3.2 Overige autonome ontwikkelingen
Tabel 6
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Afboeking aanschaf aanmeldzuilen | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Accountantskosten | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) 2020 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pilot cameratoezicht Burgemeester van Stamplein | -23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | -136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veilig Thuis | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten jeugdzorg voorgaand jaar | -552 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage jeugdzorginstelling | -367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdzorg | 333 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet maatschappelijke ondersteuning | -779 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eigen bijdrage Wmo | -70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal medische kinderopvang | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schuldhulpverlening | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Participatie re-integratie | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Definitief budget BUIG 2021 | 345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verkoop Aalsmeerderdijk 457 | -123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorziening dubieuze debiteuren | 1.922 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lagere inkomsten Het Oude Raadhuis | -54 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijsachterstandenbeleid | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overname hockeyveld Spaarndam | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BTW sport | -1.325 | -500 | -500 | -500 | -500 |
Afboeken voorbereidingskredieten Parkeergarages | -634 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat anterieure overeenkomsten | -140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tussentijds Meerjarenperspectief grondzaken (tMPG) 2021 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) | -1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Retributie Ymere | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gladheidsbestrijding | -942 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhoud fonteinen | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten begraven | 238 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengst dwangsommen | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herberekening kostendekkendheid riolering | -14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herberekening kostendekkendheid afval | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Implementatiekosten VANG | 581 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Pachtopbrengsten | 257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boetefacturen bouw hotel | 32 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen gemeentefonds | 5.835 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Precariobelasting (kabels en leidingen) | 407 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deels vervallen stelpost OZB/Woz-waarde | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 576 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Dividend | -282 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Financiering | -507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stelposten | -47 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tekort op personeelsbudget als gevolg van inhuur | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget | -139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Facilitaire zaken en huisvesting | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Digitale dienstverlening | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervallen bovenformatieve formatieplaats | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur en IOS-opbrengsten projecten | -1.024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserveringstool krediet naar exploitatie | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project 'Beperken opslagruimte H-schijf' | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Autonome mutaties | 4.651 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Toelichting overige autonome ontwikkelingen
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Accountantskosten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie). | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het budget voor de controle van de jaarstukken wordt naar aanleiding van prijsopgaven van de accountant aangepast. | |||||
Veiligheid | |||||
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B : Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | -136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De door de VRK vastgestelde begroting 2021-2025 was niet volledig verwerkt. Hiervoor wordt nu gecorrigeerd. De belangrijkste mutaties betreffen Programma brandweerzorg en de bluswatervoorziening. | |||||
Zorg en werk | |||||
Veilig Thuis | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De gemeentelijke bijdrage voor Veilig Thuis is verlaagd, omdat wordt verwacht dat het lokale veld meer meldingen gaat overnemen. | |||||
Kosten jeugdzorg voorgaand jaar | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | -552 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ten behoeve van het opstellen van de jaarstukken wordt afgestemd met de contractpartners welke kosten gemaakt zijn in dat jaar, maar welke zij nog niet hebben kunnen declareren. Hiervoor wordt een reservering gemaakt in de jaarstukken. Deze extra kosten betreffen nagekomen facturen 2020 van zorginstellingen die niet voorzien zijn. Daarnaast hebben wij extra kosten gemaakt in het kader van het woonplaatsbeginsel. | |||||
Bijdrage jeugdzorginstelling | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | -367 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de onvoorziene bijdrage ten behoeve van de zorgcontinuïteit jeugdigen binnen het traject Athena/Hera. | |||||
Jeugdzorg | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | 333 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Behandeling en begeleiding van cliënten neemt toe in aantallen en intensiteit. Daarentegen zien wij een afname van de zorg waarbij de client verblijft in een instelling. Op totaalniveau is de prognose van de kosten van de jeugdzorg lager dan geraamd in de Voorjaarsrapportage 2021. | |||||
Wet maatschappelijke ondersteuning | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | -779 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal cliënten op voornamelijk begeleiding stijgt sneller dan verwacht. Daarnaast is de intensiteit van de dagbesteding weer op het niveau van vóór de coronacrisis. Hier was geen rekening mee gehouden. | |||||
Sociaal medische kinderopvang | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De kosten ten behoeve van sociaal medische kinderopvang zijn hoger dan begroot als gevolg van de decentralisatie (hulp dicht bij de inwoner), het feit dat de sociaal medische kinderopvang landelijk onder de aandacht is gebracht en in 2019 de doelgroep is verruimd. Daarnaast is de uitstroom beperkt. | |||||
Schuldhulpverlening | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de eerste maanden van 2021 was het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening lager dan verwacht, waardoor er minder aanspraak is gemaakt op de schuldhulpverlening. Door de coronacrisis zijn diverse schuldeisers coulanter (geweest) met het inzetten van incasso- en deurwaardersactiviteiten. De rijksoverheid had daartoe opgeroepen en vele schuldeisers hebben er gehoor aangegeven. Het is aannemelijk dat mensen hierdoor minder snel in de financiële problemen komen. | |||||
Participatie re-integratie | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering. | 258 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de uitvoering van een deel van de participatiewet wordt een integrale-uitkering ontvangen. In de meicirculaire 2021 is bekend gemaakt dat de hoogte van deze uitkering stijgt. Dit jaar zullen naar verwachting deze structureel extra middelen nog niet (volledig) ingezet gaan worden. | |||||
Definitief budget BUIG 2021 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | 345 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het Rijk heeft de gebundelde uitkering (BUIG) 2021 definitief beschikt. De BUIG is de gebundelde uitkering voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. De definitieve uitkering van het Rijk is lager dan het eerder voorlopige gecommuniceerde bedrag. Daarentegen is het beroep op bijstand lager dan begroot. Vanwege het herstel van de economie, verwachten wij een voortzetting van de verhoogde uitstroom. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Verkoop Aalsmeerderdijk 457 | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D : Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van de Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden. | -123 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De Genieloods bij Fort Aalsmeer is verkocht conform de getaxeerde waarde. De grond wordt middels een recht van erfpacht uitgegeven. De loods was in verouderde staat en het achterstallig onderhoud is voor de uitgifte gerenoveerd. Dit resulteert in een boekwaarde die hoger ligt dan de getaxeerde waarde van de loods, waardoor nu een nadeel ontstaat. | |||||
Vrijval voorziening dubieuze debiteuren | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | 1.922 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er heeft vorig jaar, op aangeven van de accountant, een storting in de voorziening dubieuze debiteuren plaatsgevonden inzake de huur van het Sportcomplex Koning-Willem Alexander en Sportfondsen. De huur is echter inmiddels voldaan, wat zorgt voor een vrijval van de voorziening. | |||||
Onderwijsachterstandenbeleid | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Met ingang van 2021 hebben wij van het Rijk extra specifieke Onderwijsachterstandsmiddelen toegekend gekregen. Daardoor is een deel van de middelen die wij al inzetten vanuit de algemene middelen voor het verminderen van onderwijsachterstanden over. Dit bedrag laten wij ook structureel vrijvallen als onderdeel van de strategische heroriëntatie in de Programmabegroting 2022-2025. | |||||
Overname hockeyveld Spaarndam | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het kader van beleidsharmonisatie wordt de situatie van hockeyvereniging Spaarndam gelijkgetrokken aan de andere hockeyverenigingen binnen de gemeente. Hiervoor wordt HC Spaarndam een eenmalige subsidie verstrekt. De omvang van de subsidie is bepaald op de bijdrage die nodig is om, in overeenstemming met de gemaakte afspraak, een lening die door de gemeente is verstrekt voor de aanleg van het hockeyveld volledig af te lossen. | |||||
BTW sport | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | -1.325 | -500 | -500 | -500 | -500 |
De verruiming van de btw-vrijstelling op sport per 1 januari 2019 levert de gemeente een structureel nadeel in de exploitatie op van circa € 500.000 per jaar. Door de verruiming van de vrijstelling kan minder btw worden teruggevraagd van de Belastingdienst. Duidelijkheid over de hoogte van het nadeel bleek pas in de loop van 2021. Als gevolg daarvan kunnen we ook nu pas het nadeel over 2019 en 2020 berekenen. Dat komt uit op een incidenteel bedrag van € 825.000. Helaas wordt dit nadeel niet gecompenseerd door de specifieke uitkering Sport die als (tijdelijke) compensatieregeling door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ingesteld is. | |||||
Mobiliteit | |||||
Afboeken voorbereidingskredieten Parkeergarages | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B : De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | -634 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Middels het raadsbesluit Strategische heroriëntatie 2022-2025 (2021.0001203) is besloten tot de ombuiging 'Minder zelf ontwikkelen van parkeerplaatsen in Hoofddorp centrum (Parkeergarage Binnenweg laten bouwen door ontwikkelaar)'. Het effect van deze ombuiging is dat de gereserveerde investeringsbedragen voor parkeervoorzieningen in het investeringsplan komen te vervallen. Conform het BBV dienen daarmee ook de voorbereidingskredieten komen te vervallen. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Resultaat anterieure overeenkomsten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | -140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er worden dit jaar 21 kleinschalige woningbouwprojecten (KSW) afgerond en afgesloten. Er zijn projecten met een positief financieel resultaat (onder andere Groenenberg), maar ook projecten met een nadelig resultaat (onder andere De Meerlanden uitbreiding, Sloterweg/Koetsierstraat, Dr. Schaepmanstraat en Catherina Segrina). Per saldo leidt dit tot een negatief resultaat. Het blijkt dat vooral inbreilocaties, waarbij woningen binnen de bestaande kern worden toegevoegd, steeds lastiger worden om te realiseren. | |||||
Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C : Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | -1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het resultaat van de jaarrekening 2020 was een te hoog bedrag opgenomen aan nog te ontvangen Wabo-leges doordat er geen rekening was gehouden met het legesplafond van € 650.000 per aanvraag. Ook lopen de aanvragen voor 2021 financieel iets achter op 2020 en zijn er nog enige onzekerheden met betrekking tot de legesaanvragen van grote partijen. Mogelijk komt dit door de coronacrisis waardoor investeringen zijn uitgesteld. De totale omvang is op dit moment nog niet exact aan te geven. Daarom wordt de legesprognose vooralsnog met € 1.500.000 bijgesteld. In het audit jaarplan 2021 is een interne audit ten aanzien van het verbeterproces en beheersmaatregelen naar de werking van het proces Wabo-leges opgenomen. Deze audit wordt uitgevoerd en er zal naar verwachting eind 2021/begin 2022 worden gerapporteerd. Daarin zullen ook de bevindingen ten aanzien van de werking van de legesprognose en de aanbevelingen om deze te verbeteren worden opgenomen. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Gladheidsbestrijding | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | -942 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De variabele kosten (strooikosten) voor gladheidbestrijding zijn niet in de begroting opgenomen en worden jaarlijks op basis van de daadwerkelijke inzet voor strooiacties gerapporteerd in de P&C-cyclus. Het betreft de kosten voor de periode 1 januari tot en met maart 2021 ter hoogte van € 942.000. De hoge kosten hebben te maken met de zware sneeuwval met wind in de week van 6 tot 14 februari 2021, waardoor er veel materieel moest worden ingezet voor sneeuwruimen. | |||||
Onderhoud fonteinen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het onderhoud van fonteinen hebben wij een meerjarige overeenkomst aanbesteed. Voor de raamovereenkomst, maar ook om het aantal storingen tijdens de contractperiode te kunnen verminderen, zijn alle fonteinen geïnspecteerd. Uit de inspectie zijn enkele verbetervoorstellen gekomen, die samen met de extra kosten van de aanbesteding, leiden tot een eenmalige overschrijding van het onderhoudsbudget. | |||||
Opbrengsten begraven | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | 238 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De opbrengst van de graf- en begraafrechten zijn hoger vanwege een hoger aantal sterfgevallen. Daarnaast is er dit jaar een piek in de afkoop van onderhoud door nabestaanden. | |||||
Opbrengst dwangsommen | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E : Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat. | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting is geen bedrag opgenomen voor de opbrengst van dwangsommen. Inmiddels zijn er wel dwangsommen opgelegd, onder andere wegens strijdig gebruik met een vigerend bestemmingsplan. | |||||
Herberekening kostendekkendheid afval | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | 147 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er is meer afvalstoffenheffing geïnd doordat VANG nog niet volledig is uitgerold. Daarentegen is sprake van meer toegekende kwijtschelding dan vooraf geraamd. Door de grote hoeveelheid huishoudelijk afval zijn er veel bijplaatsingen bij de brengparkjes geweest, wat tot extra kosten heeft geleid. Daarnaast is sprake van lagere tarieven voor inzameling en verwerking, wat een voordeel heeft opgeleverd. De voor- en nadelen worden ten gunste en ten laste van de voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing gebracht. Per saldo ontstaat een voordeel omdat in de vastgestelde Programmabegroting 2021-2024 rekening was gehouden met een klein negatief saldo bij de afvalinzameling. Door de hogere opbrengst wordt dit nu alsnog gedekt. | |||||
Implementatiekosten VANG | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | 581 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De implementatiekosten VANG kunnen vanwege een voordeel bij de afvalstoffenheffing, volledig uit de voorziening tariefsegalisatie afvalstoffenheffing gedekt worden. De onttrekking uit de voorziening wordt daarom verhoogd, zodat deze gelijk is aan de implementatiekosten voor project VANG. | |||||
Economische zaken | |||||
Pachtopbrengsten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A : Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, duurzame en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen. | 257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De pacht wordt meerjarig begroot op basis van de looptijd van de pachtcontracten. Er wordt geen rekening gehouden met de nieuwe af te sluiten pachtcontracten voor de percelen waarvan het contract afloopt. Middels de najaarsrapportage wordt het lopende jaar bijgesteld. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Meicirculaire 2021, uitkeringsjaar 2021 | 3.348 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2021, uitkeringsjaar 2021 | 1.936 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inzet stelpost OZB/Woz-waarde | 710 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meicirculaire 2021, uitkeringsjaar 2020 | -159 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringen gemeentefonds | 5.835 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de meicirculaire 2021 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd per brief van 22 juni (X.2021.03857). In 2021 wordt € 5,4 miljoen meer ontvangen. Dit betreft voor € 2,0 miljoen taakmutaties met name de suppletie-uitkering Niet gesprongen explosieven 2020. Deze extra middelen worden verrekend met de budgetten van de extra taken. In de brief over de meicirculaire was het bedrag aan taakmutaties berekend op € 2,6 miljoen. Op basis van de prognoses voor heel 2021 hoeft een deel van de ontvangen middelen voor taakmutaties niet aan de betreffende budgetten toegevoegd te worden. | |||||
Precariobelasting (kabels en leidingen) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel A : Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | 407 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door de nutsbedrijven is voor 2020 een opgave gedaan van het metrage kabels en leidingen in gemeentegrond. Dit geeft een voordeel van € 110.000. Deze opgave werkt door naar 2021 en geeft voor dat jaar een voordeel van € 297.200. Omdat 2021 het laatste jaar is dat de precariobelasting op kabels en leidingen geheven mag worden is dit een incidenteel voordeel. | |||||
Deels vervallen stelpost OZB/Woz-waarde | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij de vaststelling van de tarieven van de Onroerendezaakbelastingen (OZB) 2021 is voor de Woz-waarde van het luchthavengebied rekening gehouden met een lagere waarde als gevolg van de coronacrisis. In de prognose in november 2020 werd door Cocensus voorzichtigheidshalve rekening gehouden met de vermoedelijk laagste waarde. Daarbij is door Cocensus aangegeven dat de waardeverschillen op zouden kunnen lopen tot enkele honderden miljoenen euro's. | |||||
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Opbrengsten OZB 2019 en 2020 | 251 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opbrengsten OZB 2021 | 325 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Onroerendezaakbelastingen (OZB) | 576 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Opbrengsten 2019 en 2020: | |||||
Dividend | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend. | -282 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het geraamde te ontvangen dividend van Meerlanden is naar beneden bijgesteld op basis van de besluitvorming door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Meerlanden Holding NV over de resultaatbestemming 2020. Het dividend is lager als gevolg van een eenmalige afboeking en incidentele tegenvallers door de coronacrisis. | |||||
Financiering | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend. | -507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De belangrijkste oorzaak van het verschil betreft de verwerking van het afsluiten van het krediet Bijdrage omlegging A9. Dit op basis van de besluitvorming van het MPG 2021 (raadsbesluit 2021.0000693, 10 juni 2021). Voor het begrotingsjaar 2021 was nog rekening gehouden met een bijdrage uit de reserve Dekking afschrijvingslasten van € 1,4 miljoen. Omdat volgens het BBV de onttrekking gebaseerd moet zijn op de bedragen die gestort worden in de reserve en de onttrekking gedurende de hele looptijd van de investering (40 jaar) gedaan moet worden, is deze onttrekking verlaagd naar € 0,9 miljoen. Een nadeel van € 0,5 miljoen. Hiertegenover staat een voordeel op de rentelasten van dit krediet omdat de betaalde bijdrage lager was dan geraamd. Dit rentevoordeel (€ 0,7 miljoen) is al verwerkt in de Voorjaarsrapportage 2021. | |||||
Tekort op personeelsbudget als gevolg van inhuur | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op basis van de huidige prognose wordt een tekort op het personeelsbudget verwacht. Dit vanwege vertrekkend personeel waarvoor ingehuurd moet worden en de grote hoeveelheid projecten in het kader van versnelling woningbouw. Daarnaast is voor een goede overdracht van specifieke kennis met betrekking tot riolering een medewerker aangenomen, vooruitlopend op de pensionering van een medewerker die reeds lang in dienst is. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering. | -139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de ontwikkeling van de gemeentelijke websites is in 2021 een investeringskrediet beschikbaar gesteld. Eind 2020 is ingestapt in een samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijk aanbesteden, ontwikkelen en doorontwikkelen van gemeentelijke websites. Het betreft hier een ‘Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen. Vanuit geldende BBV-regels mag een investeringskrediet niet worden aangewend voor SaaS oplossingen. Het investeringskrediet voor ontwikkeling gemeentelijke websites dient derhalve te worden omgezet naar een jaarlijks exploitatiebudget. Het budget voor 2021 wordt nu geraamd. In de Voorjaarsrapportage 2022 worden de structurele exploitatielasten van de ontwikkeling van de gemeentelijke websites voor de jaren 2022 en verder geraamd. Waarbij de vrijvallende kapitaallasten als gevolg van het vrijvallen van het investeringskrediet als (gedeeltelijke) dekking kan worden gebruikt. | |||||
Facilitaire zaken en huisvesting | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D : Facilitaire zaken en huisvesting. | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Al een aantal jaren wordt conservatief omgegaan met de budgetten welke verband houden met het huidige raadhuis, zo wordt onderhoud zo lang mogelijk uitgesteld. Er wordt pas vervangen als iets écht stuk is of als gezondheid en veiligheid (Arbo) in gevaar komt. Zodoende wordt de beschikbare ruimte in 2021 niet volledig gebruikt. | |||||
Digitale dienstverlening | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering. | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door vertraging op een aantal projecten alsmede het efficiënter uitvoeren van projecten wordt een deel van de middelen in 2021 niet besteed. Voor een aantal grote projecten en de technische voorbereiding op drie wetten wordt voorgesteld om een deel van de resterende budgetten over te mogen hevelen naar 2022. Zie hiervoor het hoofdstuk budgetoverhevelingen. | |||||
Inhuur en IOS-opbrengsten projecten | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces. | -1.024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er is aanvullende inhuur noodzakelijk vanwege ziekteverzuim en door het achterblijven van de invulling van vacatures in de vaste formatie. Door de inhuur wordt de voortgang van projecten gewaarborgd. | |||||
Reserveringstool krediet naar exploitatie | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering. | -75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Om weer op locatie te kunnen werken en hierbij rekening te houden met het lagere aantal werkplekken, als gevolg van het hybride werken, wordt reserveringssoftware ingezet. Dit zal mogelijk plaatsvinden in een SaaS-applicatie, waardoor we rekening houden met software-uitgaven in de exploitatie. | |||||
Project 'Beperken opslagruimte H-schijf' | |||||
(bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C : Informatievoorziening en automatisering. | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het doel van het project 'Beperken opslagruimte H-schijf' is om de fysieke opslagcapaciteit op onze fileservers te beperken. Door het beperken van de fysieke opslagcapaciteit zijn minder hardware resources nodig voor het verwerken van de data en krijgen back-ups een kortere doorlooptijd. Op basis van een herziene prognose kan een deel van het beschikbare budget voor dit project vrijvallen. |