3.1 Autonome ontwikkelingen

Tabel 3

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Voorziening Wachtgeldverplichting wethouders

124

0

0

0

0

Voorziening Pensioenverplichting wethouders

-227

0

0

0

0

80 jaar bevrijding

0

-50

0

0

0

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

-225

-2

-2

-2

-13

Jeugdzorg met verblijf

-400

0

0

0

0

Collectieve zorgverzekering

420

0

0

0

0

Jeugdzorg zonder verblijf

-1.850

0

0

0

0

AM match - afrekening 2023

514

0

0

0

0

Definitief budget BUIG 2024

2.330

0

0

0

0

Inburgering

200

0

0

0

0

Bijzondere bijstand

250

0

0

0

0

BBZ kapitaalverstrekking

160

0

0

0

0

Persoonsgebonden budget (PGB) jeugd

-600

0

0

0

0

Bijdrage zorginstelling

-385

0

0

0

0

Vergoeding exploitatiekosten sportaccommodaties (SPUK sport)

225

0

0

0

0

Leerlingenvervoer

-350

0

0

0

0

Onderwijsmiddelen

753

0

0

0

0

Lagere vaststellingen subsidies eerdere jaren

250

0

0

0

0

Boete bouw hotel

-985

0

0

0

0

Tussentijds Meerjarenperspectief Grondzaken (tMPG) 2024

-43

0

0

0

0

Leges op Initiatieven

-388

0

0

0

0

Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

1.900

0

0

0

0

Klimaatrisico's in beeld brengen

-36

-218

0

0

0

Vrijval debiteurenvoorziening

2.643

0

0

0

0

Woonruimteverdeelsysteem

76

0

0

0

0

Variabele kosten gladheidbestrijding

-190

0

0

0

0

Opbrengst begraven

392

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

1.138

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

-698

0

0

0

0

Straatreiniging en zwerfafval

-205

0

0

0

0

Westelijke ontsluiting Halfweg

168

168

84

84

84

Uitkeringen gemeentefonds

5.529

0

0

0

0

Vrijval stelposten

3.391

33

33

33

33

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

2.489

0

0

0

0

Toeristenbelasting

-519

0

0

0

0

Dividend deelnemingen

-556

0

0

0

0

Deelneming Waterwolf

2.532

0

0

0

0

Ontbinding vennootschap Duurzaam Bedrijf Haarlemmermeer BV

367

0

0

0

0

Financiering/kapitaallasten

1.135

0

0

0

0

Opleidingskosten

200

0

0

0

0

Voorzieningen voor (voormalig) personeel

-2.400

0

0

0

0

Salaris- en inhuurlasten en opbrengsten interne opdracht systematiek

-1.989

0

0

0

0

Totaal - Autonome mutaties

15.142

-69

116

115

104

Toelichting autonome ontwikkelingen

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Voorziening Wachtgeldverplichting wethouders

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

124

0

0

0

0

In 2024 wordt het laatste wachtgeld voor wethouders uitbetaald. Hierna bestaat er geen verplichting meer zodat de voorziening kan vrijvallen.

Voorziening Pensioenverplichting wethouders

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

-227

0

0

0

0

De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorziening is geactualiseerd. Door een storting in de voorziening komt deze weer overeen met de bestaande verplichtingen.

80 jaar bevrijding

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

0

-50

0

0

0

Voor de viering van 80 jaar vrijheid willen we volgend jaar geld beschikbaar stellen voor het organiseren van activiteiten. Deze activiteiten kunnen door onszelf georganiseerd worden, waarbij we inwoners uitnodigen, of door dorps- en wijkraden of oranjeverenigingen.

Veiligheid

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

-225

-2

-2

-2

-13

De kosten van het functioneel leeftijdsontslag (FLO)-overgangsrecht zijn herzien door de VRK. De afrekening van 2023 is geraamd. Meerjarig zijn de effecten van wet- en regelgeving, CAO en keuzes van de deelnemers verwerkt.

Zorg en werk

Jeugdzorg met verblijf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Jeugdhulp met verblijf

-1.063

0

0

0

0

Specialistische jeugdzorg met verblijf

621

0

0

0

0

Pleegzorg

42

0

0

0

0

Jeugdzorg met verblijf

-400

0

0

0

0

Wij zien dat de aanbieders van jeugdhulp met verblijf ontwikkelen naar kleinschaligere voorzieningen. De etmaaltarieven van deze kleinschalige groepen zijn hoger. Deze kostenontwikkeling wordt gedempt doordat er een halvering van het aantal jeugdigen in de jeugdzorg met verblijf is.

Collectieve zorgverzekering

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

420

0

0

0

0

In 2023 hebben wij een controle actie gedaan op rechtmatig gebruik. Het resultaat hiervan zet door. Wij nemen het voordeel hiervan mee in de ombuigingsvoorstellen.

Jeugdzorg zonder verblijf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-1.850

0

0

0

0

Bij de productcategorie behandeling zien wij het aantal jeugdigen toenemen dat gebruik maakt van zorg. Daarnaast is de JGGZ intensiever dan begroot, het aantal uur per traject loopt op. Hierdoor zijn de kosten hoger dan begroot.

AM match - afrekening 2023

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering.

514

0

0

0

0

In 2023 heeft AM match een exploitatieoverschot van € 973.000 gerealiseerd. Dit rekeningresultaat wordt naar rato verdeeld over de deelnemende gemeenten. Ons aandeel hebben wij in 2024 ontvangen.

Definitief budget BUIG 2024

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

2.330

0

0

0

0

Wij zien het aantal inwoners met een bijstandsuitkering oplopen. Toch ramen wij een voordeel omdat de inkomsten hoger zijn dan verwacht. Het objectief verdeelmodel van het landelijke macrobudget van het Rijk valt voordelig voor ons uit.

Inburgering

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C : Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering.

200

0

0

0

0

In 2024 zijn er extra incidentele middelen beschikbaar gesteld door het Rijk ten behoeve van de maatschappelijke begeleiding van statushouders en de einde lening inburgeringsplichtigen (ELIP's). Het verwachte beroep op deze middelen blijft uit.

Bijzondere bijstand

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D : Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

250

0

0

0

0

In 2023 zijn er incidenteel extra middelen voor de bijzondere bijstand beschikbaar gesteld door het Rijk. Deze middelen zijn bedoeld voor de bestrijding van armoede en het voorkomen van schulden. Zoals wij hebben toegezegd in 2023 besteden wij deze middelen in 2024 en 2025 waarbij wij de aanbevelingen vanuit het rapport Leven met de Voedselbank van de Rekenkamercommissie (RKC) meenemen. De overige middelen zijn niet noodzakelijk om dit te realiseren en kunnen vrijvallen.

Persoonsgebonden budget (PGB) jeugd

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-600

0

0

0

0

Het totaal aantal afgegeven PGB's is toegenomen. Dezelfde trend die we bij zorg in natura zien, zien we ook terug bij PGB's. Zowel het aantal jeugdigen met behandeling en begeleiding stijgt als de gemiddelde kosten per cliënt. Daarnaast is er meer PGB in de vorm van informele zorg ingezet.

Bijdrage zorginstelling

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-385

0

0

0

0

Om de zorgcontinuïteit te waarborgen wordt een bijdrage gevraagd van ons. Dit geeft de zorginstelling de tijd om te werken naar een bestendige organisatie.

Maatschappelijke ontwikkeling

Vergoeding exploitatiekosten sportaccommodaties (SPUK sport)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel E : Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

225

0

0

0

0

De specifieke uitkering stimulering sport kan jaarlijks worden aangevraagd voor de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties. De vaststelling van de specifieke uitkering sport (SPUK) 2022 is uitgekeerd en we hebben een herberekening van de teruggaaf van btw gemaakt voor 2022. Daarnaast hebben wij de verwachting voor de SPUK 2024 bijgesteld op basis van de huidige begroting.

Leerlingenvervoer

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

-350

0

0

0

0

Per 1 januari 2024 zijn nieuwe contracten ingegaan voor het doelgroepenvervoer. In de aanbesteding is een bonus afgesproken om versneld zero emissie vervoer te leveren. De transitie naar zero emissie is door de vervoerders sneller ingezet dan verwacht, waardoor de bonus in 2024 hoger uitvalt. De bonus wordt in stappen per 1 augustus 2024 en 1 januari 2025 contractueel afgebouwd. Na gunning is afscheid genomen van één van de vervoerders. Gebruikelijk is dat bij het niet gunnen van een aanbesteding het personeel (indien hierdoor geen werk meer kan worden geboden) verplicht door andere vervoerders worden aangenomen. De vertrekkende vervoerder heeft al het zittende personeel van werk kunnen voorzien. Als gevolg hiervan was bij de start van de contracten een nog groter chauffeurstekort dan waar in 2023 sprake van was. Er is hierdoor extra capaciteit ingekocht bij niet gecontracteerde partijen tegen hogere tarieven. De gecontracteerde aanbieders hebben de opdracht gekregen om de capaciteit uit te breiden, waardoor de extra capaciteit gedurende het jaar wel kan worden afgebouwd.

Onderwijsmiddelen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

753

0

0

0

0

De rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden is in 2024 verhoogd. In 2025 worden de activiteiten uitgebreid en worden de middelen zoveel mogelijk besteed. De resterende middelen van 2024 kunnen vrijvallen.

Lagere vaststellingen subsidies eerdere jaren

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

250

0

0

0

0

Door lagere vaststellingen van subsidies over voorgaande jaren hebben wij meer middelen terug ontvangen dan begroot.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Boete bouw hotel

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-985

0

0

0

0

De bouw van een hotel is nog niet afgerond en vordert langzaam. Op grond van de erfpachtakte, de algemene bepalingen en de allonges had de oplevering al gereed moeten zijn. Bovenstaand bedrag betreft de administratieve verwerking van verschillende mutaties, onder andere als gevolg van een gerechtelijke uitspraak over een opgelegde boete.

Leges op Initiatieven

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

-388

0

0

0

0

Bij de strategische heroriëntatie hebben we een extra inkomstenbedrag van € 398.000 opgenomen voor leges op nieuwe initiatieven. We hebben echter besloten om één tarief te hanteren en dit tarief laag te houden. Dit hebben we gedaan om te voorkomen dat initiatiefnemers door hoge kosten geen initiatieven meer indienen, maar direct een aanvraag doen. Directe aanvragen leiden tijdens het officiële proces tot meer werk en meer negatieve besluiten en weigeringen. De kosten voor het afhandelen van initiatieven zijn hoger dan het tarief dat we nu rekenen. We denken een bedrag van € 10.000 te realiseren. Het restantbedrag zal worden betrokken bij een breder onderzoek naar de hoogte van de leges(tarieven).

Leges Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C : Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

1.900

0

0

0

0

Bij het opstellen van de Jaarstukken 2023 bleek dat er in december nog veel vergunningaanvragen zijn gedaan onder het oude regime dat gold voor de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024. In de Jaarstukken 2023 heeft dit geleid tot een voordeel van bijna € 5 miljoen op de geprognosticeerde opbrengsten van de wabo-leges. Gebaseerd op de opbrengsten van de afgelopen jaren en de tot nu toe gerealiseerde opbrengsten wordt er in 2024 geen daling van de legesopbrengsten verwacht door de extra aanvragen die eind 2023 zijn gedaan, maar wordt de prognose van de legesopbrengsten met € 1,9 miljoen naar boven bijgesteld.

Klimaatrisico's in beeld brengen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D : Het energiesysteem in Haarlemmermeer is in 2050 CO2-neutraal.

-36

-218

0

0

0

De raad heeft op 4 juli 2024 de motie Klimaatrisico's in beeld aangenomen. Het college wordt verzocht de klimaatrisico's in beeld te brengen, te kwantificeren en de mogelijke financiële gevolgen te berekenen of in te schatten. Voor de uitvoering is door een partij een onderzoeksaanpak ontwikkeld met een kostenraming.

Vrijval debiteurenvoorziening

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

2.643

0

0

0

0

Voor de vorderingen op het hotel in aanbouw van zowel boetes als huurbedragen was uit voorzichtigheid een voorziening getroffen. Wij hebben de voorziening dubieuze debiteuren geactualiseerd en er kan een bedrag vrijvallen.

Kwaliteit fysieke omgeving

Opbrengst begraven

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A : Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

392

0

0

0

0

De inkomsten van de begraafplaatsen zijn hoger dan verwacht omdat veel rechthebbenden het onderhoud van een graf hebben afgekocht, wat leidt tot een incidenteel hogere opbrengst. Deze afkoop kan op de langere termijn wel leiden tot lagere structurele opbrengsten.

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C : Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

1.138

0

0

0

0

De kostendekkendheid van de rioolheffing wordt bepaald op basis van de geraamde baten en lasten die betrekking hebben op de rioolheffing en de extracomptabel toe te rekenen BTW en kosten van overhead.

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B : Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

-698

0

0

0

0

Het lachgasverbod is in 2023 ingegaan, hierdoor zijn veel meer meer lachgascilinders in de openbare ruimte en in het restafval terechtgekomen. Het Afval Energie Bedrijf (AEB) Amsterdam dat ons restafval verwerkt, eist nu om veiligheidsredenen een 100% garantie dat het restafval vrij is van lachgascilinders. Dit betekent dat het restafval eerst een bewerking moet ondergaan en moet worden vervoerd voordat het naar het bedrijf kan, wat extra kosten van € 75,60 per ton met zich meebrengt. Bij de Voorjaarsrapportage 2024 waren de gevolgen van de verwerking van lachgas nog onvoldoende concreet om een goede inschatting van de kosten te kunnen maken. We verwachten dit jaar een totale overschrijding van de kosten voor de verwerking van lachgascilinders van € 1.110.000. Daarnaast stellen wij de begroting bij voor de kosten van afvalverwerking door Meerlanden voor 2024. Onze begroting wordt eerder opgemaakt, wanneer de daadwerkelijke tarieven van Meerlanden nog niet bekend zijn. Het verschil tussen de raming in de begroting en de daadwerkelijke tarieven van Meerlanden bedraagt € 860.800.

De oplevering van de milieustraat in Nieuw-Vennep is verschoven naar september 2025. Het begrote bedrag van € 475.000 voor de exploitatie wordt in 2024 niet uitgeven. Daarnaast is er dit jaar een hogere vergoeding dan begroot voor verpakkingen tegenover door de goede scheidingsresultaten (ongeveer € 521.000).

Door bovenstaande mutaties vervalt de eerder geraamde storting in de voorziening en is een dekking van € 594.100 uit de voorziening tariefegalisatie afvalstoffenheffing benodigd, waarna de voorziening nihil wordt.

Straatreiniging en zwerfafval

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D : Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-205

0

0

0

0

Voor straatreiniging en zwerfafval is een overschrijding van € 204.800. Deze wordt veroorzaakt door meerwerk uitgevoerd door Meerlanden voor met name het verwijderen van oliesporen en het verwijderen van lachgascilinders uit prullenbakken.
Voor het beheren en ledigen van prullenbakken en de verwerking van verpakkingsafval hebben wij in de Voorjaarsrapportage 2023 een vergoeding van € 120.000 (die later is aangepast naar € 153.000) van Verpact (voorheen Afvalfonds Verpakkingen en Nedvang) in de begroting opgenomen. Dit bedrag is toentertijd ten onrechte ten gunste gekomen aan de algemene middelen, maar is bedoeld voor het programma ‘Samen in de Wijk’, waar bovengenoemde kosten toe behoren. De projecten die onder dit programma vallen zijn: peukenaanpak, educatie, inzet grondstoffencoach, onderhoud containercoats, extra schoonmaak op zondag in het winkelcentrum Hoofddorp en de aanpak van bijplaatsingen bij containers in de wijk Graan voor Visch in Hoofddorp.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Meicirculaire 2024: Afrekening 2022

52

0

0

0

0

Meicirculaire 2024: Afrekening 2023

678

0

0

0

0

Meicirculaire 2024: financiële uitkomsten 2024

6.797

0

0

0

0

Septembercirculaire: financiële uitkomsten 2024

-1.413

0

0

0

0

Septembercirculaire 2024: Afrekening 2022

-148

0

0

0

0

Septembercirculaire 2024: Afrekening 2023

-437

0

0

0

0

Uitkeringen gemeentefonds

5.529

0

0

0

0

Meicirculaire 2024
Op basis van de meicirculaire 2024 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd per brief van 18 juni 2024 (XS-24053111.319). In 2024 wordt € 8,4 miljoen meer ontvangen. In de circulaire zijn voor € 1,6 miljoen taakmutaties verwerkt waarvan de suppletie-uitkering Niet gesprongen explosieven 2023 van € 667.000 de grootste post is. Deze extra middelen worden verrekend met de budgetten van de extra taken, waardoor per saldo een voordeel van € 6,8 miljoen ontstaat. De grootste post is een hogere compensatie uit het BTW compensatiefonds (afrekening over 2023) en door de vaststelling van een aantal maatstaven door het CBS.
Verder is in de meicirculaire 2024 de raming van de algemene uitkering over 2022 en 2023 bijgesteld.

Septembercirculaire 2024:
Op basis van de septembercirculaire 2024 wordt de raming van de uitkeringen uit het gemeentefonds bijgesteld. De raad is hierover geïnformeerd door middel van raadsvoorstel 11439772. Vooral door ontwikkelingen in de uitkeringsbasis, hoeveelheidsverschillen bij de maatstaven en lagere ruimte onder het plafond van het BTW compensatiefonds ontstaat een nadeel.
In de septembercirculaire zijn ook de algemene uitkering over 2022 en 2023 geactualiseerd. Door actualisatie van de maatstaven wordt de algemene uitkering over 2022 met € 148.000 verminderd en de algemene uitkering over 2023 met € 437.000.

De structurele doorwerking van de circulaires is al verwerkt in de Programmabegroting 2025-2028 (inclusief de eerste wijziging 2025).

Vrijval stelposten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel D : Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

3.391

33

33

33

33

De resterende onbenutte stelposten voor loon- en prijsstijgingen van 2024 vallen vrij. De stelposten waren ruim berekend door de hoge inflatie in 2022. In 2024 is er minder beroep op de stelposten gedaan omdat de meeste contracten al langer liepen. Vanaf 2025 wordt er weer meer beroep gedaan op de stelpost. Zodoende is de vrijval van dit jaar grotendeels incidenteel. Zie ook 'Bijlage 3: Stelposten' in deze najaarsrapportage.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Opbrengsten 2024

384

0

0

0

0

Opbrengsten 2022 en 2023

2.105

0

0

0

0

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

2.489

0

0

0

0

Opbrengsten 2024:
De waarde van de bedrijfspanden in aanbouw is hoger dan eind 2023 ingeschat. Door deze extra areaaluitbreiding stijgt de opbrengst van de OZB niet-woningen. In de Programmabegroting 2025-2028 is met dit structurele voordeel rekening gehouden. Verder is een controle op leegstand van niet-woningen uitgevoerd door Cocensus. Sommige panden bleken toch in gebruik te zijn, waardoor er alsnog aanslag voor OZB niet-woningen gebruikers opgelegd zijn.

Opbrengsten 2022 en 2023:
De hogere opbrengst in 2022 en 2023 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de verminderingen als gevolg van bezwaarschriften van niet-woningen (bedrijven) lager uitvallen dan eerder ingeschat. In de eerdere inschatting was rekening gehouden met een groter incidenteel negatief effect op de waarde van de panden als gevolg van de coronacrisis. Na afhandeling van de bezwaarschriften bleek dit effect niet zo groot te zijn. In de ramingen voor de opbrengsten van 2024 en 2025 en verder is geen rekening meer gehouden met eventuele lagere waarden als gevolg van de coronacrisis. Hierdoor is het geraamde voordeel over 2022 en 2023 incidenteel.

Toeristenbelasting

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Toeristenbelasting 2022 en 2023

-1.114

0

0

0

0

Toeristenbelasting 2024

595

0

0

0

0

Toeristenbelasting

-519

0

0

0

0

Belastingjaren 2022 en 2023
Het grootste deel van de aanslagen toeristenbelasting 2023 is opgelegd. We ramen de totale opbrengst nu op € 14.876.000. Bij de Jaarstukken 2023 gingen we uit van € 15.960.000. Dit deden we aan de hand van een schatting van het aantal hotelovernachtingen en een gemiddelde kamerprijs. Deze schatting was dus circa € 1,1 miljoen te hoog. Het jaar 2022 is afgerond, de opbrengst is € 30.000 lager.

Belastingjaar 2024
Op basis van de gegevens over de eerste acht maanden van 2024 is de verwachting dat het aantal hotelovernachtingen in 2024 op hetzelfde niveau als in 2023 uitkomt, 3,4 miljoen. De kamerprijzen lijken onder druk te staan, daarom wordt voor de raming van de opbrengst van de toeristenbelasting uitgegaan van het prijspeil 2023 en komt dan uit op € 14.876.000. Geraamd is een opbrengst van € 14.281.000. De meeropbrengst is € 595.000.

Dividend deelnemingen

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend.

-556

0

0

0

0

De raming van het dividend hebben wij omlaag bijgesteld. De winstgevendheid van met name Meerlanden valt tijdelijk lager uit door noodzakelijke investeringen en hoge kostenstijgingen van de afgelopen jaren. De contractuele indexering van de omzet dekt dit slechts deels en met vertraging. De daling is daarom incidenteel. Vanaf 2026 verwachten wij herstel van de winstgevendheid en daarmee het dividend.

Deelneming Waterwolf

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Waterwolf verkoopopbrengst

2.812

0

0

0

0

Waterwolf frictiekosten

-280

0

0

0

0

Deelneming Waterwolf

2.532

0

0

0

0

Wij hebben de intentie uitgesproken om nog dit jaar de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. samen te voegen met Meerlanden Holding N.V. Het contract voor de aandelenoverdracht van de Waterwolf aan de Meerlanden wordt nog dit jaar gesloten. Na afboeking van de boekwaarde van de aandelen van de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. geeft de aandelenoverdracht een incidenteel voordeel van € 2,8 miljoen. We verwachten door de samenvoeging frictiekosten. Deze worden in mindering gebracht op het voordeel en het benodigde budget wordt overgeheveld (zie hoofdstuk budgetoverhevelingen).

Ontbinding vennootschap Duurzaam Bedrijf Haarlemmermeer BV

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Resultaat verkoop Duurzaam bedrijf Haarlemmermeer B.V.

2.013

0

0

0

0

Bijdrage warmte koude opslag (WKO) Raadhuisplein

-1.645

0

0

0

0

Ontbinding vennootschap Duurzaam Bedrijf Haarlemmermeer BV

367

0

0

0

0

Wij hebben de raad in kennis gesteld van de ontbinding van het Duurzaam Bedrijf Haarlemmermeer BV met ons besluit van 21 mei 2024 (10973839). Deze ontbinding past in de juridische herstructurering van het Duurzaam Bedrijf en de daarmee verbonden vennootschappen. Het resterende saldo van het eigen vermogen komt terug naar onze gemeente om bij te dragen aan de energietransitie. Na aftrek van vorderingen wordt een bedrag van € 1.645.000 gestort in de reserve Dekking afschrijvingslasten voor de dekking van de investering Warmte koude opslag Raadhuisplein.

Financiering/kapitaallasten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel C : Financiering/bespaarde rente/dividend.

1.135

0

0

0

0

De lasten van de financiering zijn voor 2024 herberekend. De verwachting is dat in 2024 geen nieuwe leningen aangetrokken hoeven te worden. Dit komt doordat veel investeringen worden doorgeschoven. Uit het SPI najaar 2024 blijkt dat een bedrag van € 39 miljoen wordt doorgeschoven naar 2025 en verder. Verder zijn veel middelen vooruit ontvangen zodat de renteopbrengsten hoger zijn.
Het gevolg is dat op basis van de BBV-regels (notitie rente) het renteomslagpercentage voor 2024 verlaagd moet worden van 1,50% naar 1,25%. Hierdoor kan er minder rente worden doorbelast aan de taken die gedekt worden door de rioolheffing. Dit geeft een nadeel van € 160.000.

Overzicht overhead

Opleidingskosten

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces.

200

0

0

0

0

Het opleidingsbudget groeit mee met de organisatie. De aanspraak die medewerkers dit jaar doen op het budget voor opleidingen, studies en trainingen is lager dan geraamd.

Voorzieningen voor (voormalig) personeel

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Bovenwettelijk verlof storting 2022 en 2023

-1.464

0

0

0

0

Bovenwettelijk verlof storting 2024

-670

0

0

0

0

Wachtgeld voormalig personeel storting 2024

-515

0

0

0

0

Vervroegd uittreden storting 2024

386

0

0

0

0

Verlofsparen storting 2024

-136

0

0

0

0

Voorzieningen voor (voormalig) personeel

-2.400

0

0

0

0

De berekening van de noodzakelijke hoogte van de voorzieningen voor (voormalig) personeel is geactualiseerd. Dit resulteert in een storting waarvan een deel betrekking heeft op de jaren 2022 en 2023.

Salaris- en inhuurlasten en opbrengsten interne opdracht systematiek

(bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel B : Management en managementondersteuning primair proces.

-1.989

0

0

0

0

We hebben de ramingen van de salarislasten en de kosten van inhuur van personeel geactualiseerd. Het nu geraamde nadeel kent een aantal oorzaken. Door de overspannen arbeidsmarkt is het lastig om vacatures ingevuld te krijgen. Om de voortgang van de werkzaamheden te waarborgen wordt een beroep gedaan op inhuurkrachten. De inhuurtarieven zijn echter ook gestegen. De kosten van inhuur en de opbrengst uit de interne opdracht systematiek (IOS) zijn gelijk of in een negatieve verhouding gekomen. De beoogde opbrengst uit de IOS taakstelling kan niet worden gerealiseerd. Ook zijn nieuwe medewerkers in dienst gekomen die nog niet de productieve normuren behalen door inwerken, opleiding, organisatie- en teamontwikkeling of die tegen lagere tarieven doorberekend kunnen worden omdat ze in een lagere salarisschaal zijn aangenomen.