In dit hoofdstuk stellen wij de budgetten voor om over te hevelen naar het jaar 2025. Enkele budgetten worden overgeheveld naar 2026 en verder. Deze overhevelingen vinden budgetneutraal plaats via de Algemene dekkingsreserve.
Tabel 7
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen | |||||
Alleenverdienersproblematiek | 108 | -108 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere bijstand | 250 | -250 | 0 | 0 | 0 |
Hervormingsagenda en preventieve jeugdbescherming | 255 | -255 | 0 | 0 | 0 |
POK middelen | 316 | -316 | 0 | 0 | 0 |
Project wachttijden jeugdzorg | 300 | -300 | 0 | 0 | 0 |
Schuldhulpverlening | 450 | -450 | 0 | 0 | 0 |
Jongeren Ontmoetingsplekken | 200 | -200 | 0 | 0 | 0 |
Projectsubsidie Meerwaarde | 800 | -330 | -290 | -180 | 0 |
Projectsubsidie gebieds- wijkgerichte aanpak | 600 | -150 | -200 | -200 | -50 |
Stelpost verzachting ombuigingen Cultuur | 559 | -373 | -143 | -43 | 0 |
Tijdelijke huisvesting (IHP) | 449 | -449 | 0 | 0 | 0 |
OV-Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer | 933 | 0 | -325 | -325 | -283 |
Energietransitie | 493 | -493 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet | 200 | 0 | -200 | 0 | 0 |
Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp & Spoorzone | 990 | -990 | 0 | 0 | 0 |
Huisvestingsopgave statushouders | 200 | 0 | -200 | 0 | 0 |
Wet betaalbare huur | 79 | -79 | 0 | 0 | 0 |
Frictiekosten Waterwolf | 280 | -280 | 0 | 0 | 0 |
Tuinuitgifte project wijken jonger dan 20 jaar | 353 | -353 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie Financieel en HRM systeem | 390 | -390 | 0 | 0 | 0 |
Informatiebeveiliging en Privacy | 109 | 0 | -109 | 0 | 0 |
Totaal - Budgetoverhevelingen | 8.313 | -5.766 | -1.467 | -748 | -333 |
Toelichting voorgestelde budgetoverhevelingen (bedragen x € 1; min is nadeel)
Alleenverdienersproblematiek | 108.000 |
---|---|
In de septembercirculaire zijn extra incidentele middelen verstrekt. Wij bieden financiële ondersteuning aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek onder het bestaansminimum komen. Wij compenseren deze huishoudens via de bijzondere bijstand. Deze kosten worden voornamelijk vanaf 2025 verwacht. | |
Bijzondere bijstand | 250.000 |
In 2023 zijn er incidenteel extra middelen voor de bijzondere bijstand beschikbaar gesteld door het Rijk. Deze middelen zijn bedoeld voor de bestrijding van armoede en het voorkomen van schulden. Conform onze toezegging in 2023 besteden wij deze middelen in 2024 en 2025 waarbij wij de aanbevelingen vanuit het rapport Leven met de Voedselbank van de Rekenkamercommissie (RKC) meenemen. Daarom hevelen wij € 250.000 over naar volgend jaar om uitvoering te geven aan de RKC-aanbevelingen wat betreft inwoners in langdurige armoede en schulden. Het merendeel van de overheveling van deze middelen zetten wij in om ons voor te bereiden op de nieuwe inrichting van schuldhulpverlening vanaf 2026. In 2025 zorgen we ervoor dat we het proces voor de intake, stabilisatie en nazorg vormgeven met de daarvoor benodigde ambtelijke capaciteit. Dit zijn de onderdelen van de schuldhulpverlening die we vanaf 2026 zelf gaan uitvoeren. | |
Hervormingsagenda en preventieve jeugdbescherming | 255.000 |
Op basis van de nota van B&W overbruggingsmiddelen cruciale trajecten programma Zorg en werk 2022-2023 (2022.0000114) zijn bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2022 incidenteel middelen toegekend. Wegens uitgestelde besluitvorming door het Rijk zijn de trajecten hervormingsagenda en toekomscenario vertraagd. Voorgesteld wordt om de niet benutte middelen over te hevelen naar 2025. | |
POK middelen | 315.600 |
Naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) ontvangen wij via de centrumgemeente (Haarlem) ongeveer € 150.000 per jaar voor de periode van 2022-2027. De eerste bedragen voor 2022 en 2023 zijn recentelijk ontvangen. Er wordt een plan opgesteld dat vanaf 2025 loopt voor het toekomstscenario. Wij stellen voor deze bedragen over te hevelen. | |
Project wachttijden jeugdzorg | 300.000 |
Voor het project 'Duurzame aanpak wachttijden jeugdzorg' hebben we een aantal bijeenkomsten gehouden met jeugdzorgpartners en daarna verdiepende interviews afgenomen. Op basis hiervan hebben we de belangrijkste problemen geïdentificeerd en mogelijke oplossingen bedacht. Deze oplossingen worden in 2025 uitgevoerd. Wij stellen voor dit bedrag over te hevelen naar 2025. | |
Schuldhulpverlening | 450.000 |
De gemeenteraad heeft op 18 januari 2024 gekozen voor meer grip, betere sturing en een kwaliteitsverbetering op de uitvoering van schuldhulpverlening (SHV) en heeft daarom besloten om de intake, stabilisatie en nazorg met ingang van 2026 zelf uit te gaan voeren. Voor de gehele implementatiefase is op basis van onderzoek van Berenschot rekening gehouden met een bedrag van € 100.000. Bij de uiteindelijk doorrekening van de implementatiekosten blijkt dit bedrag hoger te liggen. Gebleken is dat de huidige systemen waarmee we werken niet geschikt zijn voor de registratie en administratie van de schulddienstverlening die wij zelf gaan uitvoeren. De implementatiekosten bestaan daarom onder meer uit de aanschaf van een softwarepakket en de implementatie van het systeem en de oprichting van het team. Voor deze implementatiefase geldt dat de kosten met name ten laste van 2025 komen. Wij stellen voor om de incidenteel beschikbaar gestelde middelen voor schuldhulpverlening in raadsvoorstel (2022.0002190) over te hevelen. | |
Jongeren Ontmoetingsplekken | 200.000 |
In 2024 is incidenteel budget beschikbaar voor Jongeren Ontmoetingplekken (JOP's). Wij willen dit budget in 2025 inzetten voor het inrichten van tenminste twee nieuwe JOP’s. Dit willen wij doen in de kernen Nieuw-Vennep en Rijsenhout, omdat jongeren hebben aangegeven in deze plaatsen een JOP te missen en omdat hier meerdere signalen van jeugdoverlast bekend zijn. | |
Projectsubsidie Meerwaarde | 800.000 |
Voor het sociaal werk van de toekomst zetten we in op de ontwikkeling van krachtige wijken, buurten en communities. We vernieuwen het sociaal werk doordat we bij bestaande en nieuwe initiatieven in de wijk primair inzetten op het werken mét inwoners in plaats van voor inwoners. Het gaat om ontwikkeling van een sociale basis waar de bewoners regie over zorg en welzijn voeren en het (meer) met elkaar organiseren. Hiervoor zijn meerjarige projectmiddelen nodig om deze veranderingen en gebiedsgerichte aanpak in te zetten en nog te ontwikkelen ideeën te combineren met bestaande initiatieven en andere nieuw te starten pilots. Voor deze initiatieven kennen we projectsubsidies toe. Een deel van de resterende middelen van de budgetoverheveling SPUK IZA en SPUK GALA uit 2023 wordt hiervoor in de jaren 2025- 2027 ingezet. Wij stellen daarom voor deze middelen over te hevelen. | |
Projectsubsidie gebieds- wijkgerichte aanpak | 600.000 |
We werken aan een solide basis van een lokale en regionale preventieve aanpak om te zorgen voor een verschuiving van zorg naar gezondheid. Een meerjarige investering, innovatie en creativiteit is daarvoor nodig. We bieden ruimte aan projecten in wijken en gebieden met grotere gezondheidsachterstanden dan gemiddeld. Voor deze initiatieven kennen we projectsubsidies toe aan organisaties die dit samen met partners uit de zorg en het sociale en fysieke domein uitwerken en uitvoeren. De resterende middelen van de SPUK IZA en SPUK GALA uit 2023 worden hiervoor in de jaren 2025 tot en met 2028 ingezet. Wij stellen daarom voor deze middelen over te hevelen. | |
Stelpost verzachting ombuigingen Cultuur | 558.500 |
In de Najaarsrapportage 2022 is een stelpost opgenomen om de ombuiging uit de strategische heroriëntatie incidenteel te verzachten. Voor een gefaseerde ombuiging van de subsidie aan C. is het voorstel om de verzachting uit te smeren over de jaren 2025 tot en met 2027. | |
Tijdelijke huisvesting (IHP) | 449.200 |
Tot dat de sporthal in Lincolnpark te Hoofddorp is opgeleverd worden de leerlingen van het Rietlandcollege en Avantiscollege per bus vervoerd naar een sportlocatie voor bewegingsonderwijs. Het incidentele budget daarvoor wordt overgeheveld naar 2025 en 2026. De tijdelijke huisvesting bij de Zwanebloem in Zwaanshoek is opgeleverd. Een deel van het incidentele budget voor bijkomende locatie gebonden kosten wordt overgeheveld naar 2025. Deze werkzaamheden worden in 2025 uitgevoerd. | |
OV-Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer | 932.900 |
Bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voor de MIRT-verkenning van de OV-Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer (OVAH) heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat de kosten van de verkenning voor rekening genomen. Haarlemmermeer heeft hier geen financiële bijdrage aan geleverd. Hoewel het startbesluit voor de verkenning al november 2022 is genomen, is de externe verkenning traag op gang gekomen. Hierdoor is de interne inzet van medewerkers in de jaren 2023, 2024 en 2025 lager dan voorzien. Vanaf 2026 is nog geen geld beschikbaar voor de OVAH. Daarom stellen wij voor om de geraamde overschotten van 2024 en 2025 te gebruiken in de jaren 2026 tot en met 2028. | |
Energietransitie | 492.700 |
Het team energietransitie werkt aan negen focusprojecten. Door capaciteitsgebrek zijn niet alle projecten gerealiseerd. Nieuwe werkzaamheden, zoals collectieve warmte en natuur inclusief isoleren, hebben ook capaciteit gevraagd waardoor de focusprojecten vertraging opliepen. Wij stellen voor om de resterende middelen over te hevelen naar 2025. | |
Omgevingswet | 200.000 |
Het opstellen van het Omgevingsplan Haarlemmermeer betreft een meerjarig project, waar incidentele budgetten voor beschikbaar zijn gesteld. Door krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat nieuwe expertise nodig is voor het maken van het omgevingsplan, lukt het nog niet om het projectteam Omgevingsplan volledig bezet te krijgen. Voor het projectteam Omgevingsplan zijn voor drie jaren middelen beschikbaar gesteld (2023, 2024 en 2025). De werkzaamheden uit 2024 schuiven door naar 2026. We stellen voor het resterende budget uit 2024 over te hevelen naar 2026, zodat het beschikbaar blijft voor het maken van het Omgevingsplan Haarlemmermeer. | |
Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp & Spoorzone | 990.000 |
Stadscentrum Hoofddorp: De werkzaamheden zijn vooral te verwachten in de coördinatie met de verschillende lopende programma’s en projecten buiten het stadscentrum. Daarnaast ook de coördinatie tussen (investerings)projecten zoals de parkeergarage en de afstemming daarbij met de omgeving. Deze worden toegevoegd aan de investeringsprojecten die er al zijn. Verder zal inzet nodig zijn op de huidige en nieuwe subsidietrajecten waar we mee aan de slag willen gaan omdat we dat als bijdrage hard nodig zullen hebben voor de feitelijke realisatie van onze investeringsprojecten. Een deel van deze werkzaamheden waren voorzien in 2024 maar schuiven door naar 2025. | |
Huisvestingsopgave statushouders | 200.000 |
In 2024 en 2025 is een incidenteel budget opgenomen om de onrendabele top voor de huisvesting van asielzoekers te dekken. Deze huisvesting wordt zo veel mogelijk uitgevoerd in combinatie met de huisvesting van andere doelgroepen zoals spoedzoekers en/of jongeren. Wij verwachten in 2024 niet het volledige budget te benutten. In 2025 is incidenteel € 735.000 beschikbaar voor dit doel. Omdat wij verwachten dat de taakstelling voor het huisvesten van statushouders ook daarna hoog blijft stellen wij voor het resterende budget over te hevelen naar 2026. | |
Wet betaalbare huur | 79.000 |
In de septembercirculaire zijn incidenteel extra middelen toegekend voor de inzet op het ontvangen, behandelen en handhaven van deze meldingen. Deze extra middelen willen wij vanaf 2025 inzetten. Wij stellen voor dit budget over te hevelen naar 2025. | |
Frictiekosten Waterwolf | 280.000 |
Wij hebben de intentie uitgesproken om nog dit jaar de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. samen te voegen met Meerlanden Holding N.V. Het contract voor de aandelenoverdracht van de Waterwolf aan de Meerlanden wordt nog dit jaar gesloten. We verwachten door de samenvoeging frictiekosten (€ 280.000). Het budget voor de frictiekosten verschuiven we naar 2025. | |
Tuinuitgifte project wijken jonger dan 20 jaar | 353.300 |
Bij de Voorjaarsrapportage 2024 is budget verstrekt voor de aanpak van oneigenlijk grondgebruik in wijken en straten jonger dan 20 jaar om verjaring te voorkomen. De aanbesteding heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor een budget van € 430.000 naar 2025 schuift. Tevens verschuift een bedrag van € 76.000 aan geraamde (verkoop)opbrengst naar 2025. | |
Implementatie Financieel en HRM systeem | 390.000 |
We focussen ons bij de implementatie van de nieuwe systemen op de cruciale onderdelen met de hoogste prioriteit. Een aantal onderdelen met een lagere prioriteit wordt daarom pas in 2025 gerealiseerd. Ook zullen volgend jaar nog verschillende rapportages gebouwd worden. We schuiven daarom een gedeelte van de beschikbare middelen door naar volgend jaar. | |
Informatiebeveiliging en Privacy | 109.000 |
Om te voldoen aan de wet- en regelgeving van informatiebeveiliging en privacy is een inhaalslag nodig. Daarvoor is meer formatie nodig. De raad heeft vanaf 1 september budget beschikbaar gesteld. De incidentele formatie is nog niet ingevuld. Het programma heeft een looptijd van twee jaar. Daarom stellen wij voor de middelen over te hevelen naar 2026. |