse Bos | 370 | -370 | 0 | 0 | 0 |
In 2021 is de geraamde onttrekking minder door een lagere bijdrage in kosten voor de beluchtingsinstallatie in de Bosplas en het doorschuiven van plaatsing van een nieuw toiletgebouw naar 2022 in verband met de aanwezigheid van een tijdelijk horecapaviljoen. | |||||
Reserve Calatravabruggen | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Verlichting Calatravabruggen | 110 | -110 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting is een onttrekking uit de bestemmingsreserve opgenomen voor de dekking van het onderhoud aan de Calatravabruggen. | |||||
Reserve Maatschappelijke voorzieningen | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Storten 50% verkoopopbrengst 2020 | 79 | 0 | 0 | 0 | 0 |
50% van de netto-verkoopopbrengst 2020 van een pand en grond wordt in de reserve Maatschappelijke voorzieningen gestort. Deze opbrengst is vorig jaar met de najaarsrapportage voor het doen van vastgoedverbeteringen overgeheveld naar 2021. Conform het Beoordelingskader Maatschappelijke Voorzieningen Integraal Accommodatieplan (2021.0000253) wordt dit bedrag nu gereserveerd. | |||||
Reserve Onderwijshuisvesting | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Asbestsanering Rietveldschool | -17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De lasten voor asbestsanering voor de Rietveldschool komen ten laste van de reserve. | |||||
Voorzieningen | |||||
Voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Hogere opbrengst afvalstoffenheffing | 1.452 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten implementatie VANG | -581 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing | 871 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De lasten verbonden aan de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en de bijbehorende baten uit de afvalstoffenheffing worden budgettair neutraal begroot. Een verschil tussen lasten en baten komt ten laste of ten gunste van de voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing. De opbrengst uit de afvalstoffenheffing valt dit jaar hoger uit, doordat VANG nog niet volledig is uitgerold. Wij kunnen hierdoor de implementatiekosten VANG volledig ten laste brengen van de voorziening. Het resterende overschot wordt toegevoegd aan de voorziening. | |||||
Voorziening onderhoud gebouwen | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Herijking planmatig onderhoud 2021 | 390 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkering brandverzekering pand Paviljoenlaan 1 | 273 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening onderhoud gebouwen | 663 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkering brandverzekering pand Paviljoenlaan 1 | |||||
Voorziening tariefsegalisatie rioolheffing | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Kostendekkendheid riolering | 293 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De kosten verbonden aan ons rioolstelsel en de bijbehorende baten uit de rioolheffing worden budgettair neutraal begroot. Een verschil tussen lasten en baten komt ten laste of ten gunste van de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing. De opbrengst uit de rioolheffing valt dit jaar hoger uit vanwege een afrekening 2020 voor overgebruik van water, op basis van de opgave van het waterleidingbedrijf. De begrote onttrekking uit de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing kan daardoor naar beneden worden bijgesteld. | |||||
Voorziening wachtgeldverplichting voormalig personeel | |||||
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Actualisatie voorziening | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening voormalig personeel is geactualiseerd. Op basis hiervan is een extra storting noodzakelijk. Deze wordt gedekt door een restantbudget op overige personeelslasten. |